Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stel jezelf voor  (gelezen 1003085 keer)

Re: Stel jezelf voor
« Reactie #1750 Gepost op: 2009/09/10, 09:35:52 »
Let op, zo'n fan van een pc of server daait ook verschrikkelijk snel XD

« Reactie #1751 Gepost op: 2009/09/10, 10:50:34 »
Let op, zo'n fan van een pc of server daait ook verschrikkelijk snel XD
En wat Arie ook al aangaf, kettingen af en het liefst ringen ook, je zal maar met de ketting in een 220V deel hangen, geen prettige ervaring. Of bijv ergens blijven haken met je ring en je vinger ligt eraf, ook niet fijn. Zo zie je maar elk beroep, hoe onschuldig het ook lijkt, kan voor verassingen zorgen. :(
Dit is niet bedoeld om angst aan te jagen, wel tips om te zorgen dat je gezond je stage doorkomt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

eagleye

• Gast
« Reactie #1752 Gepost op: 2009/09/10, 14:52:42 »
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en dit is mijn eerste bericht. Sinds ik een pc heb ben ik Windows gebruiker. Vorige week gebeurde er iets met mijn huidige laptop waardoor de harde schijf kapot is gegaan en ik moet nu een nieuw systeem configureren. Ik zit er aan te denken om over te stappen op Linux. Van de fervente fans hoor ik alleen maar goede berichten en nooit iets negatiefs.
Ik doe veel aan video- en fotobewerking en gebruik daarvoor Pinnacle Studio 12 en Arcsoft. Verder gebruik ik programma´s om films op dvd´s te branden zoals ConvertXtoDVD, Subtitle Workshop. Daarnaast heb ik een netwerkje thuis en dat draait onder Cisco Network Magic. Ik heb een paar websites die ik onderhoud met Macromedia HomeSite en Topstyle (stylesheets). En natuurlijk Windows Office.
Ik heb begrepen dat Linux niet al deze programma´s ondersteunt en mijn vraag is daarom: kan ik wat ik nu doe op mijn laptop voortzetten als ik ben overgestapt op Linux en zijn er goede vervangende programma´s. En kan ik de bestanden die ik tot nu gemaakt heb ook bekijken en bewerken in programma´s die onder Linux werken. Kortom is de overstap aan te raden.

Joop.

Offline track

• Lid
« Reactie #1753 Gepost op: 2009/09/10, 15:20:20 »
Hoi Joop,

welkom op het forum !

Je hebt een hele lijst van programma's aan die je gewend bent ook.
Om het duidelijk te zeggen:  je kunt de programmas normaal niet meenemen naar de Linux-wereld.
Er zijn mogelijkheden om Win.. te emuleren, maar de resultaten zijn niet altijd goed. 
Er zijn wél meestal vergelijkbare programma's.
Vandaar zal het toch iets wennen zijn als je overstapt op Linux.
En je zal ook het een en andere eerst moeten configureren.
De bestanden kun je wél menemen.  Dat valt mee,  de compatibiliteit is meestal het minste probleem. 
De meeste programma's kunnen hun tegenstanders vanuit de Win..- wereld rechtstreeks openen
of er zijn tools voor.

Office is er al standaard (Open Office uiteraard).  En voor het beheer van internet-sites
zijn er ook heel handige tools.  Maar de manier van werken is soms anders.
Alles wat netwerk heet zal bij Uby zelfs makkelijker en veelzijdiger werken dan bij Win..
(tenzij je hebt een heel rare wlan-kaart of zo..)

Voor beeldbewerking is de gimp standaard.  ± even machtig als Photoshop,
maar de menu's zijn anders.  Een tijdje wennen, maar dan uitermate handig.

Voor de video enz. is er speciaal een editie "Ubuntu Studio".  Misschien is dat iets voor jou ?
Dat is nog een speciaal gebied, en ik weet niet of er voor alles iets is waar je mee gelukkig
zal zijn.  Ik denk haast dat je hier eerst liever op Win.. blijft werken omdat je dan in jouw
vertrouwde omgeving kunt blijven.

Er zijn verder eigenlijk voor alles vervangers / vergelijkbare programma's.
( http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WindowsVervangers )

Je zal in ieder geval een dubbele-boot systeem aanmaken.
Dan hoef je niet in een klap overstappen, want dat zou toch niet meevallen.
Maar ik kan mij best voorstellen dat je in de loop van tijd toch meer en meer zult overstappen.

