Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voor kinderen met dyslexie  (gelezen 2069 keer)

ericr

• Gast
Voor kinderen met dyslexie
« Gepost op: 2007/09/12, 11:32:02 »
Hallo ik heb een vraagje
Ik zoek spelletjes of software wat speciaal Voor kinderen met dyslexie gemaakt is van 5 en 8 jaar (en voor me zelf ;-) )
zoals bv Woordenhaai enz enz  of zoals Daisy-speler die Gesproken boeken voorleest

tegenwoordig alleen nog maar uitgegeven door de Blindenbibliotheken in Daisy-formaat. Voordeel van het Daisy-formaat is, dat het goede navigatiemogelijkheden bevat. Vooral bij gesproken schoolboeken is deze navigatiestructuur nodig.

wie heeft hier ervaring mee en kan ons wat verder helpen of tips geven
ps ik kan gcompris en childsplay

alle info is welkom alvast hartelijk dank
grzz er

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/12, 23:11:29 »
Zelf ben ik ook erg dyslectisch en heb ik altijd veel behoefte gehad aan een voorlees programma. Echter binnen Linux is hier nog niet een echt alternatief voor, voor zover ik weet.
Wel weet ik dat ze bezig zijn met spraak herkenning, zodat je met je stem kunt schrijven. Voor meer info kun je ook hier kijken: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/4288

Om woordjes te leren schrijven gebruik ik zelf de kde programma's uit educatie, kwordquiz en kvoctrain. Bij instaleren/verwijderen kun je in het menu educatie ook zelf een hele hoop leuke en speelse programma's terug vinden die zijn geschreven voor Kde. Probeer het eens uit.

Offline joop905

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/12, 23:43:37 »
ik ben ook erg dyslectisch
ik kan je geen  tips geven (van 5 en 8 jaar)
maar gebruik zelf alle worden boeken die er zijn
en zonder pc kon ik dit niet op schijven (45 jaar oud)
maar kwam deze tegen http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11866
Van Dale woordenboek.
de pc is voor mij een stukje gereedschap  die mij helpt om met mijn handicap om te gaan

Offline joop13

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/13, 00:40:21 »
Op readplease.com is een gratis programma te downloaden die teksten voor kan lezen. Heeft iemand dit al eens geprobeerd met wine of via VMware? Dit programma draait onder Windows met stemmen in het Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans. Met stemmen van Lernout en Hauspie.

Ik weet dat het onder Windows goed draait, maar ik heb het nog nooit uitgeprobeerd onder Ubuntu.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/13, 06:28:18 »
Als een aantal mensen dat bedrijf eens aanschrijven. Vraag of ze ook van plan zijn een Linux versie uit te gaan geven.

Wellicht helpt het.

Groet

ericr

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/13, 13:47:16 »
ok allemaal  hartelijk dank ik zal weer eens gaan spitten en kijken of er iets moois voor ons bij zit  ,
Het makkelijkste rouw zijn als die spelletjes en hulp progjes gewoon op edubuntu of wat dan ook er bij stonden , ik heb het naadeel dat ik alles 10 keer moet lezen voor  ik zien wat er staat , en dan zie ik het soms nog niet ,
Als ik iets zie in praktijk gaat me alles veel beter af ,  ik wil hier ook vaak reageren op een post maar weet dan vaak niet hoe ik het moet omschrijven
En komt het vaak bij de mensen anders over als ik het bedoel , Of ik schrijf dan maar niets en denkik dat kan een ander beter uitlegen als ik .
wat ik het liefste zou zien is dat er vaker een avond was waar ubuntu gebruikers bij elkaar kommen om zodoende de dingen die hun hebben  gewoon in de praktijk kon zien en kijken wat je saamen bij elkaar kunt verbeteren  en evt anderen mensen helpen met het instaleren van de pc  is daar geen belangsteling voor hier in de groep ? omg eindhoven ,
tijd heb ik vaak genoeg zit in de wao interesten ook maar ik weet vaak niet waar ik moet beginnen ,alles is lezen lezen en nog eens lezen , en als ik dat ga doen kom ik vaak niet veel verder .
marja ik ga hier weer wat verder mee en ik hoop dat ik hiermee wat verder kan kommen als ik nu ben

bedankt grzzz er

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/13, 15:41:15 »
Je mag mij altijd mailen voor een afspraak, ik zit in Hilversum.

Wel een idee trouwens, regio groepjes oprichten, iets voor de ubuntu-nl groep om op te pakken.

Groet

tim250

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/13, 16:18:35 »
Ik kan jullie niet helpen...

Maar ik kan het toch niet laten dit even te vermelden.
Massa's respect voor diegenen met dyslexie die het aandurven hier te posten en ook nog eens (bijna) foutloos schrijven ondanks deze handicap. En dit meen ik echt wel!!
 :cool:  ;)

@topicstarter: Succes met de zoektocht.

ericr

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/14, 13:25:35 »
w.hellinga schreef regio groepjes oprichten, iets voor de ubuntu-nl groep om op te pakken.

Lijkt me top ik biet me graag aan dan,
Ene Hilversum is me net wat te ver ;-)

Tim250  ook jij 2 maal bedankt  :cool: