Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blikkerig geluid bij opnemen  (gelezen 9007 keer)

Offline b16a1

• Lid
Blikkerig geluid bij opnemen
« Gepost op: 2007/09/04, 20:56:21 »
Ik heb zojuist audacity geinstalleerd. In eerste instantie kreeg ik helemaal geen geluid bij opname, maar wel door de speakers. Dat heb ik opgelost (alsa mixer in terminal venster openen en andere ingang selecteren).

Nu heb ik echter een zeer slechte opnamekwaliteit. het geluid wordt erg blikkerig. Nu las ik ergens dat afspelen in audacity dat ooit veroorzaakt, dus heb ik geprobeerd om het geluid met een andere audiospeler af te spelen (eerst geexporteerd naar .wav) maar ook daar is het geluid zo blikkerig.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke systeemdata ik hier neer moet kwakken, zodat de kenners eventueel wat meer info krijgen, dus roep maar.

Thanks!
Toshiba P200-14N 11.04 _ de magische rook krijg je helaas niet terug gestopt
ASUS N76VM-V2G-T1073V X12.04
DIY HTPC X12.04 [XBMC] terug op de drawing board

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/04, 21:54:45 »
Allereerst: bediening van je geluidskaart gaat een stuk makkelijker met alsamixergui
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: alsamixergui
aanvinken en druk op knop Toepassen

Start nu alsamixergui en controleer hoe de schuifjes staan. Let op: niet alle schuifjes tegelijk openzetten, en geen enkele voor meer dan 90 % (wegens kans op vervorming en interferentie).

Helpt dit al wat?

« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/05, 07:24:25 »
In Audacity:
ga eens naar bewerken / voorkeuren - tabblad "kwaliteit".
Welke waarden zie je daar staan?
Post die hier eens?
Het zou standdaard goed moeten staan, maar soms zit daar een detail verkeerd.

Offline b16a1

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/05, 08:33:20 »
@pjotr: die staat bij mij al standaard geinstalleerd, maar ik kwam ergens via google bij een opmerking terecht, dat je in de gui uitvoering niet de input device kunt wijzigen (ik heb 2 microfoons tot mijn beschikking, ik kan in de alsamixergui schuiven met beide, maar slechts de 2e werkte... met de terminal-mixer kon ik dat wijzigen in de eerste. Daarna kon ik wel opnemen met audacity)

die 90% klopt, maar daar was ik al achter.
Normaal gooi ik zelfs de output helemaal dicht om rondzingen te voorkomen, maar daar heb je tegenwoordig geen last meer van (vroegah had je ooit ook een 8bit soundblasters en zow, die hadden de gekste kuren :) ). Besides, een laptop speaker zal geen problemen veroorzaken met een line-in kabel.

@sisosteven: doe ik straks als ik weer thuis ben, maar ik wat ik me zo even herinner: 44100Hz sampling, 32 bit floating point (24bit geeft ruis zelfs), mono (stereo doet niet veel, maar dat kan samenhangen met het probleem).

uhmmm... sja... enige w3at ik me nog extra kan bedenken is dat ik even een andere bron moet gebruiken, ter test. Alhoewel het geluid wat door de laptop speakers komt (dus simpel gezegd de directe doorvoer van inputkabel naar laptop speakers, zonder opname ertussen) gewoon goed klinkt.

« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/05, 13:44:39 »
Citaat van: b16a1
Normaal gooi ik zelfs de output helemaal dicht om rondzingen te voorkomen, maar daar heb je tegenwoordig geen last meer van

@sisosteven: doe ik straks als ik weer thuis ben, maar ik wat ik me zo even herinner: 44100Hz sampling, 32 bit floating point (24bit geeft ruis zelfs), mono (stereo doet niet veel, maar dat kan samenhangen met het probleem).
Allereerst:
Je hooeft niet de output dicht te gooien.
Wat je kunt doen, is in de instelling van Audacity de "softwarematige playthrough" uitvinken. Dan neemt hij op wat je invoert, maar laat dat niet tegelijk door de speakers knallen.

Ten tweede:
Die instellingen onder "kwaliteit" lijken in orde.
Speel inderdaad eens met de bron (staat standaard op OSS, maar jij gebruikt toch ALSA? Dus moet je hem op ALSA zetten).

Ten derde (algemene opmerking):
Ik weet niet wat je precies wilt doen met Audacity? Maar ik heb de indruk dat het onder Windows beter draait dan in Ubuntu. In Ubuntu zou je Ardour kunnen proberen.
Audacity gebruikte ik altijd als muziek-home-studio - vet cool programma! Maar onder Linux lijkt het allemaal wel wat minder te draaien.....

Offline b16a1

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/05, 17:16:46 »
mja, de bedoeling is simpel: mijn vader wil wat oude muziek opnemen en op cd knallen... dan kan hij zijn dikke, maar grof verouderde, muziekinstallatie compleet de deur uit doen...

De reden dat ik audacity heb genomen is de directe export naar mp3... lekker makkelijk... maar mijn probleem is volgens mij niet gerelateerd aan audacity, omdat arecord (via de terminal) ook hetzelfde geluid geeft...