Dus dit:  http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Succes ermee !
En je zal zeker gauw meer vragen hebben.  Maak er gewoon telkens een draadje aan.
Je zult zien wat er gaat gebeuren ..  ;)

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/10, 16:07:54 door track »

eagleye

• Gast
« Reactie #1754 Gepost op: 2009/09/10, 19:37:28 »
Hoi Joop,

welkom op het forum !

Je hebt een hele lijst van programma's aan die je gewend bent ook.
Om het duidelijk te zeggen:  je kunt de [i]programmas[/i] normaal niet meenemen naar de Linux-wereld.
Er zijn mogelijkheden om Win.. te emuleren, maar de resultaten zijn niet altijd goed.  
Er zijn wél meestal vergelijkbare programma's.
Vandaar zal het toch iets wennen zijn als je overstapt op Linux.
En je zal ook het een en andere eerst moeten configureren.
De [i]bestanden[/i] kun je wél menemen.  Dat valt mee,  de compatibiliteit is meestal het minste probleem.  
De meeste programma's kunnen hun tegenstanders vanuit de Win..- wereld rechtstreeks openen
of er zijn tools voor.

Office is er al standaard (Open Office uiteraard).  En voor het beheer van internet-sites
zijn er ook heel handige tools.  Maar de manier van werken is soms anders.
Alles wat netwerk heet zal bij Uby zelfs makkelijker en veelzijdiger werken dan bij Win..
(tenzij je hebt een heel rare wlan-kaart of zo..)

Voor beeldbewerking is de [i]gimp[/i] standaard.  ± even machtig als Photoshop,
maar de menu's zijn anders.  Een tijdje wennen, maar dan uitermate handig.

Voor de video enz. is er speciaal een editie "Ubuntu Studio".  Misschien is dat iets voor jou ?
Dat is nog een speciaal gebied, en ik weet niet of er voor alles iets is waar je mee gelukkig
zal zijn.  Ik denk haast dat je hier eerst liever op Win.. blijft werken omdat je dan in jouw
vertrouwde omgeving kunt blijven.

Er zijn verder eigenlijk voor alles vervangers / vergelijkbare programma's.
( http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WindowsVervangers )

Je zal in ieder geval een dubbele-boot systeem aanmaken.
Dan hoef je niet in een klap overstappen, want dat zou toch niet meevallen.
Maar ik kan mij best voorstellen dat je in de loop van tijd toch meer en meer zult overstappen.

Dus dit:  http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Succes ermee !
En je zal zeker gauw meer vragen hebben.  Maak er gewoon telkens een draadje aan.
Je zult zien wat er gaat gebeuren ..  ;)

Vriendelijke groet,

track

Bedankt voor je antwoord. Ik ben begonnen om Ubuntu 9.04 te downloaden en op een cd te zetten. Dan kan ik wanneer de laptop weer terug is van reparatie een dubbele boot systeem aanmaken. En dan maar eens kijken hoe het gaat. The Gimp ken ik wel. Daar heb ik al eens mee gewerkt. Mooi programma.

Joop.

Moderator edit: Lange quote tussen [ code ] [ /code ] gezet om de leesbaarheid te vergroten.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/10, 19:49:40 door Ron »

Offline track

• Lid
« Reactie #1755 Gepost op: 2009/09/10, 21:11:24 »
Dan kun je meteen ook Open Office ook op jouw Win.. zetten.
Want die is er net als gimp  ook voor Win.. .

track

« Reactie #1756 Gepost op: 2009/09/11, 10:46:16 »
Je gebruikt wel een hele reeks aan dure software. 0.0
Voor het branden van DVD's is er ook Brasero.
Die zit standaard in Ubuntu.
Je hebt volgens mij ook een Subtitle programma onder Linux.
Maar je bent beter af met een Text Editor als GEdit.
Het is veel makkelijker, en sneller.
Ik laat je een voorbeeld zien van een oud werkje van mij.
0:00:14.000,0:00:19.000
Zelfs tijdens een hele, hele lange reis...

0:00:21.000,0:00:26.000
...kijk ik weer terug naar de ontelbare gevechten.

0:00:28.000,0:00:35.000
Tussen ruimte en tijd, hebben we elkaar al eens eerder ontmoet...

0:00:35.000,0:00:38.000
...alleen is je gezicht toch nog verblindend nieuw.

0:00:40.000,0:00:42.000
Yay! Yay! Yay! Yay!

Offline schilder

• Lid
« Reactie #1757 Gepost op: 2009/09/21, 11:10:29 »
Ik ben nu 2 maanden met Ubuntu aan het werk ben van Vista volledig naar Ubuntu overgestapt, Zeer tevreden en nooit meer Windows dat is veel beloven en een hoop traagheid vastlopen onderhoud e.d. alle nadelen met een hoop ervoor! ik gebruik de computer voor werk ben zelfstandige niet raden wat (zie naam) hobby foto en bewerken op computer gimp is een pracht programma. hobby website maken. Dit alles gaat prima onder Linux
Ik ben 48 jaar.

