Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draait alle linux software onder ubuntu  (gelezen 1653 keer)

bosrat

• Gast
Draait alle linux software onder ubuntu
« Gepost op: 2007/07/15, 03:29:16 »
Zo groen als gras met ubuntu ben ik vanalles aan het proberen, en ik had nooit verwacht dat dit alles zo goed zou werken.
Maar nou vroeg ik mij toch het volgende af: je hebt onder linux zo veel verschillende programma's ( ubuntu kubuntu en nog zo veel ), maar als ik nu software download voor linux, moet ik dan alleen maar kijken of het geschikt is voor linux of moet ik dan nog opletten op andere dingen, omdat het anders niet onder ubuntu draait.
Dit vraag ik omdat het installeren van proggie's mij de ene keer goed afgaat en de andere keer niet.
Ik weet natuurlijk dat ubuntu zelf al een grote lijst met programma's heeft die als vanzelf geinstalleerd worden, en das natuurlijk de veiligste weg, maar toch kom ik wel eens wat tegen wat ik wil proberen, en niet in de lijst staat.
( oh en nog 1 klein oftopic vraagje ik kom alleen engelstalige boeken tegen over ubuntu in de winkels, zoals ubuntu for dummies, is daar ook een nederlandstalige voor ? ).

Alvast bedankt

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/15, 06:16:10 »
Software installeren doe je het liefst met synaptic, dan weet je zo goed als zeker dat het werkt en betrouwbaar is.
Staat een programma daar niet tussen, dan werkt het in veel gevallen wel, al zul je dan meer moeite moeten doen om het te installeren.
Om welke software gaat het eigenlijk?

Over boeken:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/108884

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/15, 11:30:47 »
Mijn ervaring is, dat de meeste DEB files zich redelijk laten installeren, maar er zijn uitzonderingen .....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/15, 13:07:12 »
Wanneer je een progje tegenkomt welke je graag wil proberen maar het is niet te vinden in synaptic dan zou ik als eerste zoeken naar een repository welke nog niet in je sources.list staat, natuurlijk moet het wel voor jou versie bedoelt zijn (feisty, edgy of dapper) soms werkt ook een repository bestemd voor Debian, maar dat raad ik af omdat hierdoor een grote kans ontstaat van fouten in je systeem.

bosrat

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/15, 18:20:53 »
Ok bedankt, nou weet ik wat meer.

Het gaat mij niet specifiek trouwens om 1 programma, was vanalles aan het proberen.

« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/15, 22:49:58 »
Laat ik het nog iets uitgebreider zeggen, want voor een beginneling i Linux idd erg verwarrend in het begin.

Je weet inmiddels dat de basis Linux , dit is simpel :P

Vervolgens is er ooit een distro gemaakt met de naam DEBIAN.

Nu moet  je het woordje distro in beeldvorm zien als het woordje STOEL.
Je hebt een Stoel, goed owk ? ,  
maar er zijn plastic stoelen, houten stoelen en ijzeren stoelen.
Toch blijft het een stoel , snappie ??

Terug naar Linux, ik zij al de basis is Linux.
En nu zou je kunnen zeggen dat DEBIAN een houten stoel is.
(ff een raar voorbeeld) MANDRAKE is dan de ijzeren stoel.
En SUSE is de plastic stoel.

Als basis gebruiken ze allemaal LINUX. en het zijn allemaal stoelen, ergo besturingsystemen.

Omdat DEBIAN altijd als werkpaard een succes nummer is geweest heeft Mark Shuttleword DEBIAN genomen als basis en hier een grafische schil omheen gemaakt met de naam UBUNTU.

En omdat alle -te-installeren pakketten in DEBIAN  de naam DEB hebben gebruiken we in UBUNTU ook allemaal installatie pakketten met de naam DEB.

Dus nu hebben we een Linux Basis, die met een DEBIAN systeem werkt , en waar een Grafische schil omheen zit die UBUNTU heet.

Ik leg dit ff zwart -wit uit, want er is meer verandert in Ubuntu, maar dit is om het ff simpel te houden.... :)

De grafische schil in UBUNTU heeft de naam GNOME.

Maar er zijn altijd mensen die het anders willen en dus is er KDE uitgevonden, dit werkt iets anders en ziet er anders uit kwa bediening.
Maagoe omdat het geen UBUNTU mag heten, (want anders weet je niet meer wat je nu hebt of pakt ) is er de naam KUBUNTU aan gegeven.
KDE= KUBUNTU.

Toen dacht een groep we maken iets voor de kleine kids, en hop EDUBUNTU was uitgevonden.
EDU=Educatief .

enz enz enz.

Dit soort dingen noemen we Flavours.  ( Flavour = smaak )
Als je dus KUBUNTU gebruikt  heb je een UBUNTU met een ander smaakje.

tis ff verwarrend maar op deze manier is het opgebouwd maar de basis is en blijft LINUX ...

Per defenitie kan je dus alles wat geschikt is voor Linux installeren.
En alles wat een .DEB is zal automatisch installeren.

Is het geen .DEB zal je wat meer handelingen moeten verrichten om het op je systeem te kunnen installeren, je zult er namelijk een .DEB van moeten maken.

