Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom dit slotje?  (gelezen 2002 keer)

SSRA

• Gast
Waarom dit slotje?
« Gepost op: 2007/07/19, 02:31:37 »

Iemand? Het staat in m'n home directory, en ik kan niet zitten schrijven en verwijderen. Alleen lezen (read only, geen write dus)

Vreemd toch, je kunt toch wel als root in je eigen Home-directory handelen? En waarom hebben ze een slotje erop gezet, want de andere mappen die ik kopieƫrde, hadden geen slotje? :/

Offline vis

• Lid
Waarom dit slotje?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/19, 02:39:37 »
probeer is: sudo chown -R username:username foto's

Dit moet je in de map doen waar de map foto's staat. EN wijzig de beide username in de username waarme je inlogd.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Waarom dit slotje?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/19, 02:40:45 »
Waarom werk je als root in je eigen home map?
Daar krijg je alleen maar gezeur mee. Nu staan waarschijnlijk de rechten van die map niet goed.

Typ in de terminal het volgende commando:
gksudo nautilus

Nu kan je met de rechtermuisknop op die map klikken, eigenschappen kiezen en de rechten weer naar jouw gebruikersnaam zetten.

NB: je moet alleen als root werken als je programma's installeert of systeeminstellingen wil veranderen.
Voor alle andere gevallen is het sterk af te raden.
Als je iets in je eigen home map doet, dan hoeft dat nooit met root-rechten.

SSRA

• Gast
Waarom dit slotje?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/19, 02:41:43 »
Bedankt vis en Johan (!) maar ik heb een makkelijkere methode gevonden: > Properties > Permissions > Folder Access > Create and delete files. Ik bleek al de eigenaar te zijn, dus niks root :).

De hamvraag blijft nog wel steeds staan: waarom deze map, en al die andere mappen niet? Ik heb een reeks mappen gekopieƫrd vanuit windows, en nu heeft Ubuntu een slotje op m'n foto-map gekwakt.

Waarom dit slotje?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/19, 09:13:40 »
Doe eens de volgende code:
cd ~
ls -lh | grep foto\'s
in de terminal.

Wat krijg je dan?

Offline vanadium

• Lid
Waarom dit slotje?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/19, 11:08:28 »
Mogelijk kregen de directories een read only attribut mee omdat je ze kopieerde van een read only ntfs partitie. Instellingen aanpasse is de oplossing, maar die heb je al gevonden.