Maar goed:

« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/06, 08:30:02 »
uhmmm... sja... enige w3at ik me nog extra kan bedenken is dat ik even een andere bron moet gebruiken, ter test. Alhoewel het geluid wat door de laptop speakers komt (dus simpel gezegd de directe doorvoer van inputkabel naar laptop speakers, zonder opname ertussen) gewoon goed klinkt.
Dit betekent dus, dat het wel degelijk aan het opnemen ligt, en niet aan je geluidskaart..... Of het moet zijn, dat je geluidskaart niet goed staat ingesteld (maar dat heb je al getest meen ik gelezen te hebben).

Voor wat jij wilt: Audacity is het juiste en imo beste programma daarvoor.

Je screenshot: die is in orde.

Ga eens naar tabblad "Audio I/O". Welke apparaten staan daar ingesteld? Misschien moet je die aanpassen (staat standaard op OSS, zou in jou geval wellicht ALSA moeten zijn?)
Op datzelfde tabblad: de softwarematig playthrough uitvinken (kan zeker wel schelen)

Verder denk ik: als je nog een dual-boot hebt..... draai Audacity dan onder Windows.......

Offline b16a1

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/06, 10:53:04 »
- I/O: apparaten genoeg om te kiezen. Standaard stond zowel input als output op OSS en heb ze beide op ALSA gezet. input op ALSA: front (kan ook intel hda kiezen, wat eigenlijk de geluidskaart zou moeten zijn. Heeft geen effect op de opnamekwaliteit)

- als softwarematige playthrough een van de onderste twee 'vink-mogelijkheden' is, dan staat die al uit (beide vinkjes staan uit, maar ik weet niet meer wat er bij de vinkjes staat ;) )

- dual boot? uhmmmm Vista heeft twee uur op die bak gestaan en het was toen direct format c: -> format hda0 ;)

Maar goed, dan desnoods de oude P4 bak (XP Pro) maar verplaatsen... alhoewel ik uiteindelijk dit toch wel goed werkend wil krijgen, voor eventueel toekomstig gebruik.

« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/06, 11:50:09 »
- I/O: apparaten genoeg om te kiezen. Standaard stond zowel input als output op OSS en heb ze beide op ALSA gezet. input op ALSA: front (kan ook intel hda kiezen, wat eigenlijk de geluidskaart zou moeten zijn. Heeft geen effect op de opnamekwaliteit)
Jammer. Had gehoopt dat het daarin zat. Niet dus.....

- als softwarematige playthrough een van de onderste twee 'vink-mogelijkheden' is, dan staat die al uit (beide vinkjes staan uit, maar ik weet niet meer wat er bij de vinkjes staat ;) )
..... Dan staat-ie uit, want het is de alleronderste optie.

Dat van die format c begrijp ik wel..... Ik heb Vista bekeken en vind het ook 10x niks.
En natuurlijk moet het werkzaam te krijgen zijn onder Ubuntu, potdorie!

Helaas ben ik nu even door mijn ideeen heen..... Maar ik zoek nog even mee hoor!
(stiekum ook in eigen belang, want ik gebruik het programma heel veel)

Offline b16a1

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/06, 11:58:18 »
hehehe, ik zal vanavond nog eens wat verder gaan stoeien, ook met andere input bronnen (direct aan een CD speler hangen, dat soort dingen)

we komen er wel uit, ik ga me lekker vastbijten ;)

« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/06, 16:15:30 »
Ik ben niet niwusgierig hoor :-P
maar hoe neem je precies op?
Ik bedoel dus:
- wat hang je aan de pc
- en op welke manier?

Dit kan namelijk de oorzaak zijn van een blikkerig geluid..... (of draaide het wel goed in Windows?)

Offline b16a1

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/07, 10:08:32 »
windows nooit getest he... in die 2 uur vista op deze laptop heb ik me niet bezig gehouden met audio opname :p

op dit moment de uitgang van de stereotoren (tulpstekkers) op de microfoon ingang van de laptop (zo'n 3,5mm ding, ben de naam ff kwijt)

Daarom moet ik even de CD-speler direct op de laptop aansluiten, om te zien of het niet aan de hifi ligt.

Maar goed: waarom heb ik dan wel goede geluidskwaliteit als de ingang direct wordt doorgevoerd naar de laptop speakers?

« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/07, 11:01:43 »
Okee.
Dan gaat het inderdaad niet goed.....

Als ik je was, dan deed ik de ceedeespelert direct aan de pc.

Maar goed: waarom heb ik dan wel goede geluidskwaliteit als de ingang direct wordt doorgevoerd naar de laptop speakers?
De opname registreert een veel te zwaar ingangsniveau. Denk ik. Kortom: het ligt aan audacity..... Maar met de speler direct aan de line-in zou moeten werken (als je die hebt, anders is de microfooningang ook te doen).

De naam van die stekkertjes voor je geluidskaart:
3,5mm-jack (of gewoon "mini-jack").

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/07, 12:02:39 »
het kan gelegen zijn aan het feit dat je een microfoon ingang hebt, en geen reguliere line in. Spijtig genoeg komen laptops enkel met een mic in. Daar kan je enkel mono mee opnemen en dat heeft ook andere ingangskarakteristieken dan een line in. Ik vrees dat voor goed opneemwerk je beroep zal moeten doen op een externe geluidskaart. Normaliter kan je met een mic ingang ook wel Line out signalen opnemen, maar dan moet in de software een instelling veranderd worden, herinner ik me uit mijn Windows tijd.