Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik word een beetje hysterisch :-)  (gelezen 827 keer)

therev

  • Gast
Ik word een beetje hysterisch :-)
« Gepost op: 2007/06/18, 08:58:06 »
Beste allemaal,

Dit is de eerste keer dat ik een bericht post op het forum. Allen hartelijk dank dat jullie dat zo vaak doen want ik heb daar een hele hoop van geleerd de afgelopen jaren.
Ik heb een probleem waar ik ondertussen een klein beetje hysterisch van word en wellicht weten jullie hier iets op? Ik heb een harde schijf van een laptop omgeboouwd tot backup schijf. Via USB aangesloten op mijn laptop met Ubuntu en soms op mijn Apple computer. Nu is het probleem dat ik voortdurend aan loop tegen de rechten op bestanden en mappen. Op de apple geen probleem maar op de laptop met Ubuntu wordtik heel vak geweigerd (zowel als root en gebruiker). Als ik de schijf dan weer aan de Apple koppel kan ik alles openzetten (wat me via Ubuntu/Linux) niet lukt waarop ik hem dan via Ubuntu wel weer kan benaderen. Het lijkt allemaal erg willekeurig te zijn. Soms de en map op slot, soms de andere. Is er een manier om die schijf gewoon open te zetten zodat ik hem vanaf elke willekeurige computer kan openen zonder steeds gezeur te hebben over rechten? Ik ben benieuwd of iemand iets weet.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ik word een beetje hysterisch :-)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/18, 10:48:01 »
Hysterisch worden is niet goed; beste is dan ff naar buiten te gaan en heel diep adem te halen. Ik heb dat probleem ook al eens voorgehad met mijn externe harde schijf maar ik kon toen simpelweg de rechten aanpassen met mijn rechtermuisknop. De instellingen bleven dan ook bewaard. Lukt dit?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Azalin

  • Gast
Ik word een beetje hysterisch :-)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/18, 11:05:48 »
Welk bestandssysteem staat de HD op ingedeeld? Klinkt verdacht als een Fat32 schijf.

therev

  • Gast
Ik word een beetje hysterisch :-)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/18, 17:46:24 »
Ik zal af en toe naar buiten lopen dat lucht wel op ja :-). De schijf is vanuit Apple geformateerd (ben even kwijt hoe dat ook al weer heet) Daar kan ik als gebruiker ook rechten toekennen aan mappen en schijven maar het lijkt wel alsof dat binnen Linux niet wordt 'vastgehouden'. Als root lukt dat wel maar dat is natuurlijk niet echt handig omdat ik natuurlijk het meeste als 'gewone' gebruiker werk. Kennen jullie dit?