Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herindeling van mijn partities  (gelezen 1355 keer)

Robienske

• Gast
Herindeling van mijn partities
« Gepost op: 2007/08/13, 13:52:23 »
Nu ik Ubuntu als hoofd-OS gebruik, zou ik graag mijn partities herindelen. Ik heb een PC met 1GB RAM en een 150 GB grote harde schijf. Ik heb gparted geïnstalleerd. Zo ziet het er nu uit:

Ik zou graag 40 GB overhouden voor Windows, 20 niet gebruiken, zodat ik nog ruimte heb om een ander OS dan Ubuntu te testen, en de rest mag naar Ubuntu gaan. Graag had ik mijn persoonlijke map op een aparte partitie, dat is handig voor als er  nieuwe versies uitkomen voor Ubuntu.

Kunnen jullie vertellen hoe ik mijn harde schijf het beste organiseer?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/15, 14:06:52 »
Eigenaardige vraag, want je zegt zelf al hoe je het wil! ik zou zeggen: go ahead. Het enige waar je op moet letten is dat je partities ruim genoeg zijn voor hun bestemming, en jou voorstel voldoet daaraan. Als je je home directory op een andere partitie wil: 10 gigabyte voor je root is normaal voldoende.

Robienske

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/15, 14:12:34 »
Ik zou wel willen, maar ik weet niet welke partitie welk onderdeel van Ubuntu is. Het enige wat ik weet is dat mijn NTFS Windows is, en die is veel te groot. En staat mijn home nu al op een aparte partitie?

« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/19, 15:26:26 »
De EXT-3 is van Ubuntu, samen met de swap.
Je home staat nu niet apart. Dit kun je alsnog wel doen hoor!

Maar ik proef een beetje, dat je niet zo goed weet hoe het moet?
- Begin eens met het verkleinen van je NTFS. Verkleinen tot de gewenste 40 GB.
- Daarna je EXT 3 verkleinen tot circa 10 GB (iets kleinen mag ook, volgens sommigen is 7 GB al genoeg).
- Daarna heb je volgens mij ruimte om een nieuwe ext-3 partitie te maken voor HOME.

Hoe je dan vervolgens je oude HOME overzet naar de nieuwe, kan iemand anders wellicht beter verwoorden.....

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/19, 15:53:59 »
Als je ervaring nog beperkt is, zou je best in eerste instantie je home gewoon op je root houden. Dan blijft het herpartitioneren beperkt tot het wijzigen van de grootte van de verschillende partities. Eén gouden raad: wees voorbereid op een eventueel mislukken van de operatie! Zorg ervoor dat al je gebruikersgegevens veilig zijn opgeslagen op externe schijven of CD-roms of DVD's, zodat je niets onherroepelijk verliest moest er iets fout gaan.

Dat gezegd zijnde: het hoeft zeker niet fout te gaan, maar dek je wel in.

* Herfragmenteer je Windows partitie (hda1) vooraf.
* In gparted zal je nu kunnen zonder gegevensverlies hda1 verkleinen tot 40 GB.
* Er zal nu een "gat" zijn tussen hda1 en hda2. Je zal eerst hda2 moeten verschuiven, zodat hij terug aansluit bij hda1.
* Daarna kan je hda2 vergroten zodat die de beschikbare ruimte opneemt (ik raad je in dit stadium af om een aparte /home te creëren. Je kan dat altijd later doen, als je meer ervaring hebt met Ubuntu en partitioneren).
* De extended partitie, die je swap bevat, kan je dan onaangeroerd laten.

Indien je toch een aparte /home wil creëeren, dan zal je eerst je hda2 ook moeten verkleinen, zoals aangegeven door sisosteven. Daarna moet de extended verplaatst worden tot tegen hda2, moet je de extended uitbreiden zodat ie de rest van de schijf neemt, en in die extended in de vrije ruimte een nieuwe logische partitie creëren voor je home. Die zal dan hda6 heten. Dan heb je uiteraard ook de operatie je /home te verplaatsen naar die nieuwe partitie, maar dat is dan weer een verhaal op zich. Je ziet, dit scenario is al een stuk meer complex.