Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitie maken in ubuntu  (gelezen 5764 keer)

doommaniac

  • Gast
partitie maken in ubuntu
« Gepost op: 2007/09/22, 08:59:59 »
Goedemorgen.
ik heb een vraag.
ik wilde ubuntu gaan installeren.
toen kwam ik bij schijfindeling ik wilde windows verkleinen.
ik heb 160gb op mijn schijf en er is nog 129gb vrij.
nu dacht ik verklein ik hem naar 15gb maar niet goed nagedacht dan wordt de c schijf dus maar 15gb toch.
dus ik druk op volgende op die partitie te maken.
zegt hij er is een fout opgetreden bij schrijven,en toen starte mijn pc opnieuw op.
en kon ik vervolgens niet opstarten met xp.
maar gelukkig heb ik een backup dus heb ik weer terug gezet en xp start nu gewoon weer.
maar ik herinderde me dat ik dat 1 jaar geleden ook al eens met ubuntu heb gehad.
dus wilde ik weten of ik ubuntu niet zelf een of meerdere partitie kan laten maken zonder dat hij xp overschijft.
kan ik niet in xp een partitie maken van 30gb met acronis disk director suite en dan i.p.v. ntfs in ext3 doen.
en dan ubuntu op die partitie zetten,of moet ik die dan nog delen voor.
1 root.
2 home.
3 swap.
of doet ubuntu dan automatisch die partitie indelen.
ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen,ik wil het graag uit proberen hoe ubuntu werkt.
alvast bedankt.

gr.doommaniac

partitie maken in ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/22, 09:09:46 »
Het zou heel interessant voor je zijn om even wat leeswerk te doen zoals dit door te nemen: https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot .
En hier staan nog meer interessante HowTo's : https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie .
Succes
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

rv

  • Gast
partitie maken in ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/22, 11:43:14 »
Ik vind `t  `t gemakkelijkste om eerst vrije ruimte te maken op de harde schijf en vervolgens Ubuntu te installeren op deze vrije ruimte; je hoeft dan geen studie te maken van koppelpunten.
Als je de  windows-partitie wilt verkleinen, kan dat met GnomePartitionEditor (Gparted), deze vind je op het buroblad van Ubuntu 6.06 (dapper drake) onder system-administration (=beheer) , of je kunt super grub disk (SGD) downloaden. Wel eerst Windows defragmenteren, voordat je  hem verkleint.
Op SGD vind je tevens mogelijkheden om het boot-programma te veranderen.

doommaniac

  • Gast
partitie maken in ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/22, 14:21:17 »
Citaat van: asilnevs
Het zou heel interessant voor je zijn om even wat leeswerk te doen zoals dit door te nemen: https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot .
En hier staan nog meer interessante HowTo's : https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie .
Succes
ja dat heb ik gedaan,die handleiding gelezen.
maar daardoor kreeg ik die fout die ik heb beschreven.
ik had de partitie xp verkleint maar hij kon hem niet weg schrijven.
toen ging mijn pc opnieuw starten en was de mbr van xp weg,heb ik nu 2 x gehad.
ik wil het nog wel 1 x proberen.
om hem te verkleinen alleen dan is mijn vraag,ik heb nog 129gb vrij op c schijf,ik wil 30gb voor ubuntu vrijmaken.
tot hoever moet ik hem dan verkleinen als ik het handmatig doe.
ik hoop dat ik het nu wat duidelijker heb gemaakt.

gr.doommaniac

partitie maken in ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/22, 16:37:43 »
160 - 30 = 130
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

doommaniac

  • Gast
partitie maken in ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/22, 17:16:35 »
Citaat van: Prosper
160 - 30 = 130
ik weet niet hoe je aan 160gb komt,maar er staat 129gb.
ik bedoelde hoeveel mb moet je dan instellen in ubuntu als je 30 gb wil gebruiken.

gr.doommaniac

Offline vanadium

  • Lid
partitie maken in ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/22, 17:25:35 »
Je schijf is 160 GByte en je zegt: ik heb nog 129 vrij op mijn c. Je c schijf is niets anders dan een partitie, die nu alle ruimte inneemt. Om nu plaats te maken voor Ubuntu moet je je ganse c schijf (= een partitie) verkleinen, zoals gezegd van 160 naar 130 G. Dat maakt dat er 30G van je schijf volledig vrij zullen zijn (= ongebruikt, geen partities aanwezig). Hierin kan je Ubuntu installeren. Ubuntu zal in die vrije schijfruimte twee partities creëeren, een partitie die als root (/) gebruikt wordt en één die als swap (wisselgeheugen op schijf) gebruikt wordt.

