Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LAMP phpMyAdmin  (gelezen 2196 keer)

LAMP phpMyAdmin
« Gepost op: 2007/07/02, 21:23:19 »
Hey

Ik heb zonet een LAMP geinstaleerd en daarbij ook phpMyAdmin

Maar als ik wil inloggen krijg ik het volgende onder het inlogscherm:

Warning: Unknown: open(/var/lib/php5/sess_40gxFJBgO5Xn9U9RYXevwEFJud2, O_RDWR) failed: Permission denied (13) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php5) in Unknown on line 0
en als ik wil inloggen (ik neem aan dat ik 'root' als login moet nemen):

Warning: session_write_close() [function.session-write-close]: open(/var/lib/php5/sess_40gxFJBgO5Xn9U9RYXevwEFJud2, O_RDWR) failed: Permission denied (13) in /usr/share/phpmyadmin/index.php on line 44

Warning: session_write_close() [function.session-write-close]: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php5) in /usr/share/phpmyadmin/index.php on line 44

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /usr/share/phpmyadmin/index.php:44) in /usr/share/phpmyadmin/index.php on line 101
Bijkomend vraagje:

Kan ik de LAMP zo instellen dat deze enkel toegankelijk is vanop mijn computer te bekijken is? Dus niet via internet. Of is dit standaard al zo?
Ik wil hem enkel gebruiken om scripts te testen...

wr19026

• Gast
LAMP phpMyAdmin
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/02, 22:11:42 »
Heb je een account aangemaakt voor phpmyadmin?

LAMP phpMyAdmin
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/02, 22:26:21 »
1) Heb je het geinstalleerd met: sudo tar xvfz xampp-linux-1.6.2.tar.gz -C /opt
2) Volgens mij is dit standaard zo. Probeer wel even dit: sudo /opt/lampp/lampp security

Account hoef je niet aan te maken bij phpmyadmin. Gebruik hiervoor root, tenzei je anders wil natuurlijk.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
LAMP phpMyAdmin
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/02, 22:42:56 »
vlerknozem: ik hoop eigenlijk dat hij GEEN gebruik heeft gemaakt van XAMPP, want dat is alleen maar af te raden onder Ubuntu! Ubuntu kent een makkelijke installatie van Apache, MySQL en PHP en houdt deze automatisch up-to-date, dus waarom moeilijk doen met een XAMPP installatie?

Misschien moet je eerst een MySQL user/pass instellen, amkrisis:
typ mysql -u root
en dan achter "mysql>" typ je:
SET PASSWORD FOR 'root'@'localhost' = PASSWORD('kies-een-wachtwoord');
daarna gewoon exit typen
en probeer daarna nogmaals aan te melden in phpmyadmin met root en dat wachtwoord
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

LAMP phpMyAdmin
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/02, 22:49:02 »
Dat pakket dat ik heb gebruikt is LAMPP (Xampp voor linux). Maae waarom is dat dan slecht?

By the way, ik heb het regelmatig handmatig geinstalleerd. Na het installeren werkte het, maar na een reboot werkte PHP niet meer. Ik heb daarom uit gemak LAMPP maar gebruikt.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
LAMP phpMyAdmin
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/02, 23:49:32 »
Citaat van: vlerknozem
Dat pakket dat ik heb gebruikt is LAMPP (Xampp voor linux). Maae waarom is dat dan slecht?
- geen automatische beveiligingsupdates (onveilig)
- niet te deïnstalleren via dpkg (apt-get/synaptic)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

wr19026

• Gast
LAMP phpMyAdmin
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/03, 00:02:12 »
Citaat van: profoX
Citaat van: vlerknozem
- geen automatische beveiligingsupdates (onveilig)
- niet te deïnstalleren via dpkg (apt-get/synaptic)
En de paden zijn een stuk onlogischer (vind ik persoonlijk)

LAMP phpMyAdmin
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/03, 07:50:18 »
erm, als ik me niet vergis heb ik dat gewoon met het apt-get commando geinstalleerd...

LAMP phpMyAdmin
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/03, 07:51:54 »
Citaat van: profoX
vlerknozem: ik hoop eigenlijk dat hij GEEN gebruik heeft gemaakt van XAMPP, want dat is alleen maar af te raden onder Ubuntu! Ubuntu kent een makkelijke installatie van Apache, MySQL en PHP en houdt deze automatisch up-to-date, dus waarom moeilijk doen met een XAMPP installatie?

Misschien moet je eerst een MySQL user/pass instellen, amkrisis:
typ mysql -u root
en dan achter "mysql>" typ je:
SET PASSWORD FOR 'root'@'localhost' = PASSWORD('kies-een-wachtwoord');
daarna gewoon exit typen
en probeer daarna nogmaals aan te melden in phpmyadmin met root en dat wachtwoord
Ik heb zo'n tool gedownload via synaptic, waarmee ik wel kan inloggen in de mysql database, maar via phpMyAdmin kan ik er dus niet in (krijg bovenstaande eerste melding onder het inlog venster)

LAMP phpMyAdmin
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/04, 14:40:13 »
anyone?

wr19026

• Gast
LAMP phpMyAdmin
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/04, 14:52:07 »
Citaat van: amkrisis
anyone?
Heb je Profox' suggestie opgevolgd?

aussie

• Gast
LAMP phpMyAdmin
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/31, 16:01:44 »
ls -al /var/lib/php5
>>drwx-wx-wt  2 root     root     4096 2007-11-01 01:39 php5
                          ^^^^^^^^  
Debian based system, change the Apache Run As user and group to what Apache uses - www-data

chown www-data:www-data /var/lib/php5

LAMP phpMyAdmin
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/31, 22:29:59 »
Hoi,

XAMPP is niet slecht. Maar als je er iets wil vernaderen of updaten, kom je in de problemen.
Neem beter wat de tijd en configureer alles manueel.

phpmyadmin instaleren is helemaal niet moeilijk. In de readme en op de website is alles goed uitgelegd
Zelfs het vernanderen van group, owner is niet nodig. ;-)

Vanaf je een computer als http server instaleerd is deze als standaard al via het internet te bereiken !!!!!!
Om dit probleem in te gaan, zodat de server alleen via het binnen huis netwerk te bereiken is, kan je het als volgd oplossen.

Ik ga ervan uit dat je apache2 geinstaleerd hebt met apt-get . En dat je geen XAMPP gebruikt.
Open met een editor als root de "default" in de map "etc/apache2/sites-available/"

Als je de apache server juist geinstalleerd hebt vind je daar een basis configuratie van de map "/var/www"

ga naar de volgende regels in

je vind daar de volgende 3 regels

AllowOverride None
                Order allow,deny
                allow from all

en vernader deze naar

AllowOverride None
                Order deny,allow
                Deny from all
                Allow from 192.168

na de verandering de apache opnieuw herstarten en de toegang vanuit het internet is eenvoudig geblokeerd