Ik ben redelijk nieuw met linux, en na een bergje reinstals (van fouten maken leer je, dus ik maak zo veel mogelijk fouten

) heb ik besloten geen windows meer op mijn PC te zetten (het kost te veel tijd het te instaleren, dualboot om eens een windows-prog te draaien is traag, het is sowiso mijn favoriete besturingssysteem niet meer sinds ik ubuntu ken, gezeur met licenties (of het ontbereken ervan) enz. enz.)
nou heb al wat met wine zitten expirimenteren, maar dat was het ook niet helemaal (veel foutmeldingen die zoveel zeiden als "wine is nog in ontwikkeling, wat jij wil kan nog niet, of je moet het zelf maken")
ook heb ik wat gelezen over Vmware, als ik het goed begrijp kun je daarmee een "virtuele 2e computer" maken waarop je dan weer windows kunt instaleren zodat je niet meer hoeft te rebooten om een windowsprogramma te draaien.
dat klinkt erg goed! maar hoe werkt het, zou het overweg kunnen met proton+ (dit is een BASIC ontwikkelomgeving/compiler voor PIC microcontrollers, waarvan de licentie word geregeld met een USB dongle) en bumblebee (Programma voor het aansturen van de wisp628 PIC programmer)?
ik vraag me dus af hoe "virtueel" die virtuele PC is; Is er nog toegang tot de USB en gewone ouderwetse seriele poorten van mijn echte (non-virtuele) PC?
verder vraag ik me af wat het makelijkste is voor een redelijk beginent linuxer als ik: Vmware server, VMware player, of wine?
(ik ben wel aardig doorgewintert in windows, maar wel op een manier die je als nerd-achter-windowspc kan, ik ben nooit opgeleid tot systeembeheerder oid)