Ik heb het werk aan Qashflow ff gestaakt (Qashflow gaat trouwens goed vooruit, simpele databaseoperaties op klanten en leveranciers zijn al mogelijk, maar daarover later meer) en ben bezig geweest met nieuwe mogelijkheden in Qt 4 waarmee mooie effecten te programmeren zijn zonder lowlevel kennis. Qt regelt zelf XRender (en indien gewenst OpenGL) acceleratie en met behulp van het nieuwe
Animation Framework in Qt 4 is het niet moeilijk om mooie effecten te bereiken.
Ik ben nu bezig aan een (open source, cross-platform) slideshow programma dat door een winkel gebruikt zal worden om producten met uitleg weer te geven op een apart VGA scherm. Ik heb met de zaakvoerder afgesproken dat hij een fikse korting krijgt als het uiteindelijke programma open source gereleased mag worden. Na een korte uitleg over open source (en waarom het voor hem, mij en iedereen beter is [zeker omdat ik Qt wou gebruiken]) leek hem dat geen probleem en dus ben ik er meteen aan begonnen

Ik ben gisterenavond en deze namiddag/avond bezig geweest met de eerste stappen van het programma. Wat je ziet op de volgende screencast is een afbeeldingenkiezer met een paar leuke effectjes.
Screenshots zeggen in dit geval niet veel, dus hier een
screencast:
http://www.youtube.com/watch?v=kVcTMAUr3Bw (
Linux, Qt 4.x Plastique Style)
En toch maar een linkje naar een screenshot voor de volledigheid:
http://wesley.debianbox.be/images/slideflow1.png (
Linux, Qt 4.x Float Style)
De bedoeling is dat men op een afbeelding kan klikken en dan de titel / tekst bij die afbeelding kan aanpassen. Ook moet het mogelijk worden om de afbeeldingen te herschikken door middel van klikken en slepen met de muis, maar zover ben ik nog niet. Dat tweede punt is namelijk niet zo simpel (hoewel ik al wel een idee heb hoe ik het kan implementeren)
KNOWN ISSUES* Opstarten duurt lang (en hoog CPU gebruik) wanneer er veel grote afbeeldingen ingeladen moeten worden. Dit zal in één van de toekomstige versies opgelost worden door gebruikmaking van caching technieken en gezonde threading. PS: Ramverbruik is echter wel in orde, want alle afbeeldingen in het de overview browser worden automatisch verkleind (dat is dan ook de reden van de verlengde opstarttijd).
* 2px of 3px outline tussen afbeeldingen... dit zou slechts 1px moeten zijn, maar door de scale (setMatrix) functie is dit een beetje vervormd geraakt... Zal naar alle waarschijnlijkheid opgelost worden in de volgende versie.
DEVELOPER SCREENSHOT