Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?  (gelezen 11180 keer)

Windows vervangen - wat met reeds bestaande partities en bestanden?
« Reactie #25 Gepost op: 2007/08/21, 19:51:29 »
Hela, behoorlijk ingewikkeld. Iets te ingewikkeld om vlot te werken; Moet ik even bekijken.Ben nu bezig iemands machine terug op orde te krijgen (was een beetje in de soep - windows natuurlijk ;)
Laat vlug iets weten :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2007/08/21, 22:27:43 »
Flink verhaal en straf dat het allemaal tot een goed einde is gebracht zonder brokken! Je hebt een externe harde schijf gekocht. Dit was het allereerste dat ik je had aangeraden. Als je maar iets om je gegevens maalt, dan moet je er zeker een reservekopie van hebben. Mijn advies is daarom: laat de gegevens op de eerste schijf staan en kopiëer ze op de tweede (m.a.w., kopieer snel de gegevens van je externe schijf ook terug naar waar ze eerst stonden!).

Nu is de helft van de complexiteit een gevolg van het feit dat je nog steeds sterk aan Windows vastzit. Met die windows weg zou het al heel wat eenvoudiger worden ;). Anderszijds kan je die complexiteit ook zien als flexibiliteit: onder de gegeven omstandigheden is je systeem goed georganiseerd.

Was ik jou geweest, dan had ik die nieuwe schijf niet in twee partities opgesplitst. Ik aarzel niet om ntfs-3g (laat toe te schrijven op ntfs) aan te raden: dit is stabiel genoeg, getuige het feit dat ntfs-3g in de volgende Ubuntu standaard zal aanwezig zijn. Wat misschien nog beter is: er bestaan (open source) drivers om vanuit Windows ext3 te benaderen. Hoe vlot dat werkt en hoe goed dat in Windows geïntegreerd kan worden, weet ik niet want ik heb helemaal geen ervaring, maar mogelijk zou dat je toelaten je externe schijf als ext3 te formatteren en toch ook vanuit Windows te gebruiken.

Het niet kunnen schrijven om een partitie heeft te maken met de permissies. Als root ben jij de baas: het is aan jou (als root) om aan jou (als gebruiker) schrijfrechten te geven. Voor bestandsystemen die geen permissies ondersteunen kan dit door de permissies van het mount point aan te passen: je kan

* gebruikers, groepen en anderen alle rechten geven: dan wordt de partitie toegankelijk voor iedereen
* eigenaar en/of groep veranderen: dan wordt de partitie toegankelijk voor de specifieke gebruiker of groep

« Reactie #27 Gepost op: 2007/08/22, 09:05:02 »
Citaat van: Danny_joris
Schijf /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 19457 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        3563    28619766    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            5100       19456   115322602+   f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sda3            4203        5099     7205152+  83  Linux
/dev/sda4            3564        4202     5132767+  83  Linux
/dev/sda5           18868       19158     2337426    7  HPFS/NTFS
/dev/sda6           19159       19456     2393653+  82  Linux wisselgeheugen
/dev/sda7            5100       18867   110591397    b  W95 FAT32

Partitietabel-items liggen niet in schijfvolgorde.

Schijf /dev/sdb: 500.1 GB, 500107862016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 60801 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1   *           1       50993   409601241    c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/sdb2           50994       60801    78782760    7  HPFS/NTFS
waarom 2 prim partities voor linux (sda3 en sda4) - je / part en je /home part kan perfekt op een logische partitie
swap staat best op het einde van de schijf
waarom extra ntfs part : sda5
;)

Koenraad

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2007/08/22, 12:27:26 »
Hey

ik heb hetzelfde probleem (vandaar dat de titel mij aansprak): ben een nieuweling wat ubuntu betreft en heb al wat zitten knoeien blijkbaar.

