Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan geen CD-RW formateren met CDRDAO / K3B  (gelezen 2190 keer)

Kan geen CD-RW formateren met CDRDAO / K3B
« Gepost op: 2006/05/08, 19:48:51 »
Hallo allemaal,

Dit plaagt mij al een tijdje, tot zover heb ik het opgelost door simpelweg mijn XP PC op te starten en daar de CD-ROM schoon te vegen, maar toch zou ik dit graag onder Linux kunnen doen.

Ik gebruik CDRDAO en K3B welke ik vanuit de Synaptic Package Manager heb geinstalleerd.

Ik kan prima CDs branden alleen geen CD-RWs formateren.

De volgende foutmelding staat in het bug report:

System
-----------------------
K3b Version: 0.12.7

KDE Version: 3.4.3
QT Version:  3.3.4
Kernel:      2.6.12-10-386
Devices
-----------------------
_NEC DVD_RW ND-3520A 1.04 (/dev/hdd, ) at  [CD-R; CD-RW; CD-ROM; DVD-ROM; DVD-R; DVD-RW; DVD+R; DVD+RW; DVD+R DL] [DVD-ROM; DVD-R Sequential; DVD-RW Restricted Overwrite; DVD-RW Sequential; DVD+RW; DVD+R; DVD+R Double Layer; CD-ROM; CD-R; CD-RW] [SAO; TAO; RAW; SAO/R96R; RAW/R96R; Restricted Overwrite]

Used versions
-----------------------
cdrecord: 2.1.1a01

cdrecord command:
-----------------------
/usr/bin/cdrecord.mmap -v gracetime=2 dev=/dev/hdd speed=10 -tao driveropts=burnfree -eject blank=fast -force

cdrecord
-----------------------
/usr/bin/cdrecord: Warning: Running on Linux-2.6.12-10-386

/usr/bin/cdrecord: There are unsettled issues with Linux-2.5 and newer.
/usr/bin/cdrecord: If you have unexpected problems, please try Linux-2.4 or Solaris.
scsidev: '/dev/hdd'
devname: '/dev/hdd'
scsibus: -2 target: -2 lun: -2
Warning: Open by 'devname' is unintentional and not supported.
Error trying to open /dev/hdd exclusively (Device or resource busy)... retrying in 1 second.
Error trying to open /dev/hdd exclusively (Device or resource busy)... retrying in 1 second.
Cdrecord-Clone 2.01.01a01 (i686-pc-linux-gnu) Copyright (C) 1995-2004 Joerg Schilling
NOTE: this version of cdrecord is an inofficial (modified) release of cdrecord
      and thus may have bugs that are not present in the original version.
      Please send bug reports and support requests to .
      The original author should not be bothered with problems of this version.
TOC Type: 1 = CD-ROM
/usr/bin/cdrecord: Device or resource busy. Cannot open '/dev/hdd'. Cannot open SCSI driver.
/usr/bin/cdrecord: For possible targets try 'cdrecord -scanbus'.
/usr/bin/cdrecord: For possible transport specifiers try 'cdrecord dev=help'.
/usr/bin/cdrecord:
/usr/bin/cdrecord: For more information, install the cdrtools-doc
/usr/bin/cdrecord: package and read /usr/share/doc/cdrecord/README.ATAPI.setup .

Wat is er loos?  Als ik het zo doorlees lijkt het mij dat het programma geupdate moet worden, maar er zijn geen updates wanneer ik via Synaptic package manager Mark all updates aanklik.

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/08, 20:03:03 »
imho is het dat niet. 2.6 is oud, heel oud, ze durven zich gewoon niet stabiel noemen. Maar laat mij raden, cd-rw gebrand met win? Ik heb dat ook. MS of een win software gebruikt een niet standaard iso formaat. Heb er nog niet echt dieper op ingergraven. Dat is toch wat ik denk.

« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/08, 23:17:21 »
Citaat van: zappa
imho is het dat niet. 2.6 is oud, heel oud, ze durven zich gewoon niet stabiel noemen. Maar laat mij raden, cd-rw gebrand met win? Ik heb dat ook. MS of een win software gebruikt een niet standaard iso formaat. Heb er nog niet echt dieper op ingergraven. Dat is toch wat ik denk.
Ook CD-RWs gebrand onder Linux hebben dit probleem. Is er misschien een ander programma wat ik kan gebruiken? Of kan Linux het voor mij doen zoals Windows XP de mogelijk biedt?

Saamelainen

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/08, 23:36:01 »
Gnomebaker en Graveman zijn allebei goede programma's met alle belangrijke functies.

« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/13, 15:54:13 »
Sorry voor mijn late response:

Gnomebaker werkt prima, bedankt voor de tip!

« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/27, 00:45:50 »
Ik heb Gnomebaker en als ik een DVDrw wil formateren doet hij niks. Nochtans heb ik 1x data op een lege DVDrw kunnen branden.
Nu heb ik meermaals op een gewone DVD data proberen te branden.

Wat ik doe is: zet de groote van de dvd goed zet de gewenste data in de lijst en klik op brand. Na de naam in te geven, vink ik alle 4 vakjes aan oa jolliet, Finalise, Rock ridge en eject disk en klik op burn. Daarna loot telkens baker vast.

Als ik het via nautilus doe brandt hij de DVD maar er loopt volgens mij een fout bij de lead-in/out. Want telkens ik na het branden de DVD in de speler steek(win XP|Ubuntu), lijkt hij die te herkennen als lege. Nochtans zie je op de DVD-schijf zelf gebrande data.

Vriendelijke Groeten,
Arvid Van Essche