Je schijf is 160 GByte en je zegt: ik heb nog 129 vrij op mijn c. Je c schijf is niets anders dan een partitie, die nu alle ruimte inneemt. Om nu plaats te maken voor Ubuntu moet je je ganse c schijf (= een partitie) verkleinen, zoals gezegd van 160 naar 130 G. Dat maakt dat er 30G van je schijf volledig vrij zullen zijn (= ongebruikt, geen partities aanwezig). Hierin kan je Ubuntu installeren. Ubuntu zal in die vrije schijfruimte twee partities creëeren, een partitie die als root (/) gebruikt wordt en één die als swap (wisselgeheugen op schijf) gebruikt wordt.
hoi.
ik heb een probleempje.
ik heb dus een schijf van 149gb dat is volgens mij 160 gb alleen wordt dat nu anders aangeduid.
ik heb 129gb over ik wil 30 gb vrij maken voor ubuntu,maar wat ik ook probeer ubuntu wil ze niet aamaken 3 partities.
nou kan je het op twee manieren doen in ubuntu als je ubuntu installeert of via gparted,welke kan ik het beste gebruiken.
ik wil 3 partities maken,nu zat ik te denken aan.
1 root 6gb
2 home 20gb
3 swap 1gb
of raden julie wat anders aan.
nou raak in wel een beetje in de war omdat in ubuntu het wordt aangegeven in mb's.
dus dat zou je het volgende krijgen.
1 root 60000mb
2 home 20000 mb
3 swap 10000 mb.
ik weet niet of dit goed is.
wie kan mij daarbij helpen.
ik hoop dat het me nu wel een keer gaat lukken.
mocht het nou niet lukken op de schijf van xp,kan ik hem dan wel op mijn d schijf zetten.
alvast bedankt.
gr.doommaniac