Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opera browser  (gelezen 9711 keer)

Offline ADHDer

• Lid
Opera browser
« Gepost op: 2007/08/28, 14:52:53 »
Beste Linuxers,

Ik heb opeens ubuntu op mijn pc staan als OS naast windows. Het installeren ging perfect vandaar dat ik ook zeg 'opeens'..  Het is allemaal nog wennen vergeleken een  windowsdoos en ik heb al de eerste probleempjes en vragen.

- Ik ben een echte Opera gebruiker en was blij dat ik deze kon installeren vanwege zijn uitgebreide functies zoals mail, downloadmanager en (veel)meer.. Echter is de browser verschrikkelijk traag. Hij gedraagt zich alsof ik in safemode draai op windows.
Firefox draait trouwens wel goed.

-Verder krijg ik met geen mogelijkheid de flash en schockwave geinstalleerd. Wat ik er ook niet op krijg is de dutch language file.

- Kan ik op de een of andere manier mijn favorieten en email accounts importeren vanuit Opera die op windows staat.

- Is het mogelijk om outlook te importeren in evolution mail?

- Waar kan ik die 16000 softwarepakketten voor linux vinden?

- Wat ik begrepen heb is dat er voor linux zo goed als geen virussen zijn en dat je geen scanner nodig hebt maar dat ze wel in je pc kunnen komen en dus een firewall nodig heb. Klopt dit? En waar kan ik een firewall vinden?

Alvast thx voor de antwoorden..

Offline Typhoner

• Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Opera browser
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/28, 15:17:54 »
De firewall zit er al standaard in, ze heet IPTables.
Wat De software betreft: open eens Synaptict (Systeem-beheer-synaptict) op Adept (in kubuntu: KMenu-Systeem-adept)

Sledd

• Gast
Opera browser
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/28, 15:30:55 »
Citaat van: ADHDer
- Is het mogelijk om outlook te importeren in evolution mail?
Volgens mij niet direct, al is mijn ervaring met ubuntu nog niet veel groter als de jouwe. Ik had pas te horen gekregen dat het, door thunderbird te gebruiken, wel mogelijk is. In windows thunderbird installeren en importeren uit outlook. Vervolgens weer exporteren naar een bestand die evolution kan importeren, als je een dual boot machine hebt kan je het bestand op je harde schijf laten anders ff via usb stick overzetten.

Edit: Dit was de link: https://help.ubuntu.com/community/Wiki/MailImporteren

Offline ADHDer

• Lid
Opera browser
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/28, 15:42:50 »
@ Typhoner, bedankt voor je antwoord. Ik heb die software nu gevonden alleen de firewall nog niet.. Maar dat komt wel..

@ Sledd, jij ook bedankt. Het probleem is alleen dat ik dan eerst dondervogel moet installeren en daar mijn accounts moet invoegen en dan v.s.
Ik heb net iets moois gelezen dat je VMWare erop kan zetten en zo je programma's van windows kan gebruiken.. Ik weet alleen nog niet hoe ik dat moet doen, maar daar kom ik ' ooit' nog wel uit (hoop ik).. Het zou wel een uitkomst zijn want dan hoef ik niks over te zetten.

Blijft dan alleen nog staan waarom Opera zo slecht loopt onder linux. Onder windows is hij normaal juist sneller dan FF.. Het is met Opera echt net of ik in safemode draai.. Zo ken ik de browser absoluut niet. Ook het renderen van de pagina's gaat erg slecht.

[edit]

Bedankt voor de aanvulling Sledd.. Dat is ook een optie om het zo te doen. IK ga eens kijken of ik het zo kan doen met een .pst bestand..

Offline Typhoner

• Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Opera browser
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/28, 15:46:36 »
@ Typhoner, bedankt voor je antwoord. Ik heb die software nu gevonden alleen de firewall nog niet.. Maar dat komt wel..
Maar ze is al standaard geinstalleerd hoor, je moet ze niet zoeken :)

Offline ADHDer

• Lid
Opera browser
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/28, 15:56:32 »
hehe, niet zoeken? Maar ik wil graag weten waar hij zit en wat de instellingen zijn.. ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Opera browser
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/28, 16:39:48 »
De firewall IPtables staat standaard aan; alle poorten staan op "closed". Wil je een grafische bedieningsschil voor IPtables, installeer dan Firestarter. Daarmee kun je de poorten ook makkelijk op "stealth" zetten.

Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: firestarter
aanvinken en druk op knop Toepassen

Controleer je poorten bij Shields Up!
https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Heb je een router? Vergeet dan niet, dat ook die een firewall-mogelijkheid biedt. Als de pingpoort open staat in de router, dan zul je van Shields Up ook daarvan een melding krijgen, zelfs al staat de pingpoort dicht in je PC.

Offline ADHDer

• Lid
Opera browser
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/28, 16:53:52 »
Dat is mooi dat jij antwoord geef want ik was opzoek naar de link in je onderschrift. Ik had ergens een bericht van je gezien ivm flashplayer maar kon het bericht niet meer vinden.

