Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtual Box  (gelezen 6225 keer)

swieks

• Gast
Virtual Box
« Gepost op: 2007/08/31, 14:58:36 »
Hallo,
ik heb Linux Ubuntu geinstalleerd, maar ik zou toch nog graag Dreamweaver gebruiken omdat ik de alternatieve programma's voor Dreamweaver van Linux niet even sterk vind (Nvu, Quanta Plus...)
Ook Skype dat ik vaak moet gebruiken doet het niet altijd even goed in Linux.
Dus daarom zou ik een Virtual Box installeren.
Nu mijn vraag is als je dan bv in Vista werkt in die Virtual Box, is die Vista dan even onstabiel en nukkig dan de echte Vista of blijft de stabiliteit en snelheid die Ubuntu biedt hetzelfde, of is het juist nog slechter dan in de echte Vista?

Plus tweede vraag: als je met de Virtual Box overschakelt van Linux naar bv Vista of XP moet die dan helemaal worden opgestart? Gebeurt de overschakeling vlot of is het nogal omslachtig?

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Virtual Box
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/31, 15:11:08 »
VirtualBox ken ik zelf (helaas) nog niet ... (Edit: hmmm leuk ding, ik ga 'm gauw es proberen, thx 4 d tip!)

Ik vind virtualisatie vrij goed werken. De beste is waarschijnlijk toch nog steeds VMware Player vanwege de wat uitgereidere hardware ondersteuning, maar voor een gratis pakket beleef ik erg veel plezier van bijvoorbeeld QEMU.  Je kunt er bestanden mee delen met het host-os en ook gewoon netwerken. Switchen gaat als een speer: je gast-os is gewoon een window binnen je host-os en je kan vrijelijk heen en weer springen. Mijn ervaring is dat de VM wat langzamer is dan wanneer je je gast-os native zou draaien, maar op een klein beetje recente PC alleszins acceptabel. De VM verbetert natuurlijk niet de stabiliteit van het gast-os, maar maakt het zeker niet slechter. Ik heb tenminste weinig problemen ondervonden. Nog even over die switch: vaak houdt de VM je muis "gevangen" en het enige dat je hoeft te doen is een bepaalde toetsencombinatie, zoals Ctrl-Alt bij QEMU en je bent weer "los".
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

swieks

• Gast
Virtual Box
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/31, 15:47:41 »
OK, bedankt voor uw snelle antwoord hoor.

Nog een vraagje: ik ga werken op 2 PC's. Ipv netwerk te maken ga ik mijn vaak veranderende bestanden op een USB-stick opslaan, kan er makkelijk op! Lijkt me efficiënt.
Aangezien ik in Dreamweaver regelmatig bestanden moet opslaan moet ik dus vanuit het gast-OS direct kunnen opslaan op mijn USB, moet in feite even makkelijk zijn als bij het basis OS. Is dit zo bij QEMU?

Betreffende Virutal Box meen ik te verstaan op de website van wel (?)
http://www.virtualbox.org/wiki/Editions
(onderaan pagina OSE)

"* USB support

VirtualBox implements a virtual USB controller and supports passing through USB 1.1 and USB 2.0 devices to virtual machines.

* USB over RDP

This is a combination of the RDP server and USB support allowing users to make USB devices available to virtual machines running remotely."

!!!en hoe zit het met de audio van het gast-OS bij QEMU? Werkt die? Zou ik bijvoorbeeld met Skype kunnen bellen in gast-OS Vista of XP? Of kent u internettelefonie die goed werkt in Linux?

Dank bij voorbaat
Mvg

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Virtual Box
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/31, 16:36:06 »
Een paar puntjes:
- mijn voorkeur heeft virtualbox,  vmware (player) heb ik lang gebruikt maar vb is sneller, neemt minder resources en is (grotendeels) open source; qua functionalteit zijn ze ongeveer gelijk
- i.p.v. usb, waarom geen shared folder op de host? met vb is dat redelijk eenvoudig in te stellen en als je /media op je host beschikbaar gaat stellen in je guest, dan kun je indirect toch op je usb-stick schrijven! usb binnen virtualisatie is altijd gehannes, je weet namelijk nooit of eerst de host of de gast het usb-device claimt
- neem geen vista als gast, is veel te zwaar, de systeemeisen van vista gelden namelijk ook binnen een virtuele omgeving; beter is xp of w2k

Offline Soul-Sing

• Lid
Virtual Box
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/31, 16:38:42 »
ik zou virtualbox proberen. het heeft qemu als basis en werkt stabiel en is met de wizard bijzonder makkelijk op te zetten.

