Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nogmaals het NVidia probleem  (gelezen 1379 keer)

JimZ

• Gast
Nogmaals het NVidia probleem
« Gepost op: 2007/08/17, 23:13:18 »
Ik vond hier:

http://www.ubuntugeek.com/how-to-install-beryl-with-latest-nvidia-drivers-in-ubuntu-feisty-fawn.html

nog een verhaal betreffende NVidia, Beryl en Compiz.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar mogelijk is het een nuttige aanvulling op een nogal "hot" item.

Gr,
Jim

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/18, 04:14:46 »
Dit staat al beschreven in de meeste wiki's over Beryl :)
Bovendien is het al lichtelijk verouderd want Beryl wordt niet meer ontwikkeld, iedereen gaat over op Compiz Fusion.
Er wordt ook beschreven hoe je de nvidia-glx driver installeert, maar als je een beetje een recente Nvidia kaart hebt (een 6200 of beter oid) dan kan je beter de nvidia-glx-new drivers installeren.

JimZ

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/18, 22:22:45 »
Citaat
Dit staat al beschreven in de meeste wiki's over Beryl
Tja. sorry dan maar!

Dat heb ik blijkbaar over het hoofd gezien tijdens m'n zoektocht naar de oplossing.

Zelf heb ik mijn pogingen (Ubuntu Feisty, kernel 2.6.20-16, NVidia 8500GT) maar gestaakt, ik krijg steevast een vastlopende X-server vanwege een niet passende kernelmodule of zit tegen een refreshrate van 53 Hz aan te kijken. Niet echt lekker aan je ogen!

Een kijkje in xorg.conf leert dan dat de horizontale en verticale frequenties van m'n Compaq crt wel degelijk goed staan vermeld maar blijkbaar verkeerd worden geinterpreteerd. Schijnt iets te maken te hebben met een fout in de ondersteuning van meerdere beeldschermen van de driver. En dat kan ik dan oplossen door expres foute (te hoge) waardes in te vullen maar een echt lekker gevoel heb ik daar toch niet bij.

En toen ik me realiseerde dat je datzelfde drama na elke kernel-update weer opnieuw moet doormaken heb ik het bijltje er bij neergegooid. Dan maar geen Beryl of Compiz, ik wacht wel op (hopelijk) standaardondersteuning in Gutsy.

Gr,
Jim

JimZ

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/04, 18:33:12 »
Even een kickje. Ik heb inmiddels de hardware acceleratie aan de praat gekregen en mogelijk kunnen anderen die net als ik ook niet zo handig zijn met commandoregels en configuratiebestanden hun voordeel doen met m'n verhaal.

Ik gebruik:
Feisty Fawn 7.0.4
Een Nvidia 8500GT videokaart
Een Compaq MV940 CRT monitor

Hetis  mij uiteindelijk gelukt met Envy (Unofficial ATI and NVIDIA driver installer for Ubuntu) en dat nog wel helemaal zonder commandoregel-opdrachten of handmatige aanpassingen in configuratiebestanden.

Download envy_0.9.7-0ubuntu8_all.deb (HIER te vinden).
Installeer het pakket met de packagemanager middels een dubbelklik.
Na installatie vindt je Envy terug in het startmenu onder "Systeemgereedschap".
Start Envy en kies "Install the NVIDIA driver", "Apply"
Envy controleert evt. afhankelijkheden, downloadt en installeert onbrekende pakketten, haalt vervolgens de laatste nieuwe Nvidia driver van de Nvidia website en start de installatie daarvan. De benodigde kernelmodules worden aangemaakt en geïnstalleerd.
Nu moet er gereboot worden en daarna vindt je, ook weer onder "Systeemgereedschap" het item "Nvidia settings" en daar kun je vervolgens je favoriete beeldscherm-instellingen doorvoeren. (Dus niet meer via "Systeem/Voorkeuren/Schermresolutie" want daar staat nog steeds niet kloppende onzin). Je kunt door die Nvidia setup tool vervolgens ook je xorg.conf laten aanpassen (onderin het scherm).

En dat was het dan. Alles geheel en al met de muis.

Envy moet hetzelfde met ATI kaarten kunnen maar dat heb ik bij gebrek aan een ATI kaart niet geprobeerd.
Het blijft overigens wel nodig om VÓÓR een kernel- of distro upgrade de driver te deïnstalleren en later weer te installeren vanwege die aangepaste kernel-modules. Of de UNinstaller van Envy net zo probleemloos werkt heb ik nog niet geprobeerd maar daar gaan we over een tijdje vanzelf wel achterkomen.

Sluitend bewijs dat de harware acceleratie actief is: Google Earth loopt als een zonnetje!

En dat wilde ik even kwijt.

Gr,
Jim

Offline laacque

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/04, 20:03:17 »
Gebruik van Envy wordt hier niet echt aangeraden. Sterker nog: afgeraden.
Je kunt er hopeloos mee in de problemen komen. Neem dit draadje maar ff door. http://forum.ubuntu-nl.org/topic/311/7
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

JimZ

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/04, 22:34:10 »
Tja, niet aangeraden, afgeraden...... Met de berichten in dat topic kun je zo'n beetje alle kanten op.

Maar goed, zoals ik al schreef: ben zelf, voorzichtig gezegd, niet de grootste linux expert ter wereld en het uit m'n hoofd leren van al die commandoregel-opdrachten en waar wat geregeld wordt in welk configuratiebestand wil ook nog niet echt lukken (zal de leeftijd wezen zeker ;) ) maar voor mij heeft Envy na uren tevergeefs fora raadplegen en even tevergeefs klungelen met alle mogelijke aangedragen oplossingen perfect gewerkt.

En daarom ben ik er toch nog steeds een beetje blij mee.

Gr,
Jim

Offline Adriaan Larmuseau

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/05, 09:07:24 »
heb bet hetzelfde meegemaakt met een nvidia 8400gs op een dell vostro :

voortdurend problemen van niet passende kernmodules in X bij een manuele installatie en met envy direct success.

Maar er zijn wel al mensen geweest bij wie het niet zo goed heeft uitgepakt

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/05, 09:25:30 »
envy zorgt bij de allernieuwste nvidia kaarten redelijk vaak voor kortstondig succes, echter bij upgrades zal je X breken. op launchpad(bugs) stikt het van de hulpvragen over envy.
een 8400gs kaart moet via de beperkt ondersteunde stuurprogr. gewoon moeten werken.( in gutsy)

Offline Adriaan Larmuseau

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/05, 13:43:40 »
@leoquant
ben blij dat hij het onder gusty het wel zal doen met de network manager, gewoon een clean cut installatie van Gutsy en dan zal ik zeker geen problemen tegen komen