Zeker datte er zijn twee distro's waar ge echt leert wat linux echt is, Slackware en Gentoo
Ik gebruik dit quote maar even als kapstop om me ook even voor te stellen.
Mijn ervaring met Linux gaat terug tot 1999, het boek "Linux in 24 uur' en een Red Hat 5.0 CD. Mijn ervaringen in die tijd waren nogal wisselend. Het was in de tijd dat het een zekerheidje was dat je grote problemen had om je hardware draaiend te krijgen. Verschillende distributies geprobeerd, maar altijd was er wel iets dat niet wilde werken (muis, geluid, internet) of het zag er allemaal heel beroerd uit met lelijke fonts of een grafische kaart/monitor die niet lekker ondersteund werd.
Van alles doorgeworsteld in manuals en Howto's en daar werd daar werd je soms wat wijzer van, maar vaak ook niet, omdat het ofwel verouderd was, te technisch, of precies jouw probleem niet besprak. Regelmatig werd gesproken over een 'steep learning curve'. Tsja, inderdaad. Het boek had ik inmiddels omgedoopt tot 'Linux in 24 jaar'.
Ben dus regelmatig afgehaakt en eigenlijk pas definitief aangehaakt, toen ik stuitte op Linux From Scratch (
http://www.linuxfromscratch.org/). LFS is zeker niet makkelijk, maar je leert er ontzettend veel van. Stap voor stap bouw je een systeem en ontdek je hoe het linux-raderwerk in elkaar steekt. Ben je klaar, heb je een bash prompt, dus je moet ook nog B(eyond)LFS doen om X te bouwen en wat je daana verder maar wil eigenlijk. Een project waar je weken zoet mee ben. Maar dan ben je inmiddels wel zover dat je koning bent over je eigen systeem.
Voor mij was dat de weg om verslingerd te raken aan Linux. Heb jaren met (B)LFS gewerkt, 4 versies gebouwd, waarvan de laatste met gescripte builds, grotendeels los van de instructies uit het boek.
Ben recentelijk toch overgestapt op Ubuntu, met als belangrijkste reden dat het zoooo gemakkelijk is om nieuwe software te installeren. Het kostte me allemaal teveel tijd in LFS.
Naast heel blij daarover, was ik ook lichtjes teleurgesteld overigens, omdat ook onder Ubuntu niet alles zomaar werkte. Had problemen met de internet-verbinding en met het geluid. Inmiddels werkt ook dat allemaal.
Groeten, Leo.