Offline Tukcedo

• Lid
Virtual Box
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/31, 16:40:32 »
Ik zit net even de user guide van VB te lezen. Ziet er inderdaad helemaal niet gek uit en je kunt een USB inderdaad direct benaderen lees ik. QEMU is toch wel wat beperkter hoor, geluid heb ik er eigenlijk zelfs nooit op geprobeerd (gebruik het alleen om een paar web sites te benaderen die alleen aspx ondersteunen, heb er W98 in draaien). Het is echter wel zeer snel.

VB user guide zegt dat wanneer de guest de USB device claimt deze vanaf dat moment niet beschikbaar is voor de host en andersom. Lijkt dus alsof ze de USB afhandeling aardig onder controle hebben.

swieks

• Gast
Virtual Box
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/31, 17:08:10 »
Citaat van: tukcedo
VB user guide zegt dat wanneer de guest de USB device claimt deze vanaf dat moment niet beschikbaar is voor de host en andersom. Lijkt dus alsof ze de USB afhandeling aardig onder controle hebben.
Die User Guide lijkt wel in tegenstrijd met de de ervaring van Markba

Ik neem alvast Virtual Box met XP als gast-OS
Ik heb nog 3 vraagjes over
1/Geeft het gast-OS effectief problemen bij USB (maw is de user guide iets te optimistisch?)
2/als ik toch geen USB zou gebruiken in het gast-OS, is het dan mss beter om  gewoon Virtual Box te gebruiken ipv Virtual Box OSE? Gezien dit met mijn beperkte Linux-kennis toch veel makkelijker te installeren is.
3/Kan ik Skype gebruiken in het gast-OS?

Dank bij voorbaat
Gr

Offline Tukcedo

• Lid
Virtual Box
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/31, 17:26:54 »
Volgens mij zegt Markba hetzelfde, alleen claimt de user guide dat ze het netjes onder controle hebben. Alleen de praktijk kan dat uitwijzen denk ik.

Skype kan je altijd probleemloss installeren, maar het heeft natuurlijk (cameraatje, geluid en zo) toch nog wel wat behoorlijk lastige hardware eisen. Ik ben nog niet ver genoeg in die user guide om dat soort dingen te kunnen beoordelen. Maar ach, probeer het gewoon: als je je VM vernaggelt maak je toch gewoon weer een nieuwe?

Offline markba

• Lid
Virtual Box
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/31, 18:02:23 »
Citaat van: tukcedo
Volgens mij zegt Markba hetzelfde, alleen claimt de user guide dat ze het netjes onder controle hebben. Alleen de praktijk kan dat uitwijzen denk ik.
Dat bedoel ik inderdaad. Het *kan* goed werken, maar in de praktijk (heb ik ondervonden) loop je toch tegen onhebbelijkheden aan, dat het net niet lekker werkt.
Mijn voorstel om met shared folders te werken, verwijzend naar het usb-mountpoint (/media/...) werkt *wel* altijd.

Maar probeer beide opties zelf uit, er gaat niets kapot, en als een van beiden je bevalt, gebruik je het gewoon.

Virtual Box
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/31, 18:02:45 »
Ik draai naar volle tevredenheid al een tijd lang VirtualBox met een virtuele XP Pro installatie. Easy.
Niet vergeten jou gebruikers account toe te wijzen aan de groep vboxusers.
Om USB te laten functioneren, moet er ergens een config bestand aangepast worden, ik weet niet uit mn kop waar, maar bij mij was het in een paar seconden voor elkaar en USB functioneerd!

