Misschien schrijf ik nog een meer over mijn bevindingen met de verschillende distro's 
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Ook ben ik benieuwd hoeveel Linuxen je uiteindelijk op je harde schijf naast elkaar weet te krijgen!
Fedora 7 vind ik zelf ook een fijne distro. Mijn klaptop is multiboot, en ik start Fedora regelmatig.
Ook wil ik nog Mandriva erbij gaan zetten op de flaptop. Heb je al ervaring met Mandriva?
Ik heb slechts nog kort ervaring, maar Fedora lijkt zeer puik te werken. Stabiel een goede installatie en het ziet er allemaal goed verzorgd uit.
- bij booten kun je kiezen om het grafisch te doen of de details zichbaar te maken (+)
- Fedora had meer moeite om een goede Grub af te leveren (-) (lijkt te maken te hebben met het labelen, dit is bij debian achtige distro's geen probleem...
- terminalvenster staat bij systeemgereedschappen (of hoe heet dat in gnome), vind ik zeker voor beginners logisch (+)
- Bij rechtermuisknop op het bureaublad kun je ook kiezen voor terminal (+) er handig.
- Installeren van software via 'toevoegen en verwijderen' is erg makkelijk. Erg veel keuze en wat mij vooral bevalt is het gemak van het installeren van wetenschappelijk gerelateerde software zoals R-project en tetex (+).
- rt2500 deed het meteen, in Ubuntu heb ik daar ruzie mee (+)
- automatische detectie en instelling van xorg is perfect (+)...
- ik hoorde dat bij een nieuwe versie van Fedora je een clean install moet doen (-)
- Het downloaden van updates gaat een stuk langzamer (-).
- Het lijkt wel of Firefox een stuk sneller is (+)
Fedora lijkt in mijn ogen wat verzorgder, meer de puntjes op de i en robuuster dan bijv Ubuntu. Ubuntu lijkt me flexibeler en qua pakketmanagement sneller.
CentOS is dan weer te vergelijken tov Fedora zoals Debian dat is tov Ubuntu. Heeft even wat meer aanpassing en compileerwerk nodig. Het oogt robuust en wordt ook erg lang ondersteund. En het is Red Hat compatible natuurlijk.
Ik heb ook even Scientific Linux erop gehad. Ziet er erg mooi uit en oog handig voor het toevoegen van (wetenschappelijke) software. Een beetje uitgebreide versie van CentOS. Nadeel is een wat kleinere community en daarom heb ik voor CentOS gekozen.
Mandriva heb ik er ook op gehad. Lijkt me echt iets voor de 'thuisdesktop'. Een vriendelijke distro (als je het zo mag noemen). Installatie ziet er verzorgt uit, meer kan ik eigenlijk niet zeggen, want hij is al snel gesneuveld omdat ik met Red Hat achtige distro's wilde werken en deze week teveel af van mijn doelstelling.
Ubuntu is bij mij nu een netinstall, basisbestandssysteem, xorg, gdm & gnome- core. Deze wil ik 26 oktober updaten naar ubuntustudio Gutsy...
Pjotr123: Heb je ook over mijn Grubproblemen gelezen? Hoe kan ik dat in de toekomst voorkomen? En stel nu dat ik nog een distro erop zet, hoe zorg ik dat ik toch een goede Grub krijg zonder dat ik Ubuntu nog een keer als redder in nood moet installeren?