Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VirtualBox vs VirtualBox-OSE  (gelezen 2112 keer)

VirtualBox vs VirtualBox-OSE
« Gepost op: 2007/09/26, 10:50:15 »
Hallo,

In de synaptic pakketbeheer staan twee versies van VirtualBox, 1=VirtualBox, 2=VirtualBox-ose (open source edition)
Ik heb de eerste geinstalleerd en werkt prima, ik vraag me alleen af wat zijn de verschillen van deze twee versies.
Weet iemand mij dit te vertellen.

groet, Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/26, 11:11:50 »
Op de Virtualbox site is het prima uitgelegd: http://virtualbox.org/wiki/Editions

« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/26, 11:19:45 »
Citaat van: Johanvd
Op de Virtualbox site is het prima uitgelegd: http://virtualbox.org/wiki/Editions
Oké, het is me helemaal duidelijk, bedankt.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline ger52

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/26, 15:22:43 »
@robertvroegop:

Ik heb in mijn pakketbeheer alleen maar de OSE-versie staan, dus kiezen kon ik niet, dus die heb ik in Gutsy met pijn en moeite werkend gekregen, echter ik heb er 2 vragen over:

a) klopt het dat er voor de OSE-versie nog geen ondersteuning voor USB in zit?
b) ik moet elke keer eerst sudo modprobe vboxdrv doen, anders krijg ik een foutmelding dat ik eerst sudo /etc/init.d/vboxdrv setup moet doen, echter die map is er helemaal niet, terwijl na een modprobe Virtualbox perfect werkt (en ook dan is die map er nog niet).

Groeten,

Johan  Ger52
Laptop Toshiba Sattelite A110-159 Duo-Core2024MB/120GB / Hardy 8.10
Testbak 1 AMD Athlon 3000 / 1.024 MB / 80+400 MB HDD / als mp3-jukebox.
Ubuntu user # 13110

« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/01, 15:22:42 »
Citaat van: ger52
@robertvroegop:

Ik heb in mijn pakketbeheer alleen maar de OSE-versie staan, dus kiezen kon ik niet, dus die heb ik in Gutsy met pijn en moeite werkend gekregen, echter ik heb er 2 vragen over:

a) klopt het dat er voor de OSE-versie nog geen ondersteuning voor USB in zit?
b) ik moet elke keer eerst sudo modprobe vboxdrv doen, anders krijg ik een foutmelding dat ik eerst sudo /etc/init.d/vboxdrv setup moet doen, echter die map is er helemaal niet, terwijl na een modprobe Virtualbox perfect werkt (en ook dan is die map er nog niet).

Groeten,

Johan  Ger52
Hallo,
Sorry voor het late beantwoorden, ik had deze topic even gemist. Maar wel vreemd dat er maar één keuze in jou synaptic staat, bij mij staan er zelfs 3. Ik heb niet gekozen voor de OSE versie maar gewoon voor Virtualbox. nadat ik alles goed heb geïnstalleerd hoef ik verder niet één enkele keer opnieuw de instellingen te geven.
Wat je ook kan doen is ga naar deze link:
http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
en zoek dan dit stukje op

VirtualBox binaries ¶

The VirtualBox binaries are available free of charge for personal and evaluation use. By downloading from the below links, you agree to the terms and conditions set forth by the VirtualBox Personal Use and Evaluation License (PUEL).

* VirtualBox 1.5.0 for Windows hosts x86 | AMD64 (only on Windows x64!)

* VirtualBox for OS X Hosts (Beta 2; Intel Macs only)

* VirtualBox 1.5.0 for Linux Hosts:
          o Ubuntu 7.04 ("Feisty Fawn") i386 | AMD64

Je ziet hier staan i386, daarop kan je klikken en er volgt een keuze mogelijkheid het pakket op te slaan of meteen te installeren. Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Suc6

Offline ger52

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/01, 17:07:12 »
@robertvroegp:

Bedankt voor je reactie, echter ik draai Gutsy en ik zie echt maar alleen de OSE versie. (drie bestanden, de Virtualbox-OSE, de source en de virtualbox-modules)
Misschien komt het omdat ik de backports standaard UIT heb staan, ik weet het niet.

Na wat lezen van jouw reacties / vragen en de daarbij horende oplossingen heb ik nu een perfect draaiende OSE-versie, echter ZONDER de mogelijkheid van USB.

Ik heb het voorlopig opgelost door een "gedeelde map" te maken die zowel vanuit Virtualbox-OSE als in Ubuntu te benaderen is.  Dus ik kopieer mijn data van de USB onder Ubuntu naar mijn gedelde map en dan kan ik daar de data weer ophalen.

Ik heb trouwens nergens kunnen lezen dat USB in de OSE versie nog niet ondersteund wordt, maar dat terzake.

Groeten,
Ubuntu user # 13110

« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/01, 17:20:14 »
@ger52,

Nou ook een beetje raar, ik draai ook Gutsy, maar goed dat alles werkt zoals je wilt, misschien komt er later nog wel een update in gutsy dat het zo werkt.

IK wens je er succes mee en ik hoop nog eens te ontdekken wat nu echt de verschillen zijn, hoewel ik die niet direct kan aanwijzen, op de site staat wel e.e.a beschreven.
Ik ben ook tevreden met mij versie en die laat ik lekker zo.
groet.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/01, 17:21:57 »
Citaat van: ger52
@robertvroegop:

Bedankt voor je reactie, echter ik draai Gutsy en ik zie echt maar alleen de OSE versie.
Aha, dat is de truc. Pas vanaf Gutsy wordt virtualbox in de *standaard* ubuntu-repo's meegeleverd (universe om precies te zijn). robertvroegop heeft de repo's van virtualbox toegevoegd en gaat daarom rechtstreeks bij http://www.virtualbox.org/ de debs weghalen (via apt-get/synaptic), en daarom ziet hij ook meer packages dan jij.

Blijkbaar heeft ubuntu er voor gekozen om alleen maar de ose-versie mee te nemen. Wil je de niet-ose versie, doen dan wat robertvroegp zegt: download deze bij http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads.

In de niet-OSE versie zitten precies de opties die jij nodig hebt:
- usb-ondersteuning
- shared folders
- etc.

Offline ger52

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/01, 17:44:28 »
@markba,
bedankt voor je heldere uitleg.  Ik heb virtualbox-OSE nu goed draaien, dus ik hou het daar voorlopig bij, omdat het USB verhaal voor mij niet echt een topic is.

Misschien stap ik ooit nog eens over op de completere Virtualbox versie, maar ik ben heel tevreden hoor met de OSE versie.  En shared folders werkt bij mij WEL, dus het gemis van USB valt best mee.

Groeten,

Johan
Ubuntu user # 13110