Virtual Box
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/31, 18:20:18 »
Om USB toegankelijk te maken voor VirtualBox, doe het volgende:

Start een terminal.
Voer het volgende commando in:
sudo gedit /etc/udev/rules.d/40-permissions.rulesVerander de volgende regel in het geopende bestand:

SUBSYSTEM=="usb_device", MODE="0664"

naar :

SUBSYSTEM=="usb_device", MODE="0666"

Offline Ramana

• Lid
Virtual Box
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/31, 19:04:35 »
Ook mijn voorkeur gaat uit naar VB (deb-file te vinden op www.getdeb.net): snel, makkelijk, minder problemen met de kernel (m.b.t. updates). En de tip van Corvus_Corax sla ik op in Basket, want die wil ik onthouden....

swieks

• Gast
Virtual Box
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/31, 21:35:43 »
Citaat van: markba
Het *kan* goed werken, maar in de praktijk (heb ik ondervonden) loop je toch tegen onhebbelijkheden aan, dat het net niet lekker werkt.
Mijn voorstel om met shared folders te werken, verwijzend naar het usb-mountpoint (/media/...) werkt *wel* altijd.

Maar probeer beide opties zelf uit, er gaat niets kapot, en als een van beiden je bevalt, gebruik je het gewoon.
Beide opties proberen zou ik liever niet doen, dan denk ik dat ik kies voor de full Virtual Package ipv OSE kies, want als de USB bij OSE-editie toch mogelijk niet altijd werkt, waarom zou ik dan deze veel moeilijker te installeren editie moeten kiezen? (ik ben immers nog Linux-leek). Ik kan het toch oplossen met shared folder (thx markba :))Of zie ik nog een ander voordeel van de OSE over het hoofd?

Offline ds500ss

• Lid
Virtual Box
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/31, 22:11:24 »
met dualcore systemen werkt het niet goed samen.
zou vooralsnog een singecore kernel gebruiken, want leuk is het niet als je  systeem bevriest.
het is een vervelende smp bug in VBoxSVC service die daardoor als root (!) draait en in combinatie met vbox module,bevriest ubuntu binnen 3 uur.
zelf proberen met (sudo rmmod vbox,sudo killall VBoxSvC) en standaard feisty kernel gegarandeerd succes

Offline markba

• Lid
Virtual Box
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/31, 22:33:40 »
Citaat van: swieks
Beide opties proberen zou ik liever niet doen, dan denk ik dat ik kies voor de full Virtual Package ipv OSE kies, want als de USB bij OSE-editie toch mogelijk niet altijd werkt, waarom zou ik dan deze veel moeilijker te installeren editie moeten kiezen? (ik ben immers nog Linux-leek). Ik kan het toch oplossen met shared folder (thx markba :))Of zie ik nog een ander voordeel van de OSE over het hoofd?
Als ik je goed begrijp, heb je het idee dat de Open Source Edition (OSE) meer mogelijkheden (waaronder USB) heeft dan de Closed Siurce. Het is echter precies omgekeerd. De binaries (.deb's) die je kunt downloaden zijn de closed source variant (met usd, shared folders, etc.).

http://www.virtualbox.org/wiki/Editions

Offline woteb

• Lid
Virtual Box
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/31, 23:15:43 »
Ik weet niet of het ook met VB kan, maar met VMware-player  heb ik het volgende gedaan:

Op mijn Ubuntu heb ik Samba geïnstalleerd. In /etc/samba/smb.conf heb ik de directories waar VMware toegang mag hebben toegevoegd.

Een extra netwerkkaartje en dat host-only. Die tweede (host-only) netwerkkaart gebruik ik om de directories van Ubuntu te benaderen.
Binnen WinXP (op VMware-player) heb ik netwerkkoppelingen naar die Ubuntu directories gemaakt, die bij het opstarten van de virtuele WinXP automatisch worden gekoppeld.
Zie dit plaatje:

Je ziet mijn IceWM desktop met een VMware-player (WinXP). Binnen die WinXP een folder school, en die zie je rechts ook op mijn IceWM Ubuntu staan.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Tukcedo

• Lid
Virtual Box
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/31, 23:21:58 »
Komt jullie dat bekend voor: meteen maar es aan de slag gegaan met VB, maar als ik Win98 (heb geen recentere versie met licentie...) installeer en het voor de eerste keer echt moet booten, dan krijg ik alleen groen/zwart/rode verticale strepen in de bovenste helft van de VM? Tijdens install helemaal niks aan het handje.

