Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sudo  (gelezen 664 keer)

Offline maxpower

• Lid
  • Steunpunt: Nee
sudo
« Gepost op: 2007/09/06, 08:59:10 »
Ik heb een gast account aangemaakt zonder wachtwoord, die heb ik bij het aanmaken geen beheer rechten gegeven toch kan hij/zij sudo uitvoeren. Hoe kan ik voorkomen dat deze user geen sudo rechten heeft?

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
sudo
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/06, 09:25:39 »
Post eens output van volgende:
- commando: id NaamVanDeGastAccount
- inhoud /etc/sudoers bestand

Offline Menno_

• Lid
sudo
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/06, 15:48:45 »
Waarschijnlijk ben je vergeten uit te zetten dat de gebruiker de computer mag beheren:

Menu: Systeem/Beheer/Gebruikers en Groepen : Kies de gebruiker : Knop Eiegenschappen : Tabblad Gebruikersrechten : vinkje bij "gebruiker kan computer beheren" uitzetten
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline Menno_

• Lid
sudo
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/06, 19:16:33 »
Citaat van: maxpower
gast account aangemaakt zonder wachtwoord
Hoe heb je dat gedaan? Als je (in 7.04) via het menu "gebruikers en groepen" een gebruiker aanmaakt, dan moet je hem een wachtwoord geven van tenminste 6 karakters, anders wordt de gebruiker niet eens aangemaakt.
Heb je hem een wachtwoord gegeven en het "beheer-vinkje" uitgezet, dan geeft elke poging om iets sudo-erigs te doen een foutmelding. :)
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline maxpower

• Lid
sudo
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/06, 19:41:14 »
Ew.. hoe gedaan? niet zo moeilijk eigenlijk.. sudo passwd -d werkte niet.. dus ik ben op de live cd in shadows gaan kijken.. en daaruit het wachtwoord naar mijn huidige shadows gekopieerd.. werkt perfect.