Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: samba installatie probleem  (gelezen 817 keer)

mvo

  • Gast
samba installatie probleem
« Gepost op: 2007/08/08, 18:23:35 »
Hallo,

Ik heb Ubuntu 7.0.4 geinstalleerd en Xubuntu op een IBM 300PL. Om verbinding te maken met mijn thuisnetwerk heb ik Samba geinstalleerd.

Bij het opstarten van GSambaD krijg ik de foutmelding
Kon menu-item niet starten
Uitvoeren van dochterproces ‘su-to-root’ is mislukt (Bestand of map bestaat niet)

Wat moet ik doen??

Dit heb ik gedaan bij de installatie:

Eerst via de instructie op het forum met de terminal het volgende gedaan
$ sudo apt-get install samba smbfs
$ sudo mkdir -p /media/winshares

En toen het onderstaande, maar dat werkte niet in de terminal. Ik heb de groep smb handmatig aangemaakt en weer verwijderd via beheermenu.
$ sudo addgroup smb  
$ sudo adduser $USER smb

Toen kwam ik erachter dat ik een user interface moest installeren en heb ik GSambaD geinstalleerd via Installeren en verwijderen.

Marc

Offline woteb

  • Lid
samba installatie probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/08, 18:47:23 »
Voor Xubuntu kun je beter gebruik maken van PyNeighborhood. Zit in de pakketbronnen.

sudo apt-get install pyneighborhood

Wat je daarna moet doen is een klein scriptje maken. Dat kan bijv. met Mousepad.

sudo thunar

Navigeer naar /usr/bin

Daar klik je op de rechtermuisknop ==> Maak tekstdocument. Hernoem dat naar pyneighborhood.

Open dat met Mousepad en typ:

#!/bin/sh
gksudo pyNeighborhood

Sla het op. Klik op het scriptje met de rechtermuisknop ==> eigenschappen ==> rechten en zet een vinkje voor 'Dit bestand toestaan om uit te voeren...'

Vervolgens maak je op de taakbalk een snelkoppeling en geef als commando op: /usr/bin/pyneigborhood.

Bijna klaar. In een terminal:

cd /mnt
sudo mkdir lan
sudo chmod 0777 lan

En terminal sluiten.

PyNeigborhood is klaar voor gebruik.

In het programma nog iets instellen:

Start het programma op via de snelkoppeling op de taakbalk of in een terminal: pyneigborhood.

Je zult in het midden van je scherm een venstertje zien wat om je wachtwoord vraagt.

Daarna zal PyNeighborhood opstarten.

Edit ==> preferences

Mount folder staat misschien niet op /mnt/lan Zo niet dan aanpassen!!

Haal het vinkje weg bij Always use anonymous logins weg als je op meerdere netwerken werkt, of als het mounten achteraf niet wil lukken!!

Dan moet het allemaal lukken.

De reden waarom ik dit allemaal schrijf: XFCE (en dus ook Xubuntu) heeft standaard Thunar en dat is geen netwerkbrowser als Gnome (Nautilus) of KDE (Konqueror) die over het netwerk kunnen browsen. Met PyNeigborhood kun je dat wel in een XFCE omgeving doen
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

mvo

  • Gast
samba installatie probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/08, 20:17:07 »
Bedankt voor het snelle antwoord. Het duurt mij nog iets langer om het uit te voeren...:) Maar ik heb verbindiing met een win98 PC uit mijn thuisnetwerk. Ik zie de gedeelde mappen staan van de windows pc.

Om de bestanden te kunnen openen of kopieren vanaf mijn xubuntu pc, moet ik dan nog meer doen? Ik heb via Abiword geprobeerd de shared files te vinden, maar dat lukt me nog niet.

Marc