Lijkt erop dat de VESA emulatie of iets in die geest niet lekker werkt of iets vaags ...

Offline Tukcedo

• Lid
Virtual Box
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/31, 23:30:28 »
Weird!!! Als ik de W98 CD er uit gooi dan start-ie wel normaal op. Schiet u mij maar lek! Afijn, hopelijk kan ik nu ongestoord een beetje met VB gaan spelen ...

Virtual Box
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/01, 12:48:36 »
Ik ben ook heel tevreden over VirtualBox, ik gebruik het op mijn Window$ machine om DSL en Puppy (en andere die nog volgen :) ) te testen.
Ik heb voor de rest geen ervaring met andere visulators (of hoe noem je dat?) , maar VB is héél gemakkelijk in te stellen met de Wizards.

adriaan2008

• Gast
Virtual Box
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/08, 19:44:34 »
Ik heb VirtualBox draaien in ubuntu 7.10. Deze werken allebei goed, behalve 1 ding: mijn usb-devices worden onder ubuntu 7.10 WEL goed doorgesluisd naar mijn client virtual machine.
Ik heb al een hele poos zitten zoeken, de groep usbusers aangemaakt, mijn gewone gebruiker eraan toegevoegd, de rechten van /etc/udev op rw gezet, hetzelfde voor /proc/bus/usb, maar dit allemaal zonder resultaat. Tot ik op een gegeven moment de VirtualBox onder root opstartte (sudo VirtualBox), toen zag ik opeens WEL al mijn usb-devices in de virtual machine!
Nu kan ik dat altijd als root blijven doen (lijkt me niet eens zo'n extreem veiligheidslek, zo'n virtual machine is redelijk goed afgeschermd van de host), maar het is duidelijk een rechtenkwestie. Welke rechten zou ik mogelijkerwijs nog moeten veranderen om dit als gewoon gebruiker ook voor elkaar te kunnen krijgen?

Bandicoot

• Gast
Virtual Box
« Reactie #20 Gepost op: 2007/12/08, 20:30:58 »
Vreemd, ik had geen enkel probleem met usb, heb geen usbgroep aangemaakt , ook geen andere trucjes uitgehaald, behalve dan het volgende:
sudo gedit /etc/init.d/mountdevsubfs.sh  

vervolgens scrollen totdat je onderstaand gedeelte ziet en de hekjes weghalen vanaf mkdir .. Opslaan en rebooten (is echt nodig, uit en inloggen is niet genoeg)
# Magic to make /proc/bus/usb work
    #
   # mkdir -p /dev/bus/usb/.usbfs
  #  domount usbfs "" /dev/bus/usb/.usbfs -obusmode=0700,devmode=0600,listmode=0644
   # ln -s .usbfs/devices /dev/bus/usb/devices
 #   mount --rbind /dev/bus/usb /proc/bus/usb

adriaan2008

• Gast
Virtual Box
« Reactie #21 Gepost op: 2007/12/09, 20:00:39 »
tja maar dit wist ik al het probleem is er nog steeds

ThinkAboutIt

• Gast
Virtual Box
« Reactie #22 Gepost op: 2007/12/09, 21:19:36 »
Ik zou graag mijn printer aan de praat krijgen in de virtualbox, maar ik loop tegen deze foutmelding aan:

Failed to attach the USB device Canon IP4300 [0108] to the virtual machine windows

Not permitted to open the USB device, check usbfs options.

Result Code:
0x80004005
Component:
Console
Interface:
IConsole {1dea5c4b-0753-4193-b909-22330f64ec45}

Mijn scanner werkt overgens wel dus de usb poort doet het verder goed.

Iemand een idee?