Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu installeren op nieuwe laptop - probleem met graphics card  (gelezen 1004 keer)

tokker73

• Gast
Dag mensen,

Ik heb gisteren een nieuwe Acer TravelMate 4720 gekocht en onmiddellijk geprobeerd om Ubuntu er op te installeren. Dat loopt niet van een leien dakje...

Even de specs van mijn laptop:
Core 2 duo processor T7100
160 Gb harddisk
1 Gb RAM
Intel 965GM Express Chipset

Windows Vista was al geinstalleerd. Ik heb de partitie verkleind en 80 Gb gemaakt voor Ubuntu. Dual boot dus. De Live CD van Feisty Fawn werkte niet.
Dus de alternate installer gebruikt (i386 versie - is dat de juiste?)

Dat leek te werken tot ik opnieuw moest rebooten om mijn desktop  te aanschouwen, toen ik de mededeling kreeg dat er een probleem was met mijn video kaart.

Ik heb gisteren al de hele dag op Engelstalige sites aan het zoeken geweest maar niemand die een heldere uitleg kan geven voor een leek zoals ik.

Ik begrijp ondertussen dat er een update bestaat (intellinuxgraphics.org) die gedownload kan worden dat je dan misschien via dpkg-reconfigure xserver-xorg zou moeten kunnen fiksen. Ik begrijp echter geen snars van de zogezegde user guide die op die site wordt aangeboden (Is het dan toch waar dat Linux alleen voor computernerds is???) (By the way gewoon deze command uitvoeren en dan veranderen naar "mesa" of "intel" werkt niet. Ik moet wel degelijk eerst een recente update hebben blijkbaar.

Het probleem is echter dat ik geen desktop omgeving krijg maar enkel een command line want de DBM wordt afgesloten. Mijn vraag is dus hoe kan ik via die command line die update downloaden en installeren? Moet ik eerst een repository aan mijn source list toevoegen met het adres waar die update kan gehaald worden en dan iets doen met apt-get update ofzo????

En dan nog een meer retorische vraag: voor ik mijn laptop kocht heb ik eerst even rondgekeken natuurlijk en zowel HP, Compaq, Acer, (en ook de linux versie van Dell) maakt gebruik van die Chipset? Ben ik de enige met die problemen of gewoon één van de eerste???

alvast bedankt,
Tom

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
  • Steunpunt: Nee
ubuntu installeren op nieuwe laptop - probleem met graphics card
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/15, 06:08:57 »
Na de foutmelding kan je als het goed is inloggen in een tekstscherm.
Zo niet, druk dan eerst op control-alt-F2

Na het inloggen tik je de volgende commando's in om een pakket te installeren:
sudo apt-get update
sudo apt-get install 915resolution

(Hij vraagt bij het 1e commando om een wachtwoord, tijdens het intypen van je wachtwoord zie je geen tekens op je scherm verschijnen. Dit is normaal)

Hierna start je de computer opnieuw op met het commando:
sudo reboot
(ik weet niet of dat noodzakelijk is, maar het kan geen kwaad)

Wil je computer dan nog steeds niet de grafische omgeving starten, ga dan weer naar de terminal door control-alt-F2
Tik nu het volgende commando in:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
(tip: met de tab knop kan je nadat je een gedeelte van het commando ingetikt hebt de rest aanvullen)

Je krijgt nu een aantal vragen waarvan de meeste al goed zijn ingevuld. Daar kan je gewoon op enter drukken.
Voor de driver kies je de optie i810
De resoluties die je scherm aan kan moet je even opzoeken en instellen. (Zie de handleiding van je laptop)

Hierna je computer weer opnieuw opstarten en het zou moeten werken.

tokker73

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/15, 16:56:43 »
Bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg. Eén probleem echter: het werkt niet. Ik  vermoed omdat de 915resolution install wel een aantal 800 en 900 series videokaarten ondersteunt maar blijkbaar niet de laatste 965GM Intel. NOg andere ideeën?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/15, 17:28:41 »
Wat werkt er precies niet?
Welke foutmelding krijg je te zien?

Een andere oplossing is misschien dit, al weet ik niet of dit wel stabiel zal werken:
Lees dit topic eerst helemaal, en voer dan uit wat er in de 1e post staat.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=494943

tokker73

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/16, 09:11:55 »
Wat er niet werkt is nog steeds hetzelfde als voordien. Na het booten krijg ik het volgende:
"Failed to start the X-server (your graphical interface). It is likely that it is not set up correctly. Would you like to view the X server output to diagnose the problem?"

Daarna wordt de GDM afgesloten en krijg ik de command prompt.

De thread waarnaar je verwijst: die instructies kan ik niet uitvoeren:
- Download the attached package
- Install it by means of gdebi: just double-click it

Ik weet niet hoe ik dat kan doen vanuit de command prompt.

Ik heb ook al geprobeerd om het xorg-intel package te installeren in plaats van 915resolution en heb dan intel gekozen in plaats van i810 maar dat werkt ook niet. Ik denk dat dat komt omdat de repositories die laatste versie van xorg-intel nog niet bevatten. Ofwel doe ik iets verkeerd bij het configureren. Ik denk dat mijn probleem opgelost zou zijn als ik die laatste versie op een of andere manier zou kunnen downloaden en installeren.

Het probleem is dat ik niet genoeg ken van Ubuntu om te weten hoe ik dat moet doen.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/16, 12:07:39 »
Citaat van: tokker73
Wat er niet werkt is nog steeds hetzelfde als voordien. Na het booten krijg ik het volgende:
"Failed to start the X-server (your graphical interface). It is likely that it is not set up correctly. Would you like to view the X server output to diagnose the problem?"

Daarna wordt de GDM afgesloten en krijg ik de command prompt.
Nu kan je inloggen en de configuratie aanpassen.
Dit doe je met het volgende commando:
sudo spkg-reconfigure -p high xserver-xorg

Voor de driver kies je nu "vesa"

Dit is een tijdelijke noodoplossing. Vesa werkt bijna altijd, alleen is het traag en kan je waarschijnlijk niet de goede resolutie instellen.
Hierna moet je je pc opnieuw opstarten en kom je waarschijnlijk wel in de grafische omgeving.é

Citaat
De thread waarnaar je verwijst: die instructies kan ik niet uitvoeren:
- Download the attached package
- Install it by means of gdebi: just double-click it

Ik weet niet hoe ik dat kan doen vanuit de command prompt.

Ik heb ook al geprobeerd om het xorg-intel package te installeren in plaats van 915resolution en heb dan intel gekozen in plaats van i810 maar dat werkt ook niet. Ik denk dat dat komt omdat de repositories die laatste versie van xorg-intel nog niet bevatten. Ofwel doe ik iets verkeerd bij het configureren. Ik denk dat mijn probleem opgelost zou zijn als ik die laatste versie op een of andere manier zou kunnen downloaden en installeren.

Het probleem is dat ik niet genoeg ken van Ubuntu om te weten hoe ik dat moet doen.
Als je eenmaal in de grafische omgeving komt moet het wel lukken denk ik.
Zo niet, dan hoor ik het wel.