Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server installeren,terminal.  (gelezen 1462 keer)

opensource4life

• Gast
Server installeren,terminal.
« Gepost op: 2007/07/01, 22:55:59 »
Hallo,
Ik heb op een oude p1 een debian (minimum install) gedaan.
Het installeren ging goed,maar mijn vraag is hoe ik apache2 via de terminal kan installeren.
Want sudo apt-get install apache2 werkt niet.
Waarschijnlijk weet iemand het wel want Ubuntu is toch Debian-based.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/01, 23:01:28 »
Debian werkt standaard niet met sudo. Dus probeer gewoon eens: apt-get install apache2 wanneer je ingelogd bent als root. Dus eerst: su, wachtwoord van root ingeven, en daarna pas: apt-get install apache2
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/01, 23:02:43 »
Een P1.... kun je dan niet beter Damn Small Linux installeren (ook Debian)? Dan heb je een grafische omgeving (Fluxbox). Van daaruit kun je vermoedelijk gemakkelijk de apache-pakketten installeren vanuit de eigen pakketbronnen van DSL.

opensource4life

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/01, 23:11:38 »
Hallo,

Met eerst su uitvoeren is het niet gelukt, omdat ik simpelweg geen root password heb ingevoerd tijdens de installatie.
En maar 1 acount heb aangemaakt, en de root-login staat uit.
Wanneer ik sudo apt-get install apache2 uitvoer geeft het systeem de melding:

Package apache 2 is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or is only available from another source.
E: Package apache has no installation candidate.

Waarschijnlijk staat het pakket apache2 niet in mijn sources.list, weet iemand hoe ik dat met behulp van de terminal kan aanpassen?
Want ik ben nog niet zo bekend met Linux zonder GUI.

Alvast Bedankt,

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/01, 23:20:03 »
Het lijkt erop dat je "apache 2" intypte in plaats van "apache2" (let op de spatie) hoewel apache (1) ook in de repository zou moeten zitten volgens http://packages.debian.org/cgi-bin/search_packages.pl?keywords=apache&searchon=names&subword=1&version=stable&release=all
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

wr19026

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/02, 16:15:00 »
Citaat van: pjotr123
Een P1.... kun je dan niet beter Damn Small Linux installeren (ook Debian)? Dan heb je een grafische omgeving (Fluxbox). Van daaruit kun je vermoedelijk gemakkelijk de apache-pakketten installeren vanuit de eigen pakketbronnen van DSL.
Maakt m.i. voor een serverinstall niets uit, de belsting van CPU en benodigde memory komt pas goed om de hoek kijken als je een grafische schil (Gnome, KDE etc.) gaat gebruiken.

Qua gebruik van ruimte op de HD is het ook erg netjes, maar goed, er zullen distros zijn die zelfs bij een server install minder HD in beslag nemen dan Ubuntu.

opensource4life

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/02, 18:48:57 »
Nee, ik heb gewoon apache2 ingetypt (en later gewoon apache), daarom vind ik het ook zo vreemd dat ik hem niet kan vinden.

wr19026

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/02, 22:10:20 »
Citaat van: opensource4life
Nee, ik heb gewoon apache2 ingetypt (en later gewoon apache), daarom vind ik het ook zo vreemd dat ik hem niet kan vinden.
Kan je hier even een kopie van je sources list posten ajb?

opensource4life

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/03, 14:54:04 »
Het is al gelukt met m'n p1, apache stond niet in mijn sources.list dus heb ik hem toegevoegd.
Allemaal bedankt voor jullie hulp.