Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan niet meer inloggen na chown actie.  (gelezen 793 keer)

langezwieper

• Gast
Kan niet meer inloggen na chown actie.
« Gepost op: 2007/07/07, 08:24:30 »
Ik heb mijn home dir verplaatst naa /media/Data/sjoerd
vervolgens kon ik een programma niet installeren omdat ik geen rechten had, dus heb ik chown sjoerd /media/Data/sjoerd gedaan, alles werkte perfect tot na de reboot.

Ik helaas nu niet meer inloggen na een reboot, de meldingen die ik krijg:

"Your home directory is listed as:"/media/Data/sjoerd" but it does not appear to exist. Do you want to login with the /(root) directory as your home directory? It is unlikely anything will work unless you use a failsafe session".

"Uw bestand $HOME/.dmrc heeft onjuiste toegangsrechten en wordt niet gebruikt. Hierdoor wordt de standaard-sessie en taal niet opgeslagen. Het bestand moet eigendom zijn van de gebruiker en moet de toegangsrechten 644 hebben. De $HOME map (de persoonlijke map van de gebruiker) moet eigendom zijn van de gebruiker en mag niet beschrijfbaar zijn door andere gebruikers.

"Uw sessie is beeindigd binnen de 10 sec. Als u zichzelf niet heeft afgemeld, is er waarschijnlijk een installatieprobleem of uw schijf is vol.

Na fijne errors dus, heb ondertussen al volgende dingen geprobeerd
sudo chown sjoerd /media/Data/sjoerd -R
sudo chmod 644 /media/Data/sjoerd -R
(ook een chmod met 777 geprobeerd)

Het helpt allemaal niet :9 zal blij zijn als alles werkt

Offline muksie

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/07, 10:49:41 »
Probeer eens:
sudo chown -R sjoerd:sjoerd /media/Data/sjoerd

Dus dat je de groep ook op sjoerd zet.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/07, 10:50:20 »
probeer via de recovery mode de toegangsrechten te veranderen/herstellen. in de recovery mode bent u reeds root. de permissies zouden toch weer teruggezet kunnen worden?

langezwieper

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/08, 10:21:08 »
Via recovery mode lukt het me niet om aanpassingen te doen waardoro ik wel toegang heb, ook "chown -R sjoerd:sjoerd ..." werkt helaas niet
Ik dacht nu slim te zijn en overal snel vanaf te zijn door te booten met mijn live cd van Kubuntu 6 die hier ligt echter zie ik dan mijn mappen niet.
Is er hier een omweg voor? dan kan ik alles veilig backuppen en gewoon ubuntu opnieuw installeren, meteen goed :+

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/09, 12:43:48 »
Het enige dat je zou hoeven te doen is in het bestand /etc/passwd de homedirectory aan te passen. Het chmod -R commando zou immers de gebruiker/group al hebben gecorrigeerd, alleen is de /etc/passwd entry nog niet meegenomen in het verhaal. Daar kijkt je systeem als een gebruiker wil inloggen.

Voorbeeldje van een regel uit /etc/passwd:
pietje:x:500:500:Pietje Jansen:/home/pietje:/bin/bash

of in generieke termen:
username:x:user_id:user_group:description:HOMEDIR:login_shell

Succes!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl