Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe firewall: Comodo voor Linux  (gelezen 1881 keer)

Azalin

• Gast
Nieuwe firewall: Comodo voor Linux
« Gepost op: 2007/06/15, 10:48:44 »
http://www.trustix.org/

Mijn vraag is: is dit iets? Comodo voor Windows daar werken wij hier op het werk al een tijdje mee. We hebben eigenaardige maar ook prettige ervaringen met Comodo. De prettigere ervaring is toch wel application control, ofwel dat wanneer een programma internet/netwerk toegang wil dan moet het dat (als dat nog nooit heeft gedaan) eerst aanvragen bij de gebruiker. De gebruiker kan dan kiezen of dat eenmalig toegestaan of geblokkeerd wordt, of voor altijd. Ik kan zo 1-2-3 niet ontdekken of zoiets ook in Trustix zit en al helemaal niet of het echt wat is. Dus vandaar mijn vraag.

Overigens krijg ik ook het idee dat het een complete distro is ... maar ook dat is volgens mij nogal vaag. Maar, aangezien ik het hier erg druk heb kan het ook zijn dat ik er vet overheen lees :)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/15, 11:14:54 »
Trustix Secure Linux is a distribution for servers with a heavy focus on security and stability. One of the main features of Trustix is its small size which combined with easy updating by the automated secure software updater swup, makes it a smooth and inviting system to administer.

Azalin

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/15, 11:27:43 »
Naja, dan maar op naar de opticien voor een neie bril... :) Thanks leoquant. Is dus alleen in te zetten als installatie op een aparte PC die als enige doel heeft: firewalling...

wr19026

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/15, 15:08:58 »
Citaat van: Azalin
Naja, dan maar op naar de opticien voor een neie bril... :) Thanks leoquant. Is dus alleen in te zetten als installatie op een aparte PC die als enige doel heeft: firewalling...
Waarschijnlijk wel, een eerlijk gezegd zijn daar meerdere oplossingen voor (IPCop is er één van zo uit m'n hoofd)

Azalin

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/15, 15:16:22 »
Naja, je hebt ook Firestarter en meer van dit soort spul, maar mij ging het er meer om dat ik een firewall zocht die programma's de toegang tot het netwerk ontzegt totdat de gebruik het eenmalig of voor altijd toestemming geeft of juist vertelt tegen het firewall programma dat het nooit meer toegang tot het netwerk mag krijgen.

Dus niet op protocol of ip maar op programma niveau en dan ook nog eens uitgaand. Dit was puur uit interesse, aangezien ik zag dat Comodo dus een Linux gebaseerde firewall had gemaakt. Ik ging er meteen maar gemakshalve van uit dat ze dus Comodo firewall had geport. Niet dus.

artvds2708

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/08, 19:05:44 »
Weet iemand of er van IPcop ook een deb. file bestaat ?
Zo ja, waar kan ik die vinden ?!!
BVD

« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/08, 19:13:01 »
Citaat van: artvds2708
Weet iemand of er van IPcop ook een deb. file bestaat ?
Zo ja, waar kan ik die vinden ?!!
BVD
Is ook dat geen distro??
http://www.ipcop.org/

« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/08, 19:14:39 »
Citaat van: wr19026
Waarschijnlijk wel, een eerlijk gezegd zijn daar meerdere oplossingen voor (IPCop is er één van zo uit m'n hoofd)
Lees deze posts nog maar eens duidelijk, kheb ff vetgedrukt wat je gemist hebt. ;)

« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/08, 19:20:04 »
Oftewel tis een linux installatie die de PC als firewall laat functioneren op un netwerk.
Ook jij kunt ubuntu als firewall laten inrichten voor je netwerk thuis, omdat je namelijk met (overigens elke linux-distro) IPtables kan configureren welke IP-adressen in of uit gaan.
Dit kan de leek op een eenvoudige manier doen met de grafische interface genaamd Firestarter, want dat is geen programma, maar gewoon een GUI gecreëerd voor het eenvoudig configureren van IPtables.

artvds2708

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/08, 19:20:29 »
Op ipcop.org geven ze aan dat je op sourceforge moet downloaden.
Daar zie ik alleen maar iso en tgz files.
Ik heb (nogsteeds) moeite met een tgz file installeren.
Vandaar de vraag naar een deb.
Of een hele simpele uitleg voor installeren .tgz is ook van harte welkom.
BVD

« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/08, 19:21:21 »
Citaat van: artvds2708
Op ipcop.org geven ze aan dat je op sourceforge moet downloaden.
Daar zie ik alleen maar iso en tgz files.
Ik heb (nogsteeds) moeite met een tgz file installeren.
Vandaar de vraag naar een deb.
Of een hele simpele uitleg voor installeren .tgz is ook van harte welkom.
BVD
lees aub mn voorgaande posts duidelijk. IPCOP is een linux-distro, net zoals Ubuntu een distro is welke je als ISO download...

artvds2708

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/08, 19:23:08 »
Hartelijk dank voor de snelle reacties.

wr19026

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/08, 22:20:54 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Lees deze posts nog maar eens duidelijk, kheb ff vetgedrukt wat je gemist hebt. ;)
Volgens mij heb jij iets te snel gelezen: 'k had IPCop al een keer geïnstalleerd dus weet heel goed dat het een distro is met maar één doel en dat is netwerkverbindingen beveiligen. En dat is dus ook de strekking van m'n antwoord in deze post :)

« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/08, 23:08:44 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Volgens mij heb jij iets te snel gelezen: 'k had IPCop al een keer geïnstalleerd dus weet heel goed dat het een distro is met maar één doel en dat is netwerkverbindingen beveiligen. En dat is dus ook de strekking van m'n antwoord in deze post :)
Het was ook geen reactie naar jou toe, maar naar degene die vroeg of er een .deb beschikbaar was van IPcop, namelijk artvds2708 lees mijn posts vandaar dat ik in 1 post namelijk jou ook quote samen met azalin.