Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dynamic MMAP ran out of room  (gelezen 795 keer)

Offline hadez

• Lid
Dynamic MMAP ran out of room
« Gepost op: 2007/08/18, 18:56:31 »
hallo,

sinds vandaag krijg ik deze gekke error als ik synaptic op wil starten.
Citaat
E: Dynamic MMap ran out of room
E: Error occurred while processing python-notify (NewFileDesc2)
E: Problem with MergeList /var/lib/dpkg/status
E: De pakketlijst of statusbestand kon niet worden ingelezen.
E: _cache->open() failed, please report.
Ik heb nog even gezocht op het internet, maar daar zeggen "ze" dat ik in het bestand /etc/apt/apt.conf de regels
Citaat
APT::Cache-Limit "8388608"
EOF
moet toevoegen. Gedaan, maar lost niets op. Ook als ik dit bestand onder apt.conf.d zet, doet hij het niet. Opnieuw opstarten lost (zoals verwacht) niets op. En voordat ik dit gedaan had, bestond apt.conf niet.

Hoe kan ik dit oplossen?mvg,

mvg,
Hadez

« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/18, 22:32:47 »
Als het goed is moet er alleen een ; achter de APT::Cache-Limit "8388608" regel, verder niets, dus:

APT::Cache-Limit "8388608";

Je kan ook proberen de cache-limit nog verder te vergroten, of eventueel in de /etc/apt/sources.list te snijden.

De apt.conf file die je aanmaakt moet dan of in /etc/apt/ of in /etc/apt/apt.conf.d/ komen (niet in beide mappen). Let er ook op dat er maar 1 apt.conf file in /etc/apt/apt.conf.d/ staat, niet ook nog een backup. (Gedit maakt bijv. automatisch een verborgen backup, in dit geval: apt.conf~). Je kan die verborgen bestanden zien via:

ls -a

of met nautilus door de optie View-->Show Hidden Files.

Offline hadez

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/19, 14:39:15 »
Ok, dank voor je antwoord.

apt-get en alles werken nu weer. Wat ik gedaan heb, is alle blabla.conf/list-whatever~ verwijderd (dus alle backup bestanden, die je kan zien met ctrl-h). En ik heb in mijn sources.list gesneden. Ik ga even uitzoeken waardoor het komt, omdat ik nu weinig sources aan heb staan, of dat ik die backupbestanden heb weggedaan.

edit:
Ik heb al mijn repo's weer aangezet, en dan komt hij weer met die dynamic MMAP ran out of room-error. Dus de oplossing op deze error is eigenlijk heel simpel: minder repo's aktief hebben ;-)

Wat ik met dan nog afvraag, ik heb die cache wel vergroot, maar ik heb niet het idee dat hij dat door heeft, kan je dat ergens zien, hoeveel cache apt-get gebruikt?