Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: programma's verwijderen  (gelezen 4041 keer)

bruintje_

• Gast
programma's verwijderen
« Gepost op: 2007/08/16, 11:14:07 »
dom vraagje,

in ubuntu zit standaard de engelse versie van Firefox en geen thunderbird. hoe deinstalleer ik firefox en evolution? want ik zoiu graag de nederlands versie van firefox willen.

Robienske

• Gast
programma's verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/16, 11:24:45 »
Klik op Toepassingen linksboven en dan op installeren/verwijderen.
Van het drop-down menu rechtsboven selecteer je geïnstalleerde programma's. Kijk bij internet en haal het vinkje weg bij FireFox en Evolution.

Offline oemoeta

• Lid
programma's verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/16, 11:25:48 »
Je moet normaal gezien gewoon de instellingen voor de taal nog veranderen; ik had hetzelfde probleem, hier de oplossing:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12088

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
programma's verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/16, 11:26:37 »
Niks verwijderen! Dat is geen goed advies (sorry Robienske).

Gewoon de Nederlandse taalpakketten installeren. Dan is alles in het Nederlands, inclusief Firefox en Evolution.

programma's verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/16, 11:44:28 »
En om even op Thunderbird verder te gaan... Die kan gewoon naast Evolution geinstalleerd worden. Installeren kan op dezelfde manier als programma's verwijderen zoals in een post hierboven staat aangegeven. Zo is het dus wel mogelijk om de Nederlandstalige Firefox en Thunderbird te gebruiken. Dit ter aanvulling van Pjotr123

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
programma's verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/16, 13:22:30 »
Citaat van: pjotr123
Niks verwijderen! Dat is geen goed advies (sorry Robienske).

Gewoon de Nederlandse taalpakketten installeren. Dan is alles in het Nederlands, inclusief Firefox en Evolution.
Aardig om te vermelden: dit misverstand komt naar voren omdat het binnen dat andere OS (Windows dus) gebruikelijk is dat alle afzonderlijke applicaties in vertaalde vorm geinstalleerd moet worden, dat gaat zelfs daar naar het OS zelf: wil je een Engelstalige XP, zul je toch echt een (her-)installatie moeten doen met behulp van de XP-installatie CD.

In Linux/Ubuntu daarentegen wordt van een centraal vertalingssysteem gebruik gemaakt, waar vervolgens *alle* applicaties mee werken, dus losse apps als Firefox, maar ook woordenlijsten binnen OpenOffice, zelfs tot het OS aan toe.

Dus met één enkele klik kun je je gehele OS met alles wat er bij hoort vertaald krijgen. Gemak dient de mens.

bruintje_

• Gast
programma's verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/16, 13:39:40 »
even iets anders. ik gebruikte voor linux dus windows xp (onwetendheid hé) en daarop gebruikte ik thunderbird en firefox. nu heb dat ik met linux werk is mijn vraag of ik de gemaakte profielen ook kan zetten onder linux. dus mijn mails en bookmarks importeren in linux (of in de map zetten). is dit mogelijk?

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
programma's verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/16, 13:48:56 »
Bookmarks staan onder Windows onder:
C:\Documents and Settings\\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\.default

Deze kun je ergens onder /home/<>/.mozilla/firefox/.default plaatsen.

bruintje_

• Gast
programma's verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/16, 22:49:55 »
ik heb de bookmarks geplaatst in /etc/firefox en als de bookmarks open geeft hij mij ook bookmarks. maar ik krijg ze niet te zien als ik in firefox naar bladwijzers ga

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
programma's verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/17, 00:06:18 »
/etc/firefox moet je dan ook helemaal vanaf blijven. Dat is een systeem map voor het systeem, niet voor gebruikers.
Bookmarks moet je in je Firefox profielmap zetten, ergens in /home/jouwgebruikersnaam/.mozilla/firefox/xxx.default/

programma's verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/17, 02:27:06 »
Om dus even een kompleet antwoord te geven want hij wil alles in het NL hebben:
Klik op de "Zoekknop" in de bovenbalk van Synaptic en loop de volgende pakketten ff na, om te kontroleren of die wel geinstalleerd zijn.

mozilla-firefox-locale-nl-nl
language-pack-gnome-nl
language-pack-gnome-nl-base
language-pack-nl
language-pack-nl-base
language-support-nl
mozilla-firefox-locale-nl-nl
openoffice.org-l10n-nl

Wanneer dit allemaal geinstalleerd is doe je in Terminalvenster:
sudo apt-get updatesudo apt-get dist-upgradeff voor alle zekerheid  8)
Wanneer je nu opnieuw opstart is alles wat in het Nederlands kan zijn echt in het Nederlands.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

bruintje_

• Gast
programma's verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/17, 08:34:06 »
idd het is gelukt. alles staat in het nederlands

Offline Dave

• Lid
programma's verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/17, 13:16:32 »
Citaat van: bruintje_
even iets anders. ik gebruikte voor linux dus windows xp (onwetendheid hé) en daarop gebruikte ik thunderbird en firefox. nu heb dat ik met linux werk is mijn vraag of ik de gemaakte profielen ook kan zetten onder linux. dus mijn mails en bookmarks importeren in linux (of in de map zetten). is dit mogelijk?
bookmarks kan via importeren en de mail boxen plak je in de thunderbird map.

Offline oemoeta

• Lid
programma's verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/17, 13:34:31 »
Bruintje,
mails overzetten heb ik gedaan met deze duidelijke handleiding (van Gandyman trouwens):
https://help.ubuntu.com/community/Wiki/MailImporteren

bruintje_

• Gast
programma's verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/17, 19:21:59 »
beste oemoeta,

dat heb ik gedaan. heb het oude profiel weggesmeten en toch neemt hij mijn profielen en mails niet over. enig idee?

Offline oemoeta

• Lid
programma's verwijderen
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/17, 22:15:48 »
Euh,
ik ken Ubuntu sinds een maand of twee of maw: ik zit op het niveau dat ik een handleiding kan volgen als alles héél goed uitgelegd wordt. Als het dan niet lukt, zullen de meer ervaren deelnemers van het forum moeten tussenkomen vrees ik...

programma's verwijderen
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/19, 15:19:45 »
Citaat van: bruintje_
beste oemoeta,

dat heb ik gedaan. heb het oude profiel weggesmeten en toch neemt hij mijn profielen en mails niet over. enig idee?
Weet je zeker dat je alles gedaan hebt uit die handleiding?
Want de mailboxen van XP moeten eerst nog "bewerkt" worden om onder linux te draaien.
Ik citeer uit die handleidning:

Nu moet je de volgende 11 files kopieren van de -OLD folder naar de nieuwe folder.
extentions.ini
compatibility.ini
extensions.rdf
extensions.cache
cert8.db
key3.db
signons.txt
prefs.js
XUL.mfasl
compreg.dat
abook.mab

Einde citaat.

Als je echter de oude hebt weggegooid (waarom zou je dat trouwens direct doen?), dan vrees ik, dat er weinig meer aan te doen is.