Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met geluid in Doom 3  (gelezen 1551 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
  • Steunpunt: Nee
Probleem met geluid in Doom 3
« Gepost op: 2007/07/18, 19:44:16 »
Vandaag heb ik maar eens Doom 3 geïnstalleerd, om te kijken hoe het loopt op Ubuntu, en om even te spelen natuurlijk ;)

Het was even prutsen, maar het is gelukt, het loopt nog ontzettend vloeiend ook.
Het enige waar ik niet uitkom is het geluid, het komt alleen uit de voorste speakers.

Ik heb al met allerlei instellingen lopen rommelen, maar surround geluid lukt niet.
Momenteel staat de instelling op stereo, omdat ik anders veel geluiden mis. :(
De instelling Alsa of OSS maakt niks uit.

Ik heb een Creative Audigy kaart met 4 speakers (analoog aangesloten)
In andere programma's heb ik wel surround geluid.
Vroegâh toen ik nog Windows draaide had ik wel surround geluid in Doom3.

Iemand enig idee hoe ik de achterste speakers ook aan het werk krijg?

Offline Pjotr

  • Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
  • Steunpunt: Nee
Probleem met geluid in Doom 3
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/18, 19:49:57 »
Installeer eens alsamixergui en post hier eens een schermafdruk met alle schuifjes in beeld? Maak bijvoorbeeld ff gebruik van http://imageshack.us voor de schermafdruk.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
  • Steunpunt: Nee
Probleem met geluid in Doom 3
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/18, 19:57:44 »
Ik heb zoveel schuifjes dat het niet in 1x op het beeld past, vandaar 2 screenshots :)






Ik neem alleen wel aan dat het niet aan de schuifjes ligt, omdat ik met films en muziek wel surround geluid heb?

Offline Pjotr

  • Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
  • Steunpunt: Nee
Probleem met geluid in Doom 3
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/18, 20:01:48 »
Hmmmm....  Experimenteer eens wat met de schuifjes van Center en LFE ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
  • Steunpunt: Nee
Probleem met geluid in Doom 3
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/18, 20:07:06 »
Die staan beiden al helemaal op 100%
Bovendien heb ik geen center speaker.

Wat moet ik er dan mee doen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
  • Steunpunt: Nee
Probleem met geluid in Doom 3
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/18, 20:11:01 »
Ik bedoel niet: PCM Center en PCM LFE, maar verderop: Center en LFE

We zijn aan het knoeien, he! Kijken wat het doet.  :-)

Offline Soul-Sing

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
Probleem met geluid in Doom 3
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/18, 20:14:14 »
Citaat
Nou, het blijkt dat beter zoek werk ook helpt.
ik heb onder voorkeuren>geluid, bij de tab apparaten de geluids weergave voor muziek en films op OSS gezet.
Vervolgens Doom3 opgestart en onder opties>systeem het geluid op OSS gezet en voila: werkt als een trein.
draadje quant en dimitron

: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/5627

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
  • Steunpunt: Nee
Probleem met geluid in Doom 3
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/18, 20:34:37 »
OSS en ALSA werken beiden.
Alleen heb ik bij beiden alleen stereo geluid.

De schuifjes aanpassen heeft ook niet geholpen.

Terminal output:

doom3
DOOM 1.3.1.1304 linux-x86 Jan 16 2007 21:58:02

...

----- Initializing Sound System ------
sound system initialized.
--------------------------------------

...

------------------------------------
dlopen(libasound.so.2)
asoundlib version: 1.0.13
Alsa is available
------ Alsa Sound Initialization -----
opened Alsa PCM device default for playback
device buffer size: 5461 frames ( 21844 bytes )
allocated a mix buffer of 16384 bytes
--------------------------------------
Na even gespeeld te hebben, en afsluiten:

