Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canon i550 printer werkt niet.  (gelezen 3809 keer)

Offline joseph

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Canon i550 printer werkt niet.
« Gepost op: 2007/09/04, 20:24:31 »
Ben al een poosje bezig om mijn printer goed te laten werken.

Bij eerste installatie zag Ubuntu hem en noemde hem ook i550, maar in het stuurprogramma kon ik niet het juiste model selecteren.
Heb toen gekozen voor het model het kortst bij, zijnde de i560.
Printen levert echter een artistiek beeld op omdat de kleuren een anderhalve centimeter versprongen worden afgeprint.
Op gegeven moment printte hij helemaal niet meer (stond wel in taak met melding dat hij aan het printen was maar er gebeurde niets meer).

Heb inmiddels naar een andere driver gezocht die wel voor de i550 zou moeten zijn en deze gevonden via ubuntuforums.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=10540

Heb de bestanden;
File: bjfiltercups-2.2-2.i386.rpm        48 KB   19-04-07  13:10:00
File: bjfilterpixus550i-2.2-2.i386.rpm  828 KB   19-04-07  13:10:00
gedownload.
Het is mij ook gelukt om ze met alien om te zetten van .rpm naar .deb.
Heb de beide bestanden vervolgens met gdebi 0.2.4ubuntu1 geïnstalleerd (.deb bestanden geopend via de Gnome Commander).

Heeft echter het probleem niet opgelost.
Ubuntu vind nu bij printer toevoegen twee printers:
1  Canon i550 (Canon i550 USB #1)
2  Canon i550 (USB Printer #1 with status readback for Canon BJ)

Beiden hebben echter niet het juiste model in de lijst staan (i560 en hoger).
Beide geven "Hoge kwaliteit afbeelding (Gutenprint CUPS)(expert)" aan bij stuurprogramma.
De eerste print wel maar de kleuren blijven versprongen (en iets andere grootte van de tekens per kleur, magenta is b.v. groter dan geel?!?).
Tweede doet helemaal niets.

Hoe kan dit probleem opgelost worden?

Offline eendje

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/04, 20:44:45 »
Op de Linuxprinting website (de bron over onderteuning van printers) wordt aangegeven dat de i550 maar gedeeltelijk wordt ondersteund. Ze raden daar aan de printer driver voor de BJC8200 te gebruiken.

http://www.openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Canon-i550

Probeer het eens zou ik zeggen.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

Offline joseph

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/04, 20:59:43 »
Ehm,

Werkt wel beter maar..... een resolutie van maar 600x600 terwijl de printer 4600x1200 aan kan?!?
Printer was onder windows perfect om foto's mee af te printen (randloos A4 en veel betere kwaliteit dan die veel duurdere zgn HP fotoprinter van mijn vader).
Is er echt geen oplossing want dit is niet de oplossing waar ik op hoopte?

Herstel, systeem geeft 1200x1200 aan als fotokwaliteit.
Systeem gaat echter net niet op tilt als je een printopdracht geeft op 1200x1200 (4,3 Mb bestand) en na een paar minuten (verplicht wachten omdat zelfs schermopbouw blijft hangen, volgt dan uiteindelijk een print die te afgrijselijk is om naar te kijken......help

Offline joseph

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/08, 14:48:27 »
Citaat van: eendje
Op de Linuxprinting website (de bron over onderteuning van printers) wordt aangegeven dat de i550 maar gedeeltelijk wordt ondersteund. Ze raden daar aan de printer driver voor de BJC8200 te gebruiken.

http://www.openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Canon-i550

Probeer het eens zou ik zeggen.
Mijn ervaring is dat het beter werkt om de S800 met Gutenprint te selecteren.
Voor dagelijks gebruik (teksten, uitdraaien internet etc) werkt deze prima.
Deze loopt n.l. niet vast zoals de driver BJC8200 bij mij om de haverklap deed (na enkele keren goed printen verdwijnt de opdracht gewoon, d.w.z. printerbeheer zegt dat hij afdrukt en de taak verdwijnt ook als zijnde gereed maar opdracht komt nooit meer uit de printer gerold).
Printen blijft wel beperkt tot 300x300 dpi omdat grotere resoluties selecteren het resultaat oplevert dat maar een deel van de afbeelding zichtbaar is op je A4 terwijl het printvoorbeeld wel de gehele afbeelding op de A4 toont.

Heb ook van Turboprint de testdriver voor i550 geïnstalleerd.
Deze lijkt op eerste oog prima te werken.
Print grote afbeeldingen wel juist met 4800 dpi op een A4 (kan dus wel).
Verder zit er nog een printerconfiguratie bij die lijkt op die van Canon zelf (met uitlijnen, printerkop reinigen, duplex etc).
Deze kan ik echter niet uittesten in deze demo (deels geblokkeerd).

Heeft iemand ervaring met Turboprint en de updates (zowel van Turbopint als met Ubuntu)?
Vind dertig euro (voor alleen een sleutel voor 1 printer) n.l. sowieso behoorlijk duur zeker als straks bij b.v. Gutsy Gibon e.a. niet meer mocht werken.
Verder begrijp ik dat je wel gratis de Turboprint 1.* updates krijgt maar je bij versie 2.0 wederom de nieuwe driver moet kopen. Weet iemand hoe snel dat de updates elkaar opvolgen (zitten nu n.l. al op 1.96) en/of wat de verwachting is dat 2.0 uit gaat komen?

Offline Steven Klein Haneveld

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/08, 15:04:29 »
Nee, geen idee. Zou ik ook wel willen weten.

Maar ik weet wel, dat Canon vooralsnog niet echt een goede vriend van Linux is.....