Kort: computer gecrashed en problemen om (legaal gekochte!) windows terug te installeren etc. Wilde al lang het hele gezin op Linux zetten dus probeerde dit op C-schijf te installeren (na geformateerd te zijn). op D-schijf staan nog documenten (waar al een Back-up van is).

MAAR ik snap niets van de installatieprocedure: na zowel Kubuntu als ubuntu te hebben geprobeerd, zit ik nu met enkele "mapjes" van (k)ubuntu installaties vrees is...
en nu lees ik iets over FAT32 etc.

Kortweg: vind ik ergens een tutorial om van nul te beginnen (vorige installaties wegdoen etc).

- ik heb geen windows meer op mijn pc staan
- had 3 partities in windows: BOOT, backup en recover (en nu die mapjes van kubuntu); alles samen 160 GB
- deze mogen allemaal leeg voor Ubuntu

graag wat help (heb deze thread reeds helemaal gelezen en gezocht op het net/forum)

Hartelijk dank ;)

Koenraad

Offline Tecumseh

• Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
« Reactie #29 Gepost op: 2007/08/22, 12:42:53 »
Ik ben zelf nu de voorbereidingen aan het treffen om windows te vervangen door Kubuntu. Dat vergt in elk geval veel tijd wat betreft het inlezen. Nu heb ik zelf al wel meerdere ervaringen opgedaan met linux maar ben nog steeds niet helemaal newby af. Wat ik zelf momenteel aan het doorlezen ben is de Nederlandstalige documentatie: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

En met name deze onderwerpen kunnen je een leidraad geven:

- Installatiehandleiding Live-CD - Van het downloaden tot de eerste keer opstarten in Ubuntu met de Live-CD.
- Partities aanpassen - Een harde schijf indelen met de partitiemanager van de Live-CD.

Ik noem het bewust een leidraad omdat onder andere deze handleiding van een iets oudere Ubuntu versie uitgaat. Maar het basisprincipe blijft hetzelfde.

Koenraad

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2007/08/22, 13:04:15 »
ok, alvast bedankt. Heb het gecheckt en probeer straks de vorige parties aan te passen...

(hulp nog steeds welkom)

Koenraad

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2007/08/22, 15:10:42 »
Een hele hoop vraagjes nog. ik heb ze genummerd voor een minimum aan overzicht :)

Ik heb mijn externe schijf nog een ntfs partitie gegeven omdat ik op die FAT32 geen bestanden groter dan 4Gb kon zetten.
1) Die ntfs-3g, is dat een driver? 1 maal installeren en het schrijven op ntfs gaat vanzelf? Of is dat een schijfindeling? + waar vind ik die driver?
2) Moet ik dan van mijn externe schijf een volledige NTFS maken? Dat zou wel gemakkelijk zijn, want dan zou ik de data op mijn externe schijf nog kunnen delen met windows gebruikers.
3) kan je op een EXT3 indeling bestanden groter dan 4Gb opslaan? Of is die limiet er enkel bij FAT32 ?

Ik heb veel zin om windows er volledig af te gooien. Ik was er klaar voor, had van alles al een backup gemaakt, tot er mij werd aangeraden een dual boot te maken... ;)

4)  Als ik volledig onder ubuntu zit en ik schrijf een data DVD, schrijf ik dan een DVD met Ext3 indeling? Kan een windows gebruiker die dan openen?

5) kubuntu is de mooiere variant op ubuntu, maar het enige nadeel is dat het een tikkeltje inspanning van je systeem vergt, klopt dat?
6) is kubuntu een uitbreiding op ubuntu, of moet ik daar een aparte live-cd voor aanmaken?

7) Ik heb de slotjes van mijn mappen kunnen verwijderen door: eigenschappen-rechten: maptoegang: 'bestanden gebruiken' vervangen door 'bestanden bewerken en verwijderen'. Ik blijf blijkbaar eigenaar van die bestanden. Krijg ik mijn naam daar uit weg? (wil er geen eigenaar van zijn)

Alvast voor de hulp! Ik weet dat het wat veel ineens is, maar je mag op elk moment "read the f***** manual" tegen mij zeggen hoor... :)

Offline Tecumseh

• Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
« Reactie #32 Gepost op: 2007/08/22, 15:22:38 »
Ik ga niet op al je vragen antwoord geven, simpelweg omdat ik denk dat ik daar toch al niet een goed antwoord op heb. Die laat ik dus over voor de gevorderde gebruikers.