Ik kan trouwens VMware speler wel installeren maar de server niet.. Iets van een conflict met andere software.?? IK heb tot nu alleen Opera geinstalleerd.

maarten80

• Gast
Opera browser
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/30, 18:00:10 »
Bij mij werkt Opera perfect... Ik heb hem gewoon via de site gedownload en dan kan je de .deb gewoon installeren. Zo ging dat bij mij toch.

Om de flash-player werkend te krijgen (ik zag jouw verzuchting in een andere topic) moet je bij je plugins de juiste directory toevoegen. De flash-plugin zit in je home map onder .mozilla-firefox
Wat je dacht ik ook kon doen is de flashplayer installeren via synaptic (ipv van de adobe site te downloaden) dat werkte bij mij ook (of zelfs beter als ik het met goed kan herinneren)

Offline ADHDer

• Lid
Opera browser
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/30, 18:09:00 »
Ja het is heel gek maar het lijkt wel of Opera tegen wordt gehouden door een firewall ofzo. Hij maakt gewoon totaal geen verbinding en komt na een halve tot een hele minuut pas opgang. Ik heb hem ook vanaf de site zelf gedownload...

Dat verwijzen naar de dir. IK zal even kijken hoe dat gaat en daarheen verwijzen..
Ik weet alleen niet of dat nog moet want ik had inderdaad ondertussen die flashplayer via synaptic erop gezet..

Offline Soul-Sing

• Lid
Opera browser
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/30, 19:42:00 »
bizar, ik denk dat een herinstall aan te raden is: via de synaptic volledig verwijderen, en kijk in je homemap ( doe dan ctrl h ) en verwijder eventueel opera daar ook. dan de juiste deb voor de juiste versie van ubuntu installeren. let ook op eventuele 32 / 64 bit versies... als die er zijn.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Opera browser
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/30, 20:08:15 »
Kan ik op de een of andere manier mijn favorieten en email accounts importeren vanuit Opera die op windows staat.
Ga naar:
  C:\Documents and Settings\\Application Data\Opera\Opera
Hierin staan een aantal ini-files. Copieer deze naar /home/user/.opera

Onder anderen: opera6.adr - bookmarks
Kijk verder in deze folder wat je nodig hebt en copieer die dan ook naar de home-folder.

Je kunt zelfs je mail overzetten:
- copier de Mail-folder van het ene systeem naar het andere
- ook alle accounts etc worden nu meegenomen!
   - zie: .../mail/accounts.ini

Offline ADHDer

• Lid
Opera browser
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/31, 19:38:58 »
Ik heb hem weer verwijderd.. Maar als ik in de map 'home' kijk staat daar niks in. En toch blijft er egnes wat achter want als ik een neiuwe installatie doe (nu via installeren/verwijderen) dan krijg ik toch weer de oude instellingen terug zoals mijn bookmakrs en zelfs de laatste geopende pagina's..

Waar wordt in Ubuntu de software geinstalleerd eigenlijk, want dan kan ik echt alles verwijderen.

[edit]

Sorry heb het gevonden.. In de map home ->verborgen mappen weergeven ->gebruikersmap

Offline Soul-Sing

• Lid
Opera browser
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/31, 19:47:38 »
Ik heb hem weer verwijderd.. Maar als ik in de map 'home' kijk staat daar niks in. En toch blijft er egnes wat achter want als ik een neiuwe installatie doe (nu via installeren/verwijderen) dan krijg ik toch weer de oude instellingen terug zoals mijn bookmakrs en zelfs de laatste geopende pagina's..

Waar wordt in Ubuntu de software geinstalleerd eigenlijk, want dan kan ik echt alles verwijderen.
homemap openen: dan ctrl h toetsen. verborgen mappen

Offline ADHDer

• Lid
Opera browser
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/31, 19:49:29 »
Ja thx ik had hem al gevonden (zie edit).. Ik ga nu opnieuw installeren.. ;-)

Offline ADHDer

• Lid
Opera browser
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/31, 20:01:59 »
Nou ik heb hem nu via installeren/verwijderen erop gezet maar ik blijf hetzelfde probleem houden. Op de een of andere manier maakt hij geen bverbinding en als er verbinding is dan is de snelheid verschrikkelijk laag ca 2,6kb/s waardoor het 30 sec tot meer dan een minuut duurt voordat een site geladen is. Ik heb een 8mb verbinding en zoals ik eerder al zei loopt firefox wel goed.

Opera browser
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/31, 20:16:44 »
Ik had een applicatie gedownload om mail naar linux te porteren.

dbxconv.exe

converteerd dbx files naar mbox

en de mbox files kan je in evolution importeren.

