Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tweede harde schijf door Feisty gezien als externe disk  (gelezen 471 keer)

lazo

• Gast
tweede harde schijf door Feisty gezien als externe disk
« Gepost op: 2007/06/16, 19:56:02 »
Hallo,

Ik heb recent Feisty geinstalleerd op mijn systeem. Daarin zitten twee harde schijven, een met Ubuntu en XP en een 250 gigabyte data schijf (FAT32) voor 'gemeenschappelijk' gebruik.
Dat heeft altijd goed gewerkt, maar sinds de laatst installatie wordt die data schijf gezien als:

drw-rw-rw- 16 root plugdev 16384 1970-01-01 01:00 sdb1

De groep plugdev wordt normaliter gebruikt voor verwisselbare schijven/media. Dit is echter gewoon een interne disk (die datum is ook al ze vreemd, zo oud is 'ie niet...). Ik krijg de rechten niet meer aangepast, kan alleen als root files schrijven/wissen en ik kan ook niet meer folders met anderen delen met samba.
Pogingen om de groep te wijzigen gaan mis, chgrp geeft een foutboodschap:

chgrp: changing group of `sdb1': Operation not permitted

In /etc/fstab staat:

UUID=4624-F659  /media/sdb1     vfat    defaults,utf8,umask=000,gid=46 0       1

Heeft iemand een idee wat er mis is gegaan en hoe het te herstellen?

lazo

• Gast
tweede harde schijf door Feisty gezien als externe disk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/17, 16:22:36 »
Hallo,

Ver weg op een Debian forum vond ik een hint die in ieder geval een werkende oplossing biedt.
Maak met het beheersprogramma voor gebruikers en groepen een groep plugdev aan en voeg daaraan  root en de standaardgebruiker toe. Dan werkt in het gebruik alles weer als het hoort.

Het is mij echter nog steeds hoe mijn schijf als verwisselbaar in de boeken is gekomen...