5) Klopt helemaal, Ubuntu maakt gebruik van de Gnome desktop en Kubuntu gebruikt KDE

6) Je kan er een aparte live-cd voor aanmaken, die is er namelijk. Je kan ook achteraf in Gnome de pakketten voor KDE installeren met "sudo apt-get install kubuntu"

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #33 Gepost op: 2007/08/22, 16:07:56 »
Citaat van: Danny_Joris
Ik heb mijn externe schijf nog een ntfs partitie gegeven omdat ik op die FAT32 geen bestanden groter dan 4Gb kon zetten.
1) Die ntfs-3g, is dat een driver? 1 maal installeren en het schrijven op ntfs gaat vanzelf? Of is dat een schijfindeling? + waar vind ik die driver?
ntfs-3g is inderdaad een driver. Als je die goed instelt kan je vanzelf op ntfs partities schrijven. Het instellen gaat het makkelijkst met het pakket ntfs-config. Je kan handleidingen vinden op de wiki en op ubuntuforums.org

Citaat
2) Moet ik dan van mijn externe schijf een volledige NTFS maken? Dat zou wel gemakkelijk zijn, want dan zou ik de data op mijn externe schijf nog kunnen delen met windows gebruikers.
Dat is waarschijnlijk wel het makkelijkst.
Citaat
3) kan je op een EXT3 indeling bestanden groter dan 4Gb opslaan? Of is die limiet er enkel bij FAT32 ?
ext3 gaat tot enkele terabytes als ik het goed heb. 4 GB is dus geen enkel probleem.

Citaat
Ik heb veel zin om windows er volledig af te gooien. Ik was er klaar voor, had van alles al een backup gemaakt, tot er mij werd aangeraden een dual boot te maken... ;)
Een dualboot is zeker aan te raden. De mogelijkheid om Windows te starten als je dat nodig hebt is alleen maar makkelijk.

Citaat
4)  Als ik volledig onder ubuntu zit en ik schrijf een data DVD, schrijf ik dan een DVD met Ext3 indeling? Kan een windows gebruiker die dan openen?
Data dvd's die je gebrand hebt vanuit Ubuntu zijn gewoon leesbaar in Windows.

Citaat
5) kubuntu is de mooiere variant op ubuntu, maar het enige nadeel is dat het een tikkeltje inspanning van je systeem vergt, klopt dat?
6) is kubuntu een uitbreiding op ubuntu, of moet ik daar een aparte live-cd voor aanmaken?
Kubuntu is een variant van Ubuntu die gebruik maakt van KDE in plaats van Gnome. Of je KDE mooier en makkelijker vindt dan Gnome is heel persoonlijk. KDE en Gnome zijn ongeveer even belastend voor je systeem.
KDE en Gnome zijn beide te installeren op 1 Ubuntu systeem. Ze draaien beide op dezelfde basis. Het is ook gewoon mogelijk om KDE programma's te gebruiken in Gnome en andersom. Het installeren van Kubuntu gaat het makkelijkst via de Kubuntu live cd, maar dat is niet noodzakelijk. Op de wiki is genoeg te vinden over de verschillen tussen KDE en Gnome.

Citaat
7) Ik heb de slotjes van mijn mappen kunnen verwijderen door: eigenschappen-rechten: maptoegang: 'bestanden gebruiken' vervangen door 'bestanden bewerken en verwijderen'. Ik blijf blijkbaar eigenaar van die bestanden. Krijg ik mijn naam daar uit weg? (wil er geen eigenaar van zijn)
Om wat voor bestanden gaat het precies? Waar staan die bestanden? Waarom wil je daar geen eigenaar van zijn?
Normaal gesproken ben je alleen eigenaar van de bestanden in jouw /home map. De rest van de bestanden zijn als het goed is systeembestanden waar je geen eigenaar van moet zijn.

