Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie feisty (7.04) met RAID1: GRUB boot niet  (gelezen 584 keer)

cpio

  • Gast
Installatie feisty (7.04) met RAID1: GRUB boot niet
« Gepost op: 2007/06/07, 12:12:14 »
Hallo iedereen,

Ik heb nu al drie jaar tot alle tevredenheid ubuntu gebruikt. Nu kreeg ik het lumineuze idee om een RAID1 systeem te maken van mijn servertje. Ik heb hiervoor een extra schijf gekocht en als master op de tweede IDE controller gezet.

De groottes van de schijven zijn niet gelijk, maar de resterende ruimte kan ik altijd nog gebruiken voor zaken die niet perse op RAID1 hoeven te staan.

De uitgangssituatie is dus:

/dev/hda 160G
/dev/hdc 250G

Vervolgens de alternate install gedownload en hiermee de boel opgedeeld in:

/dev/hda1 ongeveer 151 G
/dev/hda2 ongeveer 1 G

de /dev/hdc heb ik identiek gemaakt en daarna RAID1 erop geconfigureerd. De installatie verloopt verder vlekkeloos... Ik kan tijdens het installeren van de pakketten zien dat het raid array actief is met cat /proc/mdstat. Totdat ik aan het einde herstart: grub is niet geinstalleerd. De files van grub zijn echter wel aanwezig in /boot/grub.

Ergo: opnieuw gestart met de installatie CD in failsafe mode en grub handmatig geinstalleerd op de MBR's van de beide schijven met

root (hd0,0)
setup (hd0)
root (hd1,0)
setup (hd1)

Verder geen rare meldingen en alles toppie dacht ik. Bij herstart krijg ik nu een melding in een latere stage van grub (ik kan me de precieze melding even niet herinneren maar deze post ik er vanavond nog even bij).

Nu is de vraag: heb ik iets gemist bij installatie? Hij heeft bij de eerdere stappen nooit gevraagd voor installatie van GRUB of LILO, met andere woorden: hij heeft deze stappen overgeslagen of gewoon aangenomen dat GRUB moet worden gebruikt.

Bovendien: moet ik nog handmatige stappen uitvoeren om het MBR goed te krijgen bij zo'n standaard RAID1 installatie? Ik zou verwachten dat de installer precies weet welke raid volumes er zijn en waar de /boot directory staat...

Kan iemand me er meer over vertellen? Ik heb alle howto's doorgelezen die er zijn maar ik kan me geen verkeerde stap ontdekken!

Of is het misschien makkelijker om eerst de boel als normaal systeem te installeren en dan later het raid verhaal actief te maken? Deze procedure staat beschreven in de docs van mdadm.

Wie oh wie kan me verder helpen?

CP