doommaniac

  • Gast
partitie maken in ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/26, 08:57:33 »
Citaat van: vanadium
Je schijf is 160 GByte en je zegt: ik heb nog 129 vrij op mijn c. Je c schijf is niets anders dan een partitie, die nu alle ruimte inneemt. Om nu plaats te maken voor Ubuntu moet je je ganse c schijf (= een partitie) verkleinen, zoals gezegd van 160 naar 130 G. Dat maakt dat er 30G van je schijf volledig vrij zullen zijn (= ongebruikt, geen partities aanwezig). Hierin kan je Ubuntu installeren. Ubuntu zal in die vrije schijfruimte twee partities creëeren, een partitie die als root (/) gebruikt wordt en één die als swap (wisselgeheugen op schijf) gebruikt wordt.
hoi.
ik heb een probleempje.
ik heb dus een schijf van 149gb dat is volgens mij 160 gb alleen wordt dat nu anders aangeduid.
ik heb 129gb over ik wil 30 gb vrij maken voor ubuntu,maar wat ik ook probeer ubuntu wil ze niet aamaken 3 partities.
nou kan je het op twee manieren doen in ubuntu als je ubuntu installeert of via gparted,welke kan ik het beste gebruiken.
ik wil 3 partities maken,nu zat ik te denken aan.
1 root 6gb
2 home 20gb
3 swap 1gb
of raden julie wat anders aan.
nou raak in wel een beetje in de war omdat in ubuntu het wordt aangegeven in mb's.
dus dat zou je het volgende krijgen.
1 root 60000mb
2 home 20000 mb
3 swap 10000 mb.
ik weet niet of dit goed is.
wie kan mij daarbij helpen.
ik hoop dat het me nu wel een keer gaat lukken.
mocht het nou niet lukken op de schijf van xp,kan ik hem dan wel op mijn d schijf zetten.

alvast bedankt.

gr.doommaniac

Offline vanadium

  • Lid
partitie maken in ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/26, 09:03:27 »
Mijn advies:
* Verklein je Windows partitie tot 130 MB met gparted. Doe niets anders en laat de vrijgekomen 30 MB leeg.
* Herstart nu Windows, die zal de ntfs partitie checken.
* Verlaat nu Windows en start de Ubuntu installatie: laat Ubuntu nu de vrije ruimte gebruiken voor installatie. Ubuntu zal automatisch in de vrijgekomen ruimte de nodige partities aanmaken (een root en een extended partition met daarin de swap).

Het is totaal zinloos om een kleine ruimte van 30 GB nog verder te willen partitioneren voor een aparte /home. Een root en een swap is al wat je behoeft.

doommaniac

  • Gast
partitie maken in ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/26, 10:14:07 »
hoi.
ik krijg het niet voor mekaar op ubuntu naast xp te zetten.
elke x als ik ubuntu wil installeren en ik kom bij de optie schijfindeling en wil xp verkleinen.
ik heb 130gb over ik wil 30 gb gaan gebruiken voor ubuntu,als ik xp dan ga verkleinen zodat ik 30gb over hou voor ubuntu
en wil dat accepteren krijg ik steeds een foutmelding dat hij die bewerking niet kan uitvoeren,wat ik ook probeer ik krijg die melding steeds.
ík heb het ook geprobeert in ubuntu  met gparted maar daar precies hetzelfde.
ik weet niet wat de foutmelding is maar er gaat ites niet goed.
en dan als ik herstart dan kan is de bootloader van xp weg en ben een stukje van mijn c schijf kwijt.
nu kan ik dat gelukkig herstellen met een backup die ik heb,maar wordt er niet vrolijk van.
ik zou het het liefst door ubuntu zelf willen laten doen maar dan pakt hij volgens mij de hele c schijf.
het moet toch niet zo moeilijk zijn lijkt me.
kan ik niet makkelijker een partitie aanmaken in xp zelf,en dan opstarten met ubuntu.
ik gebruik acronis disk director suite voor het maken voor partities,gparted raak ik van in de war omdat daar alles in mb's staat.
is er niet een linux distro die automatisch ruimte vrij maakt op je c schijf,zonder dat xp eraf wordt gehaalt.
zou iemand mij hiermee kunnen helpen.
alvast bedankt.

gr doommaniac

rv

  • Gast
partitie maken in ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/14, 10:42:34 »
Als hij XP niet kan verkleinen, is XP waarschijnlijk niet gedefragmenteerd. Open XP en defragmenteer de c-partitie.