Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fortunebestand  (gelezen 3017 keer)

Gast

• Gast
fortunebestand
« Gepost op: 2006/05/21, 20:09:03 »
Ik heb een tekstbestand met Nederlandse teksten 'mijntekst' aangemaakt en in /usr/share/games/fortunes/ geplaatst en het dezelfde rechten gegeven als de reeds bestaande bestanden fortunes literature en riddles.
Maar op de opdracht :
gerardvb@ubuntu:~$ fortune mijntekst
krijg ik de melding
fortune:/usr/share/games/fortunes/mijntekst not a fortune file or directory
No fortunes found

Het enige verschil met de oorspronkelijke fortunecookies is dat die eigendom van root zijn.
Hoe kom ik als root in Ubuntu?

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
fortunebestand
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/21, 20:12:52 »
Verander de permissies van het bestand liever :)
Je kan dit met het commando
sudo chown uwnaam /cd/naar/bestand
in een terminal uit te voeren.

gerardvb

• Gast
fortunebestand
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/21, 20:47:25 »
Dank je.
Het is me gelukt om met :
sudo chown root:root /usr/share/games/fortunes/mijntekst de eigenaar  en bestandsgroep in root te veranderen, maar ik krijg nog steeds dezelfde melding.

budster

• Gast
fortunebestand
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/21, 20:55:00 »
ik ben bang dat ik ruzie met mensen ga krijgen, maar je kan Echt root worden door: sudo su te doen, het is alleen om mij een beetje vage redenen een beetje 'not done' in ubuntu

gerardvb

• Gast
fortunebestand
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/21, 21:00:12 »
Citaat van: budster
ik ben bang dat ik ruzie met mensen ga krijgen, maar je kan Echt root worden door: sudo su te doen, het is alleen om mij een beetje vage redenen een beetje 'not done' in ubuntu
Nou, dan zal ik het ook maar niet doen.
Ik heb trouwens al de eigendom van mijn bestandje weten te wijzigen, alleen lost dat het probleem niet op.
Blijkbaar hebben fortunebestanden een geheimzinnige onzichtbare eigenschap die ze laat werken.

budster

• Gast
fortunebestand
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/21, 21:05:27 »
programma's hebben nogal eens problemen met bepaalde editors, het gaat dan om het 'newline' teken.

Als ik mij het goed herinner heeft gedit (en windows notepad) daar last van. Ik weet alleen niet of het open en opnieuw saven in een andere editor. de oplossing bied of dat je het opnieuw moet intypen.

En ik durf ook niet te zeggen welke editors het "goed" doen en welke niet.

Misschien levert dat voor jou nog een probleem op. Je kan dit natuurlijk controleren door de text van een werkend bestand te pasten in de door jouw gebruikte editor,

Voor de zekerheid nog een paar keer enter te doen en dan te kijken of DAT bestand nog werkt.

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
fortunebestand
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/21, 21:26:52 »
Citaat van: gerardvb
Dank je.
Het is me gelukt om met :
sudo chown root:root /usr/share/games/fortunes/mijntekst de eigenaar  en bestandsgroep in root te veranderen, maar ik krijg nog steeds dezelfde melding.
Dat was al zo :) Je moet jezelf eigenaar maken! :D
Het is overgens geen slecht idee imho om een root password aan te maken, maar als root inloggen is feitelijk zo goed als nooit nodig, dankzij sudo (lees als doe als root, vandaar ook zijn vraag naar paswoord)

gerardvb

• Gast
fortunebestand
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/21, 22:13:36 »
Ik ben begonnen als eigenaar en dat werkte ook niet.
Ik heb inmiddels ontdekt dat bij elk fortunetekst bestand zoals fortunes of riddles een binair bestand hoort dat hetzelfde heet maar dan met de extensie .dat en dat dat er blijkbaar voor zorgt dat het werkt.

Die newline kwestie is het niet ik heb inderdaad een bestaand bestand onder een andere naam weggeschreven en dat werkte ook niet.

Ik zal proberen er achter te komen wat er in die datfiles gebeurt.

fortunebestand
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/22, 00:35:14 »
budster: sudo -i, niet sudo su

budster

• Gast
fortunebestand
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/22, 00:41:36 »
Het lijkt beide hetzelfde te doen. is het wat anders?

fortunebestand
« Reactie #10 Gepost op: 2006/05/22, 01:50:38 »
sudo su
rm ~/foo

Wat denk je dat verwijderd wordt? /home/jij/foo

sudo -i
rm ~/foo

Wat denk je dat verwijderd wordt? /root/foo

Dit wordt helemaal leuk als je sudo su andere_gebruiker doet ipv sudo -i -u andere_gebruiker

gerardvb

• Gast
fortunebestand
« Reactie #11 Gepost op: 2006/05/22, 11:21:52 »
Ben er uit:
De benodigde datfiles maak je aan met de opdracht strfile
Dus eerst maak je een cookiefile aan met newline %teken newline als beeindiging van elke afzonderlijke kreet. Je slaat die op als bijvoorbeeld ' mijntekst'  en maakt dan mijntekst.dat aan met strfile mijntekst.

budster

• Gast
fortunebestand
« Reactie #12 Gepost op: 2006/05/22, 21:35:52 »
Tx, Dennis .... nooit aan gedacht. Ik zie je punt.