WildGoose

• Gast
« Reactie #1758 Gepost op: 2009/09/21, 20:10:09 »
Zal me ook even voorstellen  XD

Ik ben 41 jaar, gehuwd, 2 kids. Verder hebben we 2 honden, een bastaardje en een Amerikaanse Collie. Ergens rennen ook nog 2 katten rond  :P
In de wieide staat een KWPN-er van 18 jaar. Dat is dus een (spring)paard  :D

Ol speel af en toe met Linux. Mijn 1e linux was in 1995 op een 486, absoluut GEEN succes geweest.
Ik draai Ubuntu omdat al mijn ex-collegaś dit hadden draaien op het werk en prive  :evil:

Nu toch een echte serieuse poging om het eens langer dan een week aan het lopen te houden. Nogmaals ik experimenteer ermee. Alles wat belangrijk is + gamen doe ik op XP wat hier naar mijn inziens zeer robuust draait.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #1759 Gepost op: 2009/09/21, 23:33:16 »
Schilder en WildGoose, welkom en veel plezier nog met Ubuntu.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline SphinxNLD

• Lid
« Reactie #1760 Gepost op: 2009/09/22, 21:36:45 »
Tja...hoe zal ik me voorstellen... ???

Oke ik zal die gast zijn die domme vragen gaat stellen... XD

Tom, 26 jaren oud alweer, n00b opgebied van Ubuntu/Linux.
Waarom Linux? Omdat ik Windows spuug en spuug zat ben, heel Microsoft trouwens. echt dat ze zo rijk geworden zijn daar.
Ze kunnen niet eens knap een console maken. Xbox versie 1 backen ze niet, meteen door naar een Xbox360....waarvan er 4 zijn gesneuvelt...en ja dat doet pijn voor iemand die zeer voorzichtig met ze spullen omgaat.
Nee free software is the way! Petje af voor Ubuntu en alle andere die hier voor strijden, denk aan een Pirate Bay.

En anders mag deze coupon ingeleverd worden bij me... XD

Moderator Edit: Post aangepast betreffende het woord Microsoft, dollar teken weggehaald. Gaarne ermee rekening houden dat bashen en flamen niet is toegestaan op het forum. Zie hiervoor de richtlijnen.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/23, 22:23:28 door DarkEra »
Linux n00b!

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #1761 Gepost op: 2009/09/22, 21:52:48 »
Oke ik zal die gast zijn die domme vragen gaat stellen... XD

Sorry, maar dat doe ik al. =D
Welkom Tom en veel plezier met Boentoe.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline SphinxNLD

• Lid
« Reactie #1762 Gepost op: 2009/09/22, 21:54:34 »
Nog geen eens 20 posts bereikt en i voel nu al een band...hahah...jou bijna 2000 posts waren allemaal zeer interessante vragen.... :D ;)
Linux n00b!

« Reactie #1763 Gepost op: 2009/09/23, 21:54:07 »
@ iedereen die nieuw is, en postte na 2009/09/11, 10:46:16, welkom!

Artifex_

• Gast
« Reactie #1764 Gepost op: 2009/09/26, 01:33:48 »
Hoi, ik heb dankzij een foutje (ongeduldigheid XD) mijn vista verwijdert tijdens het installeren van ubuntu 9.04. dus nu kan ik alleen nog maar op ubuntu :) Ik hoop dat het wat is en goed werkt! want ik begrijp er tot nu toe vrij weinig van, het zit echt heel anders in elkaar dan Windows. maar het is natuurlijk wel beter, hoewel minder toegankelijk.
anyway, ik ben Randolph en ik hoop dat jullie mij zo nu en dan kunnen helpen als ik problemen heb.

« Reactie #1765 Gepost op: 2009/09/26, 07:06:31 »
LOL

Ben je ineens van die Vista af. Gelijk in het diepe springen.  Deed ik bijna drie jaar geleden ook, met een laptoppie met één van de toen nog bijna laatste XP's erop (voor de netbooks opkwamen). Enkele maanden wat tijd in steken en vooral zen blijven. zolang je je persoonlijke data maar regelmatig ergens backupt, kan er niet veel mis gaan. Ubuntu herinstalleer je op een uurtje.  Welkom
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #1766 Gepost op: 2009/09/26, 12:37:37 »
Welkom Randolph. :-)
Ubuntu is inderdaad een ander systeem dan Vista.
Nu lijkt het minder toegankelijk dan Vista, maar na wat wennen, en wat (basis) tutorials lezen en uitvoeren, die op het internet staan, zul je je meer welkom voelen in Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 18:40:00 door siegi »

Offline track

• Lid
« Reactie #1767 Gepost op: 2009/09/26, 16:11:58 »
Welkom Randolph !

