Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eid certificaten installen  (gelezen 1510 keer)

kowalsky

• Gast
Eid certificaten installen
« Gepost op: 2007/08/14, 23:16:41 »
Ben net overgestapt van XP naar ubuntu (bevalt me wel so far) en zou graag ook mijn Eid lezer willen gebruiken.

De lezer is een omnikey3121. Ik heb de handleiding op Ubuntu site (NL) gevolgd.
De driver is juist geïnstalleerd en ook de middleware. Ik kan momenteel dus mijn kaart uitlezen met het bEid prog...maar ik krijg het niet voor mekaar om de certificaten te installen (die nodig zijn voor vele toepassingen). Iemand een idee waar ik misschien fout zit?

Offline hello

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/18, 11:30:38 »
Waar lukt het niet om de certificaten te installeren. Firefox, Thunderbird of openoffice.org?
Edit: Heb een fout in de firefox tutorial gevonden (en thunderbird). Ben het aan het oplossen en zal het straks in de wiki zetten (ik heb oorspronkelijk die wiki gemaakt).
Edit2: Firefox is bijgewerkt, de rest volgt later.

kowalsky

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/18, 22:44:21 »
Probeer ze te installeren in Firefox.

Ik heb de nieuwe bijdrage (waarvoor dank) van de wiki gevolgd. Overal bekom ik hetzelfde resultaat als in de wiki t/m aanvinken "certificaat kan e-mailgebruiker idetificeren", maar het Root CA kan in toepassingen niet gebruikt worden...

Moet trouwens in de middleware bij certificaten na installatie niet staan dat ze gevalideerd zijn? Dat is bij mij nog steeds niet het geval.

Offline hello

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/19, 10:08:25 »
Bij mij zijn ze ook niet gevalideerd, maar ik denk dat dat komt omdat ik geen internet heb (op die computer).
Ik weet niet of dat het helpt, maar doe dit eens: Steek je kaart in de lezer en open "Lezen en Beheren" (het programma om je eID uit te lezen). En klik op de grote chip.
Ga nu naar Firefox en voer de stappen daar nu uit (eventueel verwijder je eerst het certificaat, hoe je dat doet leg is meteen even ui). Zie dan of het lukt.

kowalsky

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/19, 10:57:13 »
Probleem is opgelost.
Het gaat niet om het Belgium ROOT CA certificaat, maar om Citizen CA. Als je de procedure volgt voor Citizen CA, werkt alles prima.
Het certificaat blijft in de middleware weliswaar ongeverifieerd, maar dat kan blijkbaar geen kwaad...

Offline hello

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/19, 13:23:37 »
Voila zie!