Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: desktop shortcuts maken en hoe automatis mounten bij inloggen?  (gelezen 1242 keer)

elfidel

  • Gast
Klein issue met Ubuntu … nl. de andere partities en HD schijven moeten altijd via het admin passwoord gemound worden.

Maar op deze ander partities staat de muziek en de fotos van mijn broer. Is er geen manier om shortcuts naar deze te maken of om op deze hardeschijven te geraken zonder via passwoord te moeten mounten?

Zodat meteen onder Rhythmbox en Picasa de Mp3/fotos beluisterd/bekeken kunnen worden?

mvg,
Fidel

Offline Soul-Sing

  • Lid
desktop shortcuts maken en hoe automatis mounten bij inloggen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/05, 11:38:14 »
met diskmounter kun je partities zichtbaar maken op je buroblad.
ook fat32 partities. als ik het goed begrijp wil je dit? tis me namelijk niet helemaal duidelijk...(dat van die hd schijven)


Citaat
wget http://media.ubuntu-nl.org/scripts/diskmounter
    sudo bash diskmounter
    rm diskmounter

elfidel

  • Gast
desktop shortcuts maken en hoe automatis mounten bij inloggen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/05, 11:59:40 »
HD schijven = harde schijven

Maakt diskmounter de andere partities/harde schijven duidlijk bij inloggen. Blijven ook de gebookmarkte folders behouden bij inloggen en opnieuw inloggen?

Offline Soul-Sing

  • Lid
desktop shortcuts maken en hoe automatis mounten bij inloggen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/05, 12:07:10 »
diskmounter maakt de partities ( met inhoud ) zichtbaar op je desktop en benaderbaar. na een reboot geloof ik.

Offline Jehanne

  • Lid
desktop shortcuts maken en hoe automatis mounten bij inloggen?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/05, 12:17:48 »
Citaat van: leoquant
diskmounter maakt de partities ( met inhoud ) zichtbaar op je desktop en benaderbaar. na een reboot geloof ik.
reboot is niet nodig, zegt'ie.
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
desktop shortcuts maken en hoe automatis mounten bij inloggen?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/05, 12:38:07 »
Volgens mij kom je er ook, wanneer je jezelf alle rechten geeft op die hardeschijven.
Die rechten kan je toekennen door sudo nautilus te tikken, dan op deze computer en de HD's met de rechtermuistoets op eigenschappen ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
desktop shortcuts maken en hoe automatis mounten bij inloggen?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/05, 13:31:55 »
* Je moet om te beginnen ervoor zorgen dat de andere partities automatisch gemount worden bij het opstarten van de computer. Dit gebeurt door de partitie op te nemen in /etc/fstab. Bij een verse installatie doet het installatieprogramma dat automatisch. Als je later die partitie toevoegt, moet je het zelf doen.

Hoe je het doet, kies je zelf. Als systeembeheerder ben jij de baas.

* Als alleen je broer zijn foto's en muziek moeten kunnen benaderen, dan zorg je dat hij van de  desbetreffende directories eigenaar is. Netjes is dan dat jeeen symbolische link (een "shortcut") naar die muziek en die foto's maakt in de home directory van je broer. Zo kan hij alles vinden vanuit zijn home directory.

* Als iedere gebruiker op de computer deze gegevens moet kunnen benaderen, dan zorg je dat de groepseigenaar van die directories een groep is waartoe alle gebruikers behoren. Ook hier kan je voor elke gebruiker nog eens een link leggen vanuit zijn home.

* Als je de "other" rechten (user, group, other, in het nederlands gebruiker, groep, anderen?) opengooit, dan kan elke gebruiker zonder meer  de schijf benaderen.