Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mount netwerk schijf  (gelezen 776 keer)

Offline dennus

• Lid
Mount netwerk schijf
« Gepost op: 2007/08/08, 08:26:55 »
Ik heb een netwerk schijf die ik ga gebruiken voor het maken van Backup's.
Nu maakt de schijf aardig wat herrie. Dus ik wil hem alleen gebruiken als hij nodig is, dit gaat handmatig gebeuren.

Ik kan hem wel handmatig mounten met;
sudo smbmount //opslag/dennus /media/nas
maar, dan zijn de rechten niet goed om er op te schrijven.

Ik heb begrepen dat als ik hem opneem in FSTAB dit opgelost moet zijn.
Mijn vraag is wanneer ik hem permanent in FSTAB opneem, hij dan niet altijd aan staat? (dat is niet nodig).
En, als hij dan altijd aan staat, dan kan ik hem natuurlijk wel, tijdelijk unmounten, maar wat doe ik dan om hem weer te zien?  Moet ik dan mijn mijn PC opnieuw opstarten om FSTAB door te lopen?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Mount netwerk schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/08, 09:27:58 »
Als je die schijf in fstab instelt met de noauto optie zal deze schijf alleen gemount worden als jij het commando daarvoor geeft. Het voordeel is dat je de login naam en het wachtwoord niet meer hoeft te specificeren (bij een samba share) en dat je andere opties mee kan geven zodat de rechten goed staan.

Mounten kan je dan gewoon doen met sudo mount /media/nas, en unmounten doe je met sudo umount /media/nas

Offline dennus

• Lid
Mount netwerk schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/08, 10:32:31 »
Ik heb nu dit in mijn FSTAB staan;

//192.168.1.69/dennus /media/nas smbfs users,noauto,rw

Ik mount met;

sudo smbmount //192.168.1.69/dennus /media/nas  (gewoon een launcher op de desktop).

Maar nog mag ik niet schrijven.

Sorry, maar ik word een beetje draaierig van al dat lezen in de forums (US, NL en Google) op zoek naar een oplossing.
Dus stel ik de vraag maar hier...

hoe kan ik het werkend krijgen?  Wat zie ik over het hoofd?