Een hele hoop vraagjes nog. ik heb ze genummerd voor een minimum aan overzicht

Ik heb mijn externe schijf nog een ntfs partitie gegeven omdat ik op die FAT32 geen bestanden groter dan 4Gb kon zetten.
1) Die ntfs-3g, is dat een driver? 1 maal installeren en het schrijven op ntfs gaat vanzelf? Of is dat een schijfindeling? + waar vind ik die driver?
2) Moet ik dan van mijn externe schijf een volledige NTFS maken? Dat zou wel gemakkelijk zijn, want dan zou ik de data op mijn externe schijf nog kunnen delen met windows gebruikers.
3) kan je op een EXT3 indeling bestanden groter dan 4Gb opslaan? Of is die limiet er enkel bij FAT32 ?
Ik heb veel zin om windows er volledig af te gooien. Ik was er klaar voor, had van alles al een backup gemaakt, tot er mij werd aangeraden een dual boot te maken...
4) Als ik volledig onder ubuntu zit en ik schrijf een data DVD, schrijf ik dan een DVD met Ext3 indeling? Kan een windows gebruiker die dan openen?
5) kubuntu is de mooiere variant op ubuntu, maar het enige nadeel is dat het een tikkeltje inspanning van je systeem vergt, klopt dat?
6) is kubuntu een uitbreiding op ubuntu, of moet ik daar een aparte live-cd voor aanmaken?
7) Ik heb de slotjes van mijn mappen kunnen verwijderen door: eigenschappen-rechten: maptoegang: 'bestanden gebruiken' vervangen door 'bestanden bewerken en verwijderen'. Ik blijf blijkbaar eigenaar van die bestanden. Krijg ik mijn naam daar uit weg? (wil er geen eigenaar van zijn)
Alvast voor de hulp! Ik weet dat het wat veel ineens is, maar je mag op elk moment "read the f***** manual" tegen mij zeggen hoor...