Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rsync opdracht, beetje hulp voor newbie op dit gebied  (gelezen 1881 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Rsync opdracht, beetje hulp voor newbie op dit gebied
« Gepost op: 2007/06/30, 23:46:51 »
Ik wil heel simpelweg (en liefst via een knop op de desktop :) )  een mirrorbackup van mijn /home naar /media/home-backup. Ik vind allerlei sites met tips, maar dit betreft vooral backups over netwerken. Pogingen die ik tot nu toe heb ondernomen stuiten op foutmeldingen.

Ik wil dus een mirrorbackup die vervolgens na iedere nieuwe backup alleen maar de gewijzigde files bijwerkt en/of nieuwe toevoegt. Meer niet. Hoe doe ik dat en met welk commando?
JackTummers.nl

Offline nor

  • Lid
Rsync opdracht, beetje hulp voor newbie op dit gebied
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/01, 11:59:08 »
Via terminal:

rsync -avn --delete --progress /BRON /DOEL

-a staat voor archive mode; same as -rlptgoD (no -H)
-v staat voor verbose
-n staat voor dry-run, oftewel simulatie
--delete staat voor: wist de bestanden in /Doel, wat het niet in /Bron staat
--progress staat voor show progress during transfer


Simulatie: rsync -avn --delete --progress /BRON /DOEL
Uitvoeren: rsync -av --delete --progress /BRON /DOEL

Er bestaat ook een grafische tool, namelijk grsync. Te vinden in synaptic. Het werkt misschien stuk makkelijker. Unison is een programma dat je in 2 richtingen kan vergelijken.

Rsync opdracht, beetje hulp voor newbie op dit gebied
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/01, 12:07:42 »
Ik gebruik daarvoor sbackup.
Je kan dat gewoon vinden in synaptic en dan krijg je ineens een grafische interface. Daar kan je dan kiezen welke bestanden of mappen je wil backuppen en waar.

Ik gebruik het om een backup op mijn externe usb schijf te zetten.

Als je dat installeerd in synaptic komt het in "Systeem" - "Beheer" - "Simple backup config" te staan.
Je kan al je instellingen juist zetten en dat dan opslaan. Zo kan je daarna telkens snel weer een nieuwe backup maken of ik denk zelfs dat je automatisch backups kan laten maken.

Hij maakt de eerste keer een volledige backup en daarna incrementele backups (enkel de  veranderingen)


Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Rsync opdracht, beetje hulp voor newbie op dit gebied
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/01, 12:33:14 »
Het blijkt nu (dank voor de uitleg) dat een aantal dingen niet werkten omdat ik geen sudo gebruikte. Zo werd er bijv. niks gedelete in de target map als ik niet de rsync opdracht gaf zonder sudo. Wel een beetje raar. Op deze manier werd bijv. ook niet de Trash geleegd in de target map, enkel in de bron.

sBackup maakt voor zover ik weet geen mirrorbackup (?), hoewel het wel op basis van rsync zou moeten werken heb ik gelezen. En ik vraag me af hoe je iets terug zou moeten zetten met sBackup als je systeem is gecrasht? Dan zul je toch eerst weer de basis terug moeten krijgen lijkt me, anders kun je sBackup niet draaien toch?
JackTummers.nl

Offline nor

  • Lid
Rsync opdracht, beetje hulp voor newbie op dit gebied
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/01, 17:07:43 »
Citaat van: DaSaint
Ik gebruik daarvoor sbackup.
Je kan dat gewoon vinden in synaptic en dan krijg je ineens een grafische interface. Daar kan je dan kiezen welke bestanden of mappen je wil backuppen en waar.

Ik gebruik het om een backup op mijn externe usb schijf te zetten.

Als je dat installeerd in synaptic komt het in "Systeem" - "Beheer" - "Simple backup config" te staan.
Je kan al je instellingen juist zetten en dat dan opslaan. Zo kan je daarna telkens snel weer een nieuwe backup maken of ik denk zelfs dat je automatisch backups kan laten maken.

Hij maakt de eerste keer een volledige backup en daarna incrementele backups (enkel de  veranderingen)
De nadeel van sBackup is dat je na de backup een tar.gz bestanden krijg, waardoor je niet eenvoudig bij je data kan benaderen.

Offline vanadium

  • Lid
Rsync opdracht, beetje hulp voor newbie op dit gebied
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/02, 16:54:52 »
Echt mirrorren doe je met rsync -av --del. Dat het voor jou niet lukt zonder sudo te doen doet mij vermoeden dat je bestanden wil kopieren naar een plaats waar je als gebruiker te weinig rechten hebt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Rsync opdracht, beetje hulp voor newbie op dit gebied
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/02, 17:03:20 »
Je kan het ook proberen met grsync. Dit is een grafisch tooltje waarmee je aan kan vinken welke opties je wil.
Eventueel staat de uiteindelijke opdracht die uitgevoerd wordt ook in het scherm, zodat je het in een scriptje kan zetten.

Rsync opdracht, beetje hulp voor newbie op dit gebied
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/02, 19:18:29 »
Citaat van: nor
De nadeel van sBackup is dat je na de backup een tar.gz bestanden krijg, waardoor je niet eenvoudig bij je data kan benaderen.
Dat vindt ik nu net het voordeel. Je backup wordt kleiner (gezipt) en je kan hem op een USB schijf zetten die je dan nog met anderen kan delen. Zij kunnen dan toch niet bij mijn backup. (want de meeste mensen die ik ken gebruiken geen linux)