Citaat
Alvast voor de hulp! Ik weet dat het wat veel ineens is, maar je mag op elk moment "read the f***** manual" tegen mij zeggen hoor... :)
No problem :) Naast RTFM en UTFG (use the f** google), zou ik RTFW willen zeggen (Read the f** Wiki) ;)

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2007/08/23, 04:09:42 »
allereerst heel hartelijk bedankt voor je uitvoerige reply!  Jullie beseffen het misschien niet altijd, maar mensen als jullie zorgen er voor dat ik mijn pc niet hardhandig fysiek te lijf ga... :)

Ondertussen in mijn missie om van mijn externe harde schijf weer een ntfs te maken stoot ik weer op een probleem die een beetje voortgaat op mijn vraag 7 van daarnet.
Ik had dus al mijn data van de interne ntfs partitie D: verzet naar mijn externe hd. Ondertussen maakte ik van de ntfs indeling een FAT32 indeling en daarna weer een ext3 indeling (om ook grotere bestanden te kunnen opslaan).
Maar toen ik daarnet al mijn data weer op mijn interne ext3 partitie wilde zetten lukte dit niet.
WAAROM, O WAAROM krijg ik nadat ik mijn paswoord heb moeten ingeven te horen dat ik niet de eigenaar ben van die hele map (die nog maar 98 Gb blijkt te zijn) en dus geen enkele data erop kan zetten?? Ik heb eens gecheckt  *  en de eigenaar bleek /root te zijn. Met mijn g-parted cd was de enige optie er een LOGISCHE partitie van te maken. heeft het daar iets mee te maken? Wat heeft die /root meer dan ik??

Alvast bedankt voor jullie geduld! (ik probeer het alvast ook te hebben :) )

* toch een vrij positieve noot nog: toen ik tot aan het sterretje getypt had, viel plots mijn pc volledig uit. Was nog maar 1 maal gebeurd omdat de stroomverdeler/koeler van slechte kwaliteit was. Nu heb ik heb hem na eventjes weer aan de praat gekregen. (stekkerdraad zit nogal los in pc) MAAR MIJN PUNT IS: toen ik de sessie met mozilla weer herstartte, stond al mijn getypte onzin tot aan het sterretje er nog! whoohoo!!  (ik had net het gevoel dat technologie zich tegen mij aan het keren was... en ik ben blij met kleine dingen :) )

« Reactie #35 Gepost op: 2007/08/23, 16:41:33 »
Hay,
en Danny, hoe is de situatie nu ( indeling partities)
:)

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 2007/08/23, 16:59:15 »
Hey summer,

Ja ik zit dus nog altijd vast. (zie vorige comment). Ben aan het proberen ntfs van mijn externe schijf te maken om die dan te gebruiken met ntfs-3g. Om mijn data terug op de interne datadisk te zetten, heb ik daar een ext3 indeling van gemaakt maar is vastgezet door de ROOT.  Gewoon via root inloggen en toegang openen voor iedereen (mijzelf)? Moet nog wel even uitchecken hoe ik in de root ingeraak...

« Reactie #37 Gepost op: 2007/08/23, 17:11:12 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met ntfs-3g. Heb er de wiki eens op nageslagen en dat lijkt mij niet zo simpel, althans niet voor beginners zoals wij. vindt wel dat je behoorlijk wat problemen hebt met je parties. Ik draai hier perfekt dual boot met win2000 en feisty. Voor gezamelijke bestanden gebruik ik een grote fat32 partitie en ik heb nog geen enkel probleem gehad.
Btw, ntfs kun je perfekt lezen met linux.
Ik heb wel 2 hdd draaien en heb een dualboot gemaakt an de hand van deze instrukties :
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=179902
Beslist het bekijken waard.
ben je er nu al in geslaagd om linux te installeren ?

