Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: cd/dvd werkplaats  (gelezen 1479 keer)

Offline marco1800

  • Lid
cd/dvd werkplaats
« Gepost op: 2007/09/13, 09:55:49 »
Aangezien ik geen dvd-rw onder k3b kan branden ga ik eens de cd/dvd werkplaats proberen.
Aan de rechter kant kant zie je naar schijf branden, maar dit licht niet op, heb nog nooit dvd's geschreven via deze weg. Hoe doe ik dit precies?
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline wutnubu

  • Lid
cd/dvd werkplaats
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/13, 10:12:46 »
Wat gaat er fout als je een dvd rw met k3b brand...?

Dat moet niet zo moeilijk zijn volgens mij.

Groet

Offline marco1800

  • Lid
cd/dvd werkplaats
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/13, 10:22:20 »
attempt to re-run with -dvd-compat -dvd-compat to engage DAO or apply f...
schrijffout.
http://www.linuxquestions.org/questions … p?t=498548
Is dit een bug in k3b?
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline wutnubu

  • Lid
cd/dvd werkplaats
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/13, 10:31:05 »
Probeer gnomebaker eens, of een ander brandprogramma, synaptic kent er vele.

Kopieer bestanden naar de map m.b.v. nautilus
cd-Dvd werkplaats: bestand->Naar schijf schrijven

Gaat dat niet goed?

Groet

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
cd/dvd werkplaats
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/13, 10:33:30 »
Inderdaad, Gnomebaker is een goed alternatief. Je kunt hem gewoon installeren via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer (zoekterm: gnomebaker).

Offline marco1800

  • Lid
cd/dvd werkplaats
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/14, 10:59:45 »
Ik heb gnomebaker geinstalleerd via installeren/verwijderen. Maar het menu bovenaan is Engels en Nederlands door mekaar!! Ik kan geen dvd-rw schrijven! Schrijven mislukt is het antwoord. Als ik een cd-rom schrijf zijn niet alle stukjes weggeschreven naar de cd-rom(van een tabel bv!). Dezelfde tabel kan ik wel schrijven naar cd-rom met k3b. Maar met k3b kan ik geen dvd-rw schrijven. Welke zijn de andere alternatie programma's in het Nederlands?
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline siegi

  • Lid
cd/dvd werkplaats
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/14, 11:29:06 »
IK begin dan eerder te denken dat er iets met je cdrom drive is.  Of de manier waarop linux deze herkent.
Werkt hij onder windows wel?
Je hebt nu trouwens de grote cd/dvd brand programma's al gehad.  Opzich gebruiken die allemaal als basis cdrecord dacht ik. Dus veel verschil zal het niet maken.

Offline wutnubu

  • Lid
cd/dvd werkplaats
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/14, 13:57:18 »
Dat ga ik ook denken, probeer eens een andere...

Groet

Offline marco1800

  • Lid
cd/dvd werkplaats
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/14, 14:14:45 »
Ik ben blijkbaar niet de enige die dergelijke storing krijgt...
http://www.linuxquestions.org/questions … p?t=498548
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline joseph

  • Lid
cd/dvd werkplaats
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/16, 17:38:04 »
Nee je bent zeker niet de enige.

Heb inmiddels drie programma's op het systeem staan.

Begint met verhaal dat als ik een lege CD in systeem steekt er automatisch een venster "Kies het soort schijf" verschijnt met de keuzes negeren, audio-cd branden, data-cd branden.
Ongeacht welke keuze ik maak is het resultaat hetzelfde .... venster verdwijnt en er gebeurt daarna helemaal niets.

Gebruik ik K3b dan krijg ik telkens een foutmelding bij iets van ODC (na laser kalibreren).
Heeft 1x alles uitgevoerd (nadat ik in de rij bij instellinge alles had aangevinkt) inclusief dat triomfantelijk geluidje.
Er stond echter niets op die CD.

Nadat ik de derde CD-R had verbruikt de voorgangers toch nog even uit de vuilbak gevist en in zo'n vermaledijde windowsmachine gestoken waarna bleek dat ze allemaal nog leeg en onbeschreven waren.

Ook Cd/dvd-werkplaats werkte niet (foutmelding bij aanvang brandproces).

Gnomebaker werkte eerst ook niet totdat ik de snelheid drukte naar een povere 4x (brander is een Pioneer DVD RW DVR-106D).
Echter ook toen was het maar half werk want programma gaf taal nog teken dat proces klaar was (alleen sluiten knop was geactiveerd zonder een toelichting en na aanklikken gebeurde er verder niets).
Kon de CD daarna in eerste instantie ook niet openen (niet in Gnomecommander, Krusader en niet via Locaties => computer omdat er gewoonweg geen CD zou zijn volgens systeem).
Op dat windowsgeval bleek e.a. wel correct op die CD te zijn gebrand.
Toen ik de CD wederom in mijn systeem stak kon ik deze ineens wel zien/benaderen.
Kortom een hele morgen zitten..... voor 1 CD met 429 MB aan foto's (effe snel tussendoor) te branden.

Absoluut onverklaarbaar is echter dat ik zojuist exact hetzelfde doe in K3b (na dat autovenster vruchteloos te hebben weggeklikt) als vanmorgen (om de debug-uitvoer te kunnen kopiëren tbv dit bericht) en hij nu diezelfde fotobestanden (1 map) met 16x succesvo brandt, verifieert en CD zelfs automatisch opent in bestandsbeheervenster??:O??

K3b had ik al een tijd geleden een keer geïnstalleerd (vanmorgen Gnomebaker/Serpentine erbij gezet) zodat het opnieuw opstarten geen verklaring is voor het ineens wel werken van K3b.

Ergo: Ubuntu is op zich inderdaad erg stabiel maar kennelijk niet helemaal vrij van die onverklaarbare "windowskronkels". Je moet dus niet 123 opgeven als iets niet helemaal lukt zoals zou moeten.

Ubuntu gaat daarvoor in ieder geval niet van mijn systeem ;).
Alleen als Aldfaer in de toekomst niet meer mocht werken (nu prima onder Wine) komt die windowszooi er als tweede systeem naast :mad:. Kan daar namelijk geen goede vervanger voor vinden.