Maar zoals hierboven al gezegd is...'
Installeer eerst o pde veilige manier, je kan alles erin vinden, en als je het niet vind dan eerst nogmaals in synaptic zoeken en dan pas veel later op het internet.

Dus eerst wennen en Linux een beetje leren kennen.

onthoud ook dat het gemak van Linux is dat alles tekst file's zijn, en dus kan je alles aanpassen op je computer naar jouw wensen.

soms is het simpel en soms is het moeilijk, maar het is altijd aan te passen.

Dus heel anders dan een .EXE die in Windows gebruikt word.
Zit er een fout in kan je die nooit meer herstellen en je kan ook nooit iets aanpassen.

MAW je bent aan de goden overgeleverd, want werkt het niet dan krijg je het ook nooit aan de gang in Windows.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/15, 23:04:43 »
@Gandyman: kijk eens ff naar dit topic als je wil: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12617
Wat betreft die vraag die ik stel ivm die 4 distros, maakt het dan eigenlijk niets uit welke versie ik kies als driver voor die TV kaart of heb je toch een voorkeur ?
Misschien kun je best in dat topic antwoorden (als je wil :) )
Dank U
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

bosrat

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/16, 21:43:02 »
Thanks gandyman, ik moest het even een paar keer opnieuw lezen ,maar ik vat hem.

stefoost

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/16, 23:15:20 »
Citaat van: Gandyman
Laat ik het nog iets uitgebreider zeggen, want voor een beginneling i Linux idd erg verwarrend in het begin.

Je weet inmiddels dat de basis Linux , dit is simpel :P

Vervolgens is er ooit een distro gemaakt met de naam DEBIAN.

Nu moet  je het woordje distro in beeldvorm zien als het woordje STOEL.
Je hebt een Stoel, goed owk ? ,  
maar er zijn plastic stoelen, houten stoelen en ijzeren stoelen.
Toch blijft het een stoel , snappie ??

Terug naar Linux, ik zij al de basis is Linux.
En nu zou je kunnen zeggen dat DEBIAN een houten stoel is.
(ff een raar voorbeeld) MANDRAKE is dan de ijzeren stoel.
En SUSE is de plastic stoel.

Als basis gebruiken ze allemaal LINUX. en het zijn allemaal stoelen, ergo besturingsystemen.

Omdat DEBIAN altijd als werkpaard een succes nummer is geweest heeft Mark Shuttleword DEBIAN genomen als basis en hier een grafische schil omheen gemaakt met de naam UBUNTU.

En omdat alle -te-installeren pakketten in DEBIAN  de naam DEB hebben gebruiken we in UBUNTU ook allemaal installatie pakketten met de naam DEB.

Dus nu hebben we een Linux Basis, die met een DEBIAN systeem werkt , en waar een Grafische schil omheen zit die UBUNTU heet.

Ik leg dit ff zwart -wit uit, want er is meer verandert in Ubuntu, maar dit is om het ff simpel te houden.... :)

De grafische schil in UBUNTU heeft de naam GNOME.

Maar er zijn altijd mensen die het anders willen en dus is er KDE uitgevonden, dit werkt iets anders en ziet er anders uit kwa bediening.
Maagoe omdat het geen UBUNTU mag heten, (want anders weet je niet meer wat je nu hebt of pakt ) is er de naam KUBUNTU aan gegeven.
KDE= KUBUNTU.

Toen dacht een groep we maken iets voor de kleine kids, en hop EDUBUNTU was uitgevonden.
EDU=Educatief .

enz enz enz.

Dit soort dingen noemen we Flavours.  ( Flavour = smaak )
Als je dus KUBUNTU gebruikt  heb je een UBUNTU met een ander smaakje.

tis ff verwarrend maar op deze manier is het opgebouwd maar de basis is en blijft LINUX ...

Per defenitie kan je dus alles wat geschikt is voor Linux installeren.
En alles wat een .DEB is zal automatisch installeren.

Is het geen .DEB zal je wat meer handelingen moeten verrichten om het op je systeem te kunnen installeren, je zult er namelijk een .DEB van moeten maken.

Maar zoals hierboven al gezegd is...'
Installeer eerst o pde veilige manier, je kan alles erin vinden, en als je het niet vind dan eerst nogmaals in synaptic zoeken en dan pas veel later op het internet.

Dus eerst wennen en Linux een beetje leren kennen.

onthoud ook dat het gemak van Linux is dat alles tekst file's zijn, en dus kan je alles aanpassen op je computer naar jouw wensen.

soms is het simpel en soms is het moeilijk, maar het is altijd aan te passen.

Dus heel anders dan een .EXE die in Windows gebruikt word.
Zit er een fout in kan je die nooit meer herstellen en je kan ook nooit iets aanpassen.

MAW je bent aan de goden overgeleverd, want werkt het niet dan krijg je het ook nooit aan de gang in Windows.

SCCS

:D
Leuk en simpel uitgelegd bedankt Stef

Blazt

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/17, 01:34:40 »
Mooi verhaal Gandyman ;)

Maar de rest blijft nog ff verwarrend! :D