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 2007/08/23, 17:11:30 »
Citaat van: Summer of 69
waarom 2 prim partities voor linux (sda3 en sda4) - je / part en je /home part kan perfekt op een logische partitie
swap staat best op het einde van de schijf
waarom extra ntfs part : sda5
;)
Ja die sda5 lijkt op het eerste zicht een partitie die ik gemaakt heb om het verborgen werkbestand van windows in te zetten. ubuntu ziet er geen bestand in staan, maar ik dacht dat die wel degelijk gebruikt werd. Vergelijkbaar met de SWAP partitie van linux.

Het is zover gekomen dat ik niet meer weet over welke partities je het hebt als je sda3 en sda4 benoemd... :(
Ik ga dat meteen eens opzoeken en opschrijven met g-parted, maar ben nog iets aan het downloaden...

« Reactie #39 Gepost op: 2007/08/23, 17:25:24 »
sda3 en sda4 : sda= eerste hdd op sata poort
1 t/m 4 zijn primaire partities
vanaf sda5 : logische partities (in een uitgebreide partitie)  - zie mijn uitleg hoger in dit draadje
en die "verborgen werkbestand" is het virtueel geheugen van win, kan gerust in je "C" partitie van windows, hoef je geen aparte part te maken (zoals swap in linux)
pfff.. hoop dat je er iets van snapt :lol:

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 2007/08/23, 20:49:51 »
ik heb nog eens bekeken hoe het zit:

sda1 = ntfs, windows
sda4 = LINUX /HOME
sda3 = LINUX /     map voor installatieprogramma's van 7Gb

sda2 = logische partitie en omvat sda 7, 5 en 6
    -sda7 = grote datamap die nu leeg staat
    -sda5 = windows swap, die ook al verplaatst is naar sda1
    -sda6 = LINUX SWAP

Ok, ik heb nu gevonden hoe ik sda4 en sda3 kan verplaatsen in de logische partitie. Dus het is best dat ik die in de logische partitie plaats...

Mijn vraag is nu of er nog een onderscheid moet gemaakt worden tussen sda3, 4 en 7. Bij windows stonden de windows-files en de programma's op één partitie en de data op de andere. Is deze structuur ook zo bij Ubuntu? Of moet sda3 (linux-programma's) bij sda4 (ubuntu-homefiles) of bij sda7 (werkbestanden) toegevoegd worden?
Ik hoop dat deze vraag wat duidelijk is...

ook de inhoud van sda5 is via het systeemmenu verplaatst naar sda1 en kan dus verwijderd worden.

ah, sweet structuur... almost there!!  :)

« Reactie #41 Gepost op: 2007/08/24, 05:53:30 »
Dat lijkt er al beter op.
even voor de duidelijjkheid : sda2 iss een extended partition met daarin logische stations te beginnen vanaf sda5
primaire partities en/of extended partities tellen van 1 t/m4  - er kunnen maar 4 worden ingesteld remember ;)
logische tellen vanaf 5 (sda5 - sda6 enz..
sda3 is je root map aangeduid als / ("/" = rootmap ) te vergelijken met je "C" in windows. hierin bevinden zich alle systeembestanden met een VEEL duidelijker structuur dan windows.
sda4 is je /home map te vergeliken met "documents and settings" Jouw persoonlijke map is dus :"/home/Danny_Joris (of welke naam je bij install hebt ingebracht
sda7 is blijjkbaar een partitie die je hebt gemaakt voor extra data ( als je die in fat32 formateert kan je er ook met win op werken) Linux wordt geformateerd als ext3
En nee, je houdt best je / en je /home apart zodt je bij een re install enkel je / moet formateren.
;)

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 2007/08/24, 12:02:18 »
super, alles wordt duidelijk.