----------- Alsa Shutdown ------------
close pcm
dlclose
--------------------------------------
dlopen(libasound.so.2)
asoundlib version: 1.0.13
Alsa is available
------ Alsa Sound Initialization -----
opened Alsa PCM device default for playback
device buffer size: 5461 frames ( 65532 bytes )
allocated a mix buffer of 49152 bytes
--------------------------------------
missed 1 sound updates
snd_pcm_writei 4096 frames failed: Broken pipe
preparing audio device for output
snd_pcm_writei 4096 frames failed: Broken pipe
preparing audio device for output
loaded collision model models/weapons/shell1/mshell_lo.lwo
WARNING: 'player1' telefragged 'moveable_chair2_1'
WARNING: pak000.pk4/script/map_mc_underground.script(1944): Thread 'map_mc_underground::after_invasion': teleported 'crane_main' which has the pushing mover 'func_static_199' bound to it

WARNING: pak000.pk4/script/map_mc_underground.script(1944): Thread 'map_mc_underground::after_invasion': teleported 'crane_main' which has the pushing mover 'crane_carrier' bound to it

WARNING: Non-portable: path contains uppercase characters: base/sound/VO/video
WARNING: Non-portable: path contains uppercase characters: base/sound/VO/video
loaded collision model models/gibs/head_pork.lwo
loaded collision model models/gibs/torso_pork.lwo
loaded collision model models/gibs/rup_arm_pork.lwo
loaded collision model models/gibs/left_waist_pork.lwo
loaded collision model models/gibs/lup_leg_pork.lwo
loaded collision model models/gibs/rup_leg_pork.lwo
loaded collision model models/gibs/rup2_leg_pork.lwo
loaded collision model models/gibs/pelvis_pork.lwo
loaded collision model models/gibs/skull_pork.lwo
--------- Game Map Shutdown ----------
idRenderWorld::FreeLightDef: handle 246 is NULL
WARNING: idClipModel::FreeTraceModel: tried to free uncached trace model
--------------------------------------
Shutting down sound hardware
----------- Alsa Shutdown ------------
close pcm
dlclose
--------------------------------------
idRenderSystem::Shutdown()
------------ Game Shutdown -----------
--------- Game Map Shutdown ----------
--------------------------------------
Shutdown event system
--------------------------------------
shutdown terminal support
Ik zie hier geen foutmeldingen mbt het geluid tussen staan.

Ik heb wel lopen knippen in de output, de volledige versie staat hier:
http://paste.ubuntu-nl.org/30367/

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
  • Steunpunt: Nee
Probleem met geluid in Doom 3
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/18, 21:21:24 »
De faq op de site van id software heeft ook niet geholpen.
http://zerowing.idsoftware.com/linux/doom/#head-8c36163f1dfc3a253ef72c0f821b0b0dd2fc17b1

Ik heb allerlei opties geprobeerd, van +set s_numberOfSpeakers 6 tot aan het specificeren van de ALSA kaart en combinaties daarvan.

Iemand anders nog een idee wat ik kan proberen?

Offline SWAT

  • Administrator
    • http://www.schauenburg.nl/
  • Steunpunt: Nee
Probleem met geluid in Doom 3
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/18, 22:37:57 »
Heb je al de patches geinstalleerd? En zijn de instellingen in Doom zelf goed ingesteld? Waarschijnlijk kun je daar ergens surround selecteren.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
  • Steunpunt: Nee
Probleem met geluid in Doom 3
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/19, 02:04:05 »
Ik heb versie 1.3.1.1304 geïnstalleerd, de laatste versie dus.
De instellingen in Doom zelf heb ik allemaal geprobeerd: ALSA, OSS en BEST
Surround en Stereo geeft ongeveer hetzelfde resultaat: alleen geluiden via de voorste speakers.
Ik heb ook handmatig in de config bestanden van Doom lopen wroeten.

ESD uitschakelen gaf ook geen resultaat.

Het beste resultaat wat ik kreeg is dat de muziek en sommige achtergrondgeluiden wel uit de achterste speakers kwamen. Ik hoorde alleen heel veel geluiden niet, zoals de geluiden van mensen, monsters, wapens, en van machines en computers.

Ik geef het op, ik speel wel met stereo geluid.
Dat is in ieder geval beter dan zonder geluid, want dat is saai en je bent dan heel snel dood :)