... minder toegankelijk zou ik echt niet zeggen.  Dat blijk in het begin zo omdat je nog niet door hebt wat waar ingesteld wordt.
Maar uiteindelijk is het stukken makkelijker te overzien omdat het een open en veel logischere structuur heeft dan Win.. .

Toen heeft mij dat ook tijd en moeite gekost om daar achter te komen, maar toen zat ik ook nog niet hier op het forum...
Dat bespaart je toch behoorlijk moeite, want hier hoef je niet het wiel telkens weer zelf opnieuw uit te vinden.
Je kunt gewoon vragen   =D

track

Artifex_

• Gast
« Reactie #1768 Gepost op: 2009/09/26, 18:29:06 »
ah thanks allemaal :) ik denk dat het zo nog wel goed gaat komen ook.
Maar met minder toegankelijk bedoel ik meer dat je voor alles een speciaal programma moet hebben.
En dat je bijvoorbeeld niet de gewone word hebt, dus voor school moe4t je ook weer lopen kloten met het opslaan enzo...
Maar ik moet zeggen dat ik ubuntu wel veel mooier vind dan vista, die graphic effects zijn echt heel mooi :)
Nog tips die echt heel belangrijk zijn?  :rolleyes:

« Reactie #1769 Gepost op: 2009/09/26, 18:34:54 »
"de gewone word"? Natuurlijk heb je geen gewone Word. En Word mag dan wel het meestgebruikte programma zijn voor tekstverwerking, het is niet zo dat een tekstverwerker gelijk Word is. En vergeet niet dat Word van Microsoft is. Microsoft zal nooit Office beschikbaar maken van Linux, in ieder geval niet zolang Linux een klein marktaandeel heeft. En kloten met opslaan? Ten eerste kan jouw school je niet verplichten om per sé dure software te gebruiken. En daarnaast, het schijnt dat Office 2007 met het laatste service pack ook ODF-bestanden kan openen. Mocht je school nog Office XP of iets dergelijks draaien, dan kun je instellen dat OO.o bestanden standaard opslaat in doc/ppt/xls/wat dan ook.

En een speciaal programma? Hoe bedoel je? Je bedoelt dat je een ander programma moet gebruiken voor dezelfde toepassing?

Linux is geen Windows, het is dus anders, maar dat wil niet zeggen dat het gelijk slecht is.

Offline track

• Lid
« Reactie #1770 Gepost op: 2009/09/26, 18:41:51 »
Ja precies:  je klikt op een .doc-bestand, net als onder Win.. en het wordt meteen geopend
door open office.  Soms past de formartering niet helemaal, maar je zal daarvoor de
MS-fonts (arial enz., pakket msttcorefonts in synaptic !) installeren, dan valt het mee.
En opslaan in het .doc-formaat met Oo ?  Ook geen probleem, zit er standaard in.
In allerlei varianten.  Hetzelfde met tabellen en presentaties.  Dan wél met de een of andere beperking.

En speciale programma's ?  Nou ja, voor bijna alles (van het dagelijkse) zit het er al in ...

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 18:43:41 door track »

Artifex_

• Gast
« Reactie #1771 Gepost op: 2009/09/26, 18:55:58 »
Oh dat valt dan nog mee :) en ik zeg niet dat het slechter is, helemaal niet, maar wel ingewikkeld! voor mij dan.

« Reactie #1772 Gepost op: 2009/09/26, 19:09:14 »
Niet ingewikkelder, alleen nieuw. Mensen zijn al snel geneigd om te zeggen dat iets nieuws "eng", "ingewikkeld" of "slecht" is. Echter zet iemand die zijn hele leven op Linux werkt maar eens achter een Windows-desktop. Hij zal ook een ontwenningskuur moeten ondergaan.

Artifex_

• Gast
« Reactie #1773 Gepost op: 2009/09/26, 19:12:53 »
ja da's waar :) maarehm, werkt limewire ook op ubuntu? of is er een goed alternatief?

Offline kiersie

• Lid
    • http://www.gboek.nl
« Reactie #1774 Gepost op: 2009/09/26, 19:24:52 »
Frostwire is een prima alternatief daarvoor