Ik verwarde ook sda3 en 4 blijkbaar. ik dacht dat / mijn gewone werkmap was. Dat was niet te zien omdat alle ext3 1 bestandstree wordt. Maar er is nog wel die issue dat FAT32 geen bestanden groter dan 4Gb opslaat, daarom dat ik er ext3 van wou maken.
Maar ik ga nu al een beginnen met sda3 en sda4 te verzetten in mijn logische partitie...

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 2007/08/24, 13:47:10 »
Ok. Goed en slecht nieuws.
Goed nieuws: ik heb mijn schijf netjes geordend en opgeruimd. Zo ziet ze er nu uit:

sda1: windows - heb ik een beetje groter gemaakt tot 35 Gb

sda2: logische partitie
    -sda? - ubuntu-systeembestanden.  7Gb
    -sda? - ubuntu ruimte voor programma's: vergroot tot 7Gb. (heb voormalige sda3 en sda4 omgedraaid zoals je ziet: eerst de ubuntu systeembestanden en daarna pas de programma's.
    -sda8: - mijn datamap die nu 98Gb is en voorlopig een FAT 32 indeling ipv een ext3 is...
    -sda6: LINUX SWAP

sda5 heb ik verwijderd...
Heel proper dus.

het mindere nieuws is dat ik dit aan het typen ben via mijn ubuntu live-cd omdat mijn dual boot startschermpje niet verschijnt en dus eigenlijk vastloopt bij het opstarten. Hoe kan ik dit oplossen?

mvg,
Danny

« Reactie #44 Gepost op: 2007/08/24, 18:58:40 »
helaba: systeembestanden en programmas staan allemaal onder je root map : /
Moet allemaal op een partitie, daarbij dat gebeurt automatisch bij de install - je kiest een partitie voor / en je mount die ook zo .
volgende linux part = /home - dus formt als ext3 - mountpoint : /home
volgende: swap
event. part in fat32 (toegang via beide os met restrictie van die 4gb - anders formateren als ext3 en alleen bereikbaar via linux - mountpoint : /windows of /media
als je die boot menu niet meer krijgt is er een fout in je /boot/grub/menu.lst - iets lastiger :(

« Reactie #45 Gepost op: 2007/08/24, 18:59:42 »
Citaat van: Summer of 69
helaba: systeembestanden en programmas staan allemaal onder je root map : /
Moet allemaal op een partitie, daarbij dat gebeurt automatisch bij de install - je kiest een partitie voor / en je mount die ook zo .
volgende linux part = /home - dus formt als ext3 - mountpoint : /home
volgende: swap
event. part in fat32 (toegang via beide os met restrictie van die 4gb - anders formateren als ext3 en alleen bereikbaar via linux - mountpoint : /windows of /media
als je die boot menu niet meer krijgt is er een fout in je /boot/grub/menu.lst - iets lastiger :(

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 2007/08/24, 19:10:41 »
http://forum.ubuntu-nl.org/message/137737#p137737

-> heb de foutmelding GRUB LOADING: ERROR 22 al weggekregen. door in windows recovery "fix mbr" en "fixboot" te gebruiken. Nu start hij windows wel op maar nog geen grub of ubuntu...

« Reactie #47 Gepost op: 2007/08/24, 19:52:11 »
Ik zou opnieuw beginnen en die indeling toepassen die pjotr je zojuist heeft gegeven  (post 17)
http://forum.ubuntu-nl.org/message/137737#p137737
door fixboot te gebruiken heb je wss je grub om zeep geholpen.
en bij re install eerst windows, daarna ubuntu :)

Danny_Joris

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 2007/08/24, 19:56:17 »
Ook windows Xp herinstalleren?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #49 Gepost op: 2007/08/24, 19:57:55 »
Citaat van: Danny_Joris
Ook windows Xp herinstalleren?
Nee hoor!   :-)

Toevoeging: hou het eens bij 1 draadje? Op twee plekken posten is verwarrend.