Offline ADHDer

• Lid
Opera browser
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/31, 21:23:55 »
Nou ik denk dat ik het maar opgeef en afscheid gaat nemen van linux.. Ik krijg Opera gewoon niet goed aan de gang en ook flash/java krijg ik gewoon niet goed. Als er flash gebruikt wordt op een site dan zie ik een wit vlak (zo niet een paars) zoals bijvoorbeeld op de site van skoften.net rechts in de hoek. Jammer want de installatie ging juist zo goed en gemakkelijk..
Het waren in ieder geval 4 fantastische dagen en wie weet probeer ik het ooit nog een keer.

Offline markba

• Lid
Opera browser
« Reactie #18 Gepost op: 2007/08/31, 22:07:23 »
Jammer dat je het opgeeft. Ik heb Opera draaien met flash/java etc. Dat het bij jou niet draait was vast een kleinigheidje, maar goed, het ga je goed.

Offline ADHDer

• Lid
Opera browser
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/01, 11:25:37 »
Nou ik heb het probleem gevonden. Alleen de oplossing nog niet.

Er zijn eigenlijk 2 problemen. Dat is flash en java (script) als ik beide uitschakel dan wordt het allemaal een stuk aangenamer, ook sites zonder flash en java lopen vrij goed (zoals dit forum)..
Nou moet ik zeggen dat beide onder windows ook niet echt lekker lopen maar daar valt nog mee te leven. De problemen heb je als er bijvoorbeeld ook menu's of buttons (van tellers) gemaakt zijn met flash of java. Je kan ze dan vaak niet aanklikken of je moet eerst een paar keer op F5 rammen en dan dan snel met je muis op de button klikken. En sommige flashplayers doen het ook niet en dan zeker het geluid niet.. Iets wat ik trouwens met de 8 serie van opera nooit gehad heb.

Maar goed, daarmee is het probleem onder linux nog niet opgelost..

Offline markba

• Lid
Opera browser
« Reactie #20 Gepost op: 2007/09/01, 11:37:05 »
Kun je aangeven in een stappenplan hoe je opera, java en flash geinstalleerd hebt? Zoals ik al eerder heb aangegeven, jouw problemen komen niet bij mij voor zowel niet binnen linux als Windows, terwijl ik toch ook java en flash binnen opera gebruik, dus misschien is het een installatieprobleem.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Opera browser
« Reactie #21 Gepost op: 2007/09/01, 11:39:51 »

Offline ADHDer

• Lid
Opera browser
« Reactie #22 Gepost op: 2007/09/01, 12:13:42 »
@ markba, de eerste keer heb Opera gedwonload van de site en toen geinstalleerd. Daarna ben ik flash en java erop gaan zetten. Later heb ik opera weer verwijderd en heb deze ook via toepassingen geinstalleerd.

Maar ik ben niet de enige met het probleem. Als je erop Google dan kom je op engelstalige site veel hetzelfde probleem tegen zo ben ik er eigenlijk ook achter gekomen dat java en flash het probleem veroorzaken. Ik heb toen net als hun java en flash (plug-ins) uitgeschakeld en toen ging het inderdaad beter. Het schijnt met name flash versie 9 te zijn. Een oplossing daarvoor zou zijn dat ik flash 7 erop zet maar waar vind ik die nog? hehe

@ pjotr123, moet ik dan eerst alles wat er nu opstaat verwijderen?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Opera browser
« Reactie #23 Gepost op: 2007/09/01, 14:48:08 »
@ pjotr123, moet ik dan eerst alles wat er nu opstaat verwijderen?
Je hebt nogal zitten klooien (met alle respect hoor, want ik klooi zelf ook graag in Linux!), dus is het denk ik het beste, om de zaak weer even opnieuw te installeren. Schone herinstallatie van Ubuntu dus, met formatteren en al.

Daarna eerst *alleen* de updates verwerken. PC herstarten en daarna *meteen* die handleiding volledig toepassen.

Alles bij elkaar een uurtje werk, valt mee, toch?

Groet, Pjotr.

Offline ADHDer

• Lid
Opera browser
« Reactie #24 Gepost op: 2007/09/01, 19:32:51 »
Nogal zitten klooien? Dat valt wel mee denk ik.

Ik heb ubuntu geinstalleerd, daarna inderdaad de updates erop gezet (want die vraag krijg je automatisch). Toen Opera gedownload vanaf de site en geinstalleerd en daarna flash en java erop gezet. Toen dat niet werkte heb ik Opera via ' installeren/verwijderen'  geinstaleerd.

Als dit al klooien is en linux nu al een clean install nodig heeft dan is het wel een topper van een besturingssysteem zeg,. Ik bedoelde alleen flash en java.

Zoals ik in het vorige bericht al zei zit het prbleem in flash 9 en java (script).. Ook kunnen plug-ins die al dan niet gedeeld worden met mozilla problemen veroorzaken. maar mijn Engels is alleen niet van dat niveau om het probleem op te lossen.

In windows is het namelijk ook zo dat je de players voor Opera apart moet installeren. Op mediaplayer en quicktime na dan.