Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: software om bestanden van naam te veranderen  (gelezen 6317 keer)

Offline Ivan1986

• Lid
software om bestanden van naam te veranderen
« Gepost op: 2007/09/20, 12:52:46 »
hey,

Ik heb een hele hoop bestanden die ik van naam wil veranderen (hele hoop = 3000) en aangezien ik het niet zie zitten om in de Natalus op elk bestandje appart te klikken met de rechtermuisknop naam veranderen en dan pas aanpassingen kan doen wou ik graag iets hebben waarmee ik dit veel makkelijker kan. Welke geode ervaringen hebben jullie met zo'n programma's????

alvast bedankt
Ivan

PS: scriptje schrijven voor aan te passen kan natuurlijk niet want alles is verschillend

Offline eXtreem

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/20, 12:55:13 »
Je kan altijd met F2 de bestandsnaam veranderen, is altijd weer een handeling minder als met de muis...

Of er tooltjes voor zijn weet ik zo niet, zit zelf ook nog niet zo lang op ubuntu...

Suc6,
eXtreem
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline SNWBRDR

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/20, 12:57:31 »
Denk dat je dat toch via een scriptje zult moeten doen.
De naam kun je toch variabel maken in een script.
Hoe moet de naamgeving zijn?

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/20, 13:04:34 »
Kijk eens naar pyrenamer:
http://www.infinicode.org/code/pyrenamer/

Je kunt de naam van bestanden op allerlei manieren wijzigen, zelfs met een template. Zit in de standaard repo's.

Taygeto

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/20, 13:30:54 »
Citaat van: SNWBRDR
Denk dat je dat toch via een scriptje zult moeten doen.
De naam kun je toch variabel maken in een script.
Hoe moet de naamgeving zijn?
Een scriptje zal idd de eenvoudigste oplossing zijn. Het is toch niet nodig om extra software te installeren voor een functionaliteit die je nu eigenlijk al hebt... Als je natuurlijk niet zo thuis bent in scriptjes is de oplossing in de vorige post natuurlijk wel beter :).

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/20, 15:00:37 »
Als je verkennertje Thunar installeert (gewoon via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer), dan zit er na installatie van Thunar zelf, ook het volgende progje in Toepassingen - Hulpmiddelen: Massaal hernoemen.

Offline Ivan1986

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/21, 12:48:53 »
oke, met de F2 knop zal dit zeker lukken. nog niet beseft dat het zo simpel kan zijn....
ik zit nu eigenlijk met nog een ander ding .

ik besef dat vele files eerst 1 map terug moeten geplaatst worden, in maac heb je hiervoor een heel makkelijk programma en ik heb dit ook een keertje in linux tegen gekomen maar nergens vind ik dit terug.

het ging als volgt: je had allemaal kolomen en deed je een map oepne ging je naar de volgende kolom die daar de files toonde in die map... snapie

servaas-xubuntu-user

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/21, 14:28:21 »
GPRename

staat in de universe repository

« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/23, 16:02:16 »
Thunar filemanager heeft ook een uitgebreide rename functie als je meerdere bestanden tegelijk selecteert.  Staat in de repo's.

Wat bedoel je met 'scriptje schrijven voor aan te passen kan natuurlijk niet want alles is verschillend' ? Als je met verschillend bedoelt 'als bestandsnaam x bevat/wijzigingsdatum voor z heeft doe dan y' etc. dan is dat zeker met een script op te lossen.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/24, 11:17:29 »
Van zodra het "massaal" moet zijn, moet je eens naar bash kijken: pas dan heb je "chirurgische precisie". Met het rename commando kan je bestanden heel specifiek hernoemen in één directory. Als je in meerdere directories moet hernoemen, of selectief  bestanden op basis van andere criteria dan hun huidige naam (vb. grootte, datum, ...) dan kan je die met "find" opzoeken en hernoemen (door in het find commando met -exec rename aan te roepen).

Als je eens een voorbeeld geeft van hoe je wil hernoemen, dan werk ik eens een voorbeeldje uit.

Offline Tecumseh

• Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/24, 11:59:16 »
Ikzelf ben ook naar een programma of script op zoek dat mijn foto verzameling gaat renamen en verplaatsen. Op basis van de exif data wil ik de bestanden in directory's zetten en van naam veranderd hebben. Afbeelding DSCN0000.JPG t/m DSCN2248.JPG moet dan hernoemd worden naar bijvoorbeeld /Afbeeldingen/2007/September/2007_09_21_DSCN2060.jpg (willekeurige foto eruit gepakt). Hierbij is dus 21 september 2007 de datum dat de foto gemaakt is. Daarnaast wil ik alle afbeeldingen waarbij geen exif data aanwezig is in een aparte directory geplaatst hebben. Dit zijn dan hoogstwaarschijnlijk ingescande foto's maar hier zitten ook foto's van de gsm bij.