Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van Ubuntu naar Xubuntu  (gelezen 612 keer)

van Ubuntu naar Xubuntu
« Gepost op: 2007/09/27, 11:55:18 »
Hallo,
In onderstaande topic http://forum.ubuntu-nl.org/topic/4317 heb ik uitgebreid kunnen lezen hoe je van U naar X kan overstappen, maar graag zou ik willen weten of dit dan enig effect heeft op de belasting van je pc. Als ik het goed heb begrepen dan is X een light versie van U, maar is het dan niet zo dat alleen maar de desktop veranderd of wordt het hele systeem aangepast? Ik draai nu op een laptop van HP nc6000 en die heeft af en toe best wel moeite met presteren en dus dacht ik om over te stappen naar X, maar wanneer dit dan toch gebruik blijft maken van de Ubuntu installatie dan heeft het waarschijnlijk alleen zin om een gehele nieuwe installatie te doen.
Kan iemand mij hier informatie over geven, is het verstandiger een gehele nieuwe installatie of volgens bovenvermelde topic.
Wanneer ik dan een backup maak van mijn homefolder en die later terug plaats heb ik dan ook mijn bestaande instellingen overgebracht in het nieuwe systeem.

Groet, Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

StevenD

• Gast
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/27, 13:13:38 »
Je kan het gewoon op Ubuntu installeren. Probeer het misschien eens (zoek xubuntu-desktop op in synaptic) zodat je kan zien of er daadwerkelijk een verschil is. Binnen een kleine maand komt trouwens Gutsy uit, en dan kan je opteren om enkel Xubuntu te installeren.
Als je ervoor kiest om opnieuw te installeren, behoud je al jouw instellingen door de home-folder te kopiƫren (en terug te plaatsten ;))

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/27, 13:16:30 »
Mijn ervaring leert dat het installeren van xubuntu-desktop ervoor zorgt dat gdm (inlogvenster) wordt aangepast en dat je dan in XFCE komt, i.p.v. gnome. De enige belasting op uw systeem is de nood aan extra schijfruimte. Geen extra belasting dus op cpu of geheugen.

van Ubuntu naar Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/27, 13:32:49 »
@StevenD en @kennywest
Hartelijk dank voor jullie snelle reactie, ik kan hier mee voort en ga het eens uitproberen. Ik ga dus eerst even mijn homefolder veiligstellen.

Thanks.
Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)