Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: BlueJ  (gelezen 4200 keer)

Deslatos

• Gast
BlueJ
« Gepost op: 2007/09/06, 18:06:34 »
Yo,

sinds kort gebruik ik slechts nog Ubuntu als besturingssysteem en het bevalt me prima, nu heb ik alleen van de saxion een cd' tje gekregen voor windows met BlueJ (java programmeren) maar dat wil uiteraard weer niet op windows..

Nu heb ik de linux versie gedload maar ik weet niet hoe ik zulke dingen in linux moet installeren.. Ik weet dat het iets in de terminal is maar niet hoe dat moet..

Grtz,
Desl

Offline BailHope

• Lid
    • Techneut
BlueJ
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/06, 18:11:25 »
Aha, BlueJ

Daar heb ik enige ervaring mee ...

Eerst moet je ervoor zorgen dat j2sdk geïnstalleerd is op je systeem. Dat kan je makkelijk doen via Synaptic (zoeken naar j2sdk) of via de terminal met:
sudo apt-get install j2sdk

Je zou ergens op je bureaublad een bestand moeten hebben met een soortgelijke naam zoals bluej-135.jar.
Ga in de terminal naar je desktop als die daar staat (cd Desktop in terminal ingeven) en geef dan in: java -jar bluej-135.jar

Nogmaals de bestandsnaam kan verschillen.
Die installatie werkte perfect voor mij :)
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Deslatos

• Gast
BlueJ
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/06, 18:17:06 »
j2sdk kan m'n ubuntu niet vinden om een of andere reden.. Ben het maar ff aant dloaden van Sun zelf..

Deslatos

• Gast
BlueJ
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/06, 18:25:02 »
Grrr :P

Na dloaden van java dk krijg ik dit in de terminal:

pim@pim-desktop:~$ sudo sh /home/pim/Destop/jdk-6u2-linux-i586-rpm.bin
Password:
sh: Can't open /home/pim/Destop/jdk-6u2-linux-i586-rpm.bin
pim@pim-desktop:~$ sudo sh

De link klopt zeker, pass ook correct ingetikt, maar hij wil niet installeren.. Dubbelklik werkt zowieso niet, dan krijg ik altijd:
Could not open the file /home/pim/Desktop/jdk-6u2-linux-i586-rpm.bin. Gedit has not been able to detect the character coding

BlueJ
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/07, 11:08:14 »
Ubuntu kan niet overweg met rpm. Ubuntu is Debian-gebaseert en hanteert dus de .deb pakketten.

Zoek eens op dit forum naar "rpm installeren" ofzoiets en je vind je antwoorden.

Succes!

P.S.
het staat echt wel in Synaptic hoor.....
Heb je alle bronnen wel aanstaan?
Ik denk dat het "multiverse" moet zijn dat je nog moet toevoegen.
Is echt veiliger om dat te doen in plaats van te downloaden.
Via Synaptic krijg je automatisch alle updates binnen.

Offline jens88

• Lid
BlueJ
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/21, 18:32:30 »
Ik kan door een of ander probleem met sun java downloader die .bin file niet downloaden. Nu was mijn vraag of iemand mij kon helpen met de installatie van bluej. Ik heb getracht j2sdk via synaptic te installeren en die blokkeerde op het laatste.
Gelieve er rekening mee te houden dat ik een computernOOb ben.
Volgende informatie gaf mijn leraar op school mij mee (het moeten wel die versies zijn van jdk en bluej):
--------------------------------
# Hoe thuis installeren (BlueJ http://www.bluej.org)

* J2SE 1.6
    * Documentatie jdkdoc.zip (unzip naar "Program Files\Java\jdk1.6.0_02\docs")
    * BlueJ 2.2

met dank op voorhand, Jens

Offline Kev

• Lid
BlueJ
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/21, 19:03:40 »
Die versie kun je althans gemakkelijk downloaden, het is wel zo dat als je die versie download je de terminalweergave van het installatieprocess moet openen, omdat er een licentie moet goedgekeurd worden vooral de installatie afgewerkt word.
Daarna gewoon de eerder gegeven instructies opvolgen en het zou moeten werken.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

BlueJ
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/21, 19:12:24 »
Er staat op de Java website ook een JDK die niet in een rpm zit. RPM's kan je overigens installeren met een programma dat alien heet (zit in synaptic). Als je de gewone bin download:
sudo chmod a+x jdk*
sudo ./jdk (en dan op tab drukken voor aanvulling, k ga hier niet volledige bestandsnaam tikken)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net