Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cedega = afrip?  (gelezen 471 keer)

DigitalOverdose

• Gast
Cedega = afrip?
« Gepost op: 2007/08/15, 01:06:01 »
Toen ik een tijd geleden met Linux begon, wou ik ook deftig kunnen gamen. Ik begon eraan met Wine, waar ik al van had gehoord, maar dat was niet echt een succes te noemen en bracht nogal wat geklooi met zich mee. Zeker voor mij als Linux-newbie.
Na nog wat zoeken kwam ik uit bij Cedega, het programma dat claimt om een hoop Windows-games (zo goed als) probleemloos te kunnen draaien. Ook een programma waarvoor, in tegenstelling tot Wine, voor betaald moet worden. Omdat ik echter niet echt ben voor betalen via internet, heb ik het niet direkt aangeschaft. Totdat ik bij Mandriva uitkwam waarbij Cedega inbegrepen zou zijn als je een bepaalde versie ervan kocht. Op de site werd als voorbeeld Battlefield 2 genoemd dat je ermee zou kunnen spelen, toevallig mijn favoriet. Ik was meteen verkocht en zocht een winkel waar ik Mandriva kon kopen wat me 50€ kostte. Met die versie zou ik gedurende 3 maanden recht hebben op updates van Cedega.

Ondertussen zijn we zowat 3 maanden verder. BF2 draait weliswaar met Cedega maar ik kan er niet mee online spelen omdat Punkbuster er niet mee overweg kan. En een beetje BF2 speler weet dat zowat iedere BF2-server met Punkbuster beveiligd is en het spel bedoeld is om vooral online te spelen... Echter niet direkt een vermelding hierover op de site van Cedega terwijl dit spel wel als voorbeeld naar voor wordt verschoven. Een beetje snuisteren in de forums van Transgaming leert je zelfs dat het waarschijnlijk nooit zal lukken om Cedega samen te laten werken met Punkbuster! Dus naast BF2 dus ook nooit BF1942 of Call of Duty of andere PB-beveiligde games...
Wat de updates betreft is het ook geen vetpot geweest: slechts 1 update in juni & that's it. Ondertussen zijn er al verschillende updates van gratis alternatief Wine geweest waardoor dit laatste zelfs al beter lijkt te werken dan het betaalde Cedega. Day of Defeat: Source draait er als een trein op, terwijl het in Cedega niet deftig aan de praat te krijgen is (ik kan niks aanklikken in de menu's). GTA San Andreas draait bij mij zelfs niet met Cedega, wel met Wine...

Nu prijs ik me nog gelukkig dat ik geen maandelijks abonnement heb voor Cedega maar ik vraag me af hoeveel er wel zijn die zich daartoe hebben laten vangen want het hele Cedega gebeuren lijkt me vooral pure geldklopperij.

Offline happyhamster

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Cedega = afrip?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/15, 01:38:01 »
Tsja, gamen op linux is een belevenis op zich :)

Ik heb geen ervaring met cedega, maar speel verschillende (meestal wat oudere) spellen via wine. Het kost vaak wat moeite om de boel aan de praat te krijgen, maar dat geeft aan de andere kant ook weer extra voldoening.

Anyway, de ontwikkeling van wine gaat IMHO zo snel, dat het nauwelijks bij te houden is voor de testers.