Thx voor de bemoedigende antwoorden ! Naast de open-source filosofie vindt ik het warme community gevoel een van de sterkste punten van ubuntu.
1) Cobuntu : je hebt gelijk, het is NIET de schuld van het OS, en ik herhaal dat ubuntu beduidend meer uit je machine haalt, duidelijk voelbaar.
Daarnaast heb ik ook al een keer of twee ubuntu zo kaal mogelijk gelaten om te zien of het dan ook gebeurd : jawel
Eerlijkheidshalve : ik heb dezelfde versie ook op een heel oude machine gezet (450mhz! van mn buurman) en op een zeer recente (HP pavilion van mn dochters) waar ie wél naar tevredenheid draait, met alle toeters en bellen zoals beryl en in één geval zelfs met automatix2.
2) Q : jawel ik heb closed-source drivers nodig ( voor de vnidia kaart ) en
dankzij de uitgebreide info op het net kan dat in een paar klikken.
De laatste 4 installaties waren versie 7.04.
3) Johanvd : het partitioneren laat ik over aan de installatie-cd, ik kies voor de 40Gb harde schijf en laat die de hele schijf benutten. Ik breng verder geen veranderingen aan qua partitionering.
En ik sluit ubuntu altijd netjes af, zie daarbij geen foutmeldingen. Voor de fout opduikt draait ubuntu als een zonnetje.
3) mr hellinga : in de bios staat de tijd altijd juist, ik heb ook al geprobeerd de tijd in de bios vooruit te zetten om op die manier "in de future" te zijn

En alle power saving opties staan uit (bios).
4) azalin : pc is nu 4j oud, zelf samengesteld. En de pc wordt niet met de schakelaar uitgezet. Met fsck via de live cd lukt het ook niet, die doet een controle en zegt ook effectief dat er correcties worden uitgevoerd maar meteen na het herstarten is de fout terug.
5) kennywest : hwclock zal ik straks moeten proberen (werken nu) via de live cd.
Nog even ter info : dit zijn de uitbreidingen die ik installeer : amsn, beryl en gdesklets, ik installeer ze door mn source list aan te passen met source-o-matic en uitsluitend via synaptic met uitzondering dan van de closed-source nvidia driver, die gaat langs de weg die Q beschreef.
Nog eens heel erg bedankt voor de moeite die jullie nemen om mij en vele anderen te helpen. Output van hwclock wordt vervolgd....
PS Q uit Boom : groetjes uit Antwerpen

Edit to add : zojuist geprobeerd via de live-cd
- hwclock : vr 13 jul 2007 10:19:40 UTC -0.183671 seconds
- date : vr jul 13 08:25:44 UTC 2007
Zit hier een fout

?