Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub veranderen  (gelezen 6387 keer)

grub veranderen
« Gepost op: 2007/08/07, 12:59:03 »
ik heb een dualboot vista/ubuntu...nu heb ik mijn vista al even niet meer nodig gehad en dat zal ook wel nog een maandje zo blijven, dus ben ik het beu aan het worden om telkens ubuntu te kiezen...
kan ik instellen dat hij ubuntu gewoon ineens opstart als ik de pc aanzet?
en kan ik dan alsnog (voor moest het nodig zijn) windows kiezen?

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
grub veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/07, 13:06:42 »
Je grub zal binnen (ik dacht 8 seconden) toch vanzelf de eerste keuze selecteren?
Of heb jij Vista als eerste keuze staan? Dan moet je ff je grub aanpassen:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7544
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

grub veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/07, 13:12:30 »
neen ubuntu staat eerst...maar waarom wachten of enteren als het andere toch niet gebruikt word, daarom...

maar als ik het goed begrijp moet ik de timeout van mijn default (ubuntu) gewoon op 0 zetten dan?

maar hoe kan ik dan terug vista eventueel opstarten?

grub veranderen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/07, 13:15:01 »
Als je het op 1 seconde zet en je perse vista wil opstarten houd de countdown op zodra je aan je pijltjes toetsen zit.

grub veranderen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/07, 13:19:33 »
ik kom ook net tegen dat als ik op esc druk bij opstarten, ik in het grubmenu kom...

dus ik kan gerust de timeout op 0 zetten, en dan moest het zijn gewoon esc drukken voor te kiezen?

grub veranderen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/07, 13:21:18 »
Citaat van: Nunslaughter
ik kom ook net tegen dat als ik op esc druk bij opstarten, ik in het grubmenu kom...

dus ik kan gerust de timeout op 0 zetten, en dan moest het zijn gewoon esc drukken voor te kiezen?
yep, maar 0 seconden is wel erg kort.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub veranderen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/07, 13:22:25 »
Citaat van: Nunslaughter

Bij 0 heb je dus geen tijd meer voor escape.....  :-)

De bovenste regel in het menu wordt automatisch gestart als je geen keuze maakt. Ik zou de timeout gewoon op de standaard 3 seconden zetten. Dan heb je nog ff tijd voor de escape, als je bijvoorbeeld ooit eens de herstelmodus (Recovery mode) nodig hebt.

grub veranderen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/07, 13:25:38 »
ok bedankt, 3 is al wat korter dan 10 ;)