Even een kickje. Ik heb inmiddels de hardware acceleratie aan de praat gekregen en mogelijk kunnen anderen die net als ik ook niet zo handig zijn met commandoregels en configuratiebestanden hun voordeel doen met m'n verhaal.
Ik gebruik:
Feisty Fawn 7.0.4
Een Nvidia 8500GT videokaart
Een Compaq MV940 CRT monitor
Hetis mij uiteindelijk gelukt met Envy (Unofficial ATI and NVIDIA driver installer for Ubuntu) en dat nog wel helemaal zonder commandoregel-opdrachten of handmatige aanpassingen in configuratiebestanden.
Download
envy_0.9.7-0ubuntu8_all.deb (HIER te vinden).
Installeer het pakket met de packagemanager middels een dubbelklik.
Na installatie vindt je Envy terug in het startmenu onder "Systeemgereedschap".
Start Envy en kies "Install the NVIDIA driver", "Apply"
Envy controleert evt. afhankelijkheden, downloadt en installeert onbrekende pakketten, haalt vervolgens de laatste nieuwe Nvidia driver van de Nvidia website en start de installatie daarvan. De benodigde kernelmodules worden aangemaakt en geïnstalleerd.
Nu moet er gereboot worden en daarna vindt je, ook weer onder "Systeemgereedschap" het item "Nvidia settings" en daar kun je vervolgens je favoriete beeldscherm-instellingen doorvoeren. (Dus niet meer via "Systeem/Voorkeuren/Schermresolutie" want daar staat nog steeds niet kloppende onzin). Je kunt door die Nvidia setup tool vervolgens ook je xorg.conf laten aanpassen (onderin het scherm).
En dat was het dan. Alles geheel en al met de muis.
Envy moet hetzelfde met ATI kaarten kunnen maar dat heb ik bij gebrek aan een ATI kaart niet geprobeerd.
Het blijft overigens wel nodig om
VÓÓR een kernel- of distro upgrade de driver te deïnstalleren en later weer te installeren vanwege die aangepaste kernel-modules. Of de
UNinstaller van Envy net zo probleemloos werkt heb ik nog niet geprobeerd maar daar gaan we over een tijdje vanzelf wel achterkomen.
Sluitend bewijs dat de harware acceleratie actief is: Google Earth loopt als een zonnetje!
En dat wilde ik even kwijt.
Gr,
Jim