Welkom.
Als ik zelf die installatie zou doen, dan zou ik ubuntu op 1 van de sata schijven zetten. Gewoon een standaard installatie is goed genoeg (dus dan komt ubuntu op 1 grote partitie te staan, en wordt er ook nog een swap partitie aangemaakt).
Als je een aparte home partitie wilt, dan:
/ partitie van 8 gigabyte (ext3)
swap partitie van 2 x de hoeveelheid ram
/home partitie: de rest (ext3)
De 3 overige schijven: als je niet gaat experimenteren, dan die disks gebruiken als opslag. Dus allemaal 1 grote ext3 partitie geven, en al je data op proppen.
Ik zou zelf 1 schijf reserveren voor experimenten (een andere linux/ubuntu-distro bijv.), de herrieschopper zou ik standaard uit hebben staan (niet mounten via fstab, een eenvoudige manier om dat te doen is de schijf pas aansluiten nadat ubuntu geinstalleerd is). En de 3e schijf.... geen idee, 4 schijven is gewoon heel veel

Anyway, het indelen van schijven is denk ik ook gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeuren, ik zou zeggen: gewoon proberen, en uiteindelijk kom je er wel achter wat jij het fijnst vindt werken.
Oh, en nog een tip: als de pc niet al te veel RAM heeft, dan zal er soms flink gebruik gemaakt worden van de swap. Het is dan prettig om die swap op een andere schijf dan de standaard ubuntu schijf te hebben (dat verdeeld de taken over meer schijven, en dat betekent meestal snelheidswinst).