Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beryl Problemen en vragen.  (gelezen 2033 keer)

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
Beryl Problemen en vragen.
« Gepost op: 2007/06/05, 20:05:54 »
Hallo, ik heb net beryl geinstalleerd. Hij werk, maar niet helemaal correct.
De schaduwen van de vensters en al de andere visuele effecten enzo en Emerald werkt, maar er is wel een probleempje met de kubus.
De "gewone" kant van de kubus, werkt gewoon en daar kun je het bureaublad zien. Maar de andere kanten van de kubus hebben geen bureaublad en zijn gewoon zwart. Je kunt ook gewoon door de kubus heen kijken op die kanten en de vensters op de andere kanten.

Ook als je een venster naar een andere kant van de kubus sleept, gaat die heel raar "trillen en blijven de randen van het venster achter" Hij loopt daan ook bijna vast.
Is hier wat aan te doen?

Verder heb ik nog wat vragen, bijvoorbeeld dat water effect, dat werkt niet bij mij terwijl ik het wel ingeschakelt heb. Als ik op shift+F9 druk gebeurt er niks.
Trouwens met sneltoetsen waar de Supertoets inzit, dat werkt ook niet want dan vergrendelt hij mijn computer.

Guus

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/05, 20:21:59 »
welke videokaart heb je?

om die zwarte bureaubladen tegen te gaan ga je naar de Settings Manager

General Options ->Desktop Backgrounds en dan multiple viewports uitzetten

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/05, 20:28:47 »
of:beryl manager: geavanceerde opties: rendering path: copy.

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/05, 20:50:43 »
Ik heb een NVidia 100/200 32 mb geheugen.

Geen van jullie opties werkte, met die van Guus werd zelfs nog erger!
Ik heb nu op geen enkele kant geen bureaublad meer, ook niet toen ik hem
weer inschakelde. Nu ff Beryl opnieuw geladen, heb nu weer op 1 kant een bureaublad.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/05, 21:28:08 »
Citaat van: LarsVeldscholte
Ik heb een NVidia 100/200 32 mb geheugen.

Geen van jullie opties werkte, met die van Guus werd zelfs nog erger!
Ik heb nu op geen enkele kant geen bureaublad meer, ook niet toen ik hem
weer inschakelde. Nu ff Beryl opnieuw geladen, heb nu weer op 1 kant een bureaublad.
je hebt erg weinig geheugen: 32mb. dat veroorzaakt deze dingen. ik denk dat daar het probleem ligt. beryl eist weinig van je kaart, maar wel wat geheugen....

verder heb je wel erg veel vensters openstaan, als ik het goed zie.

Azalin

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/05, 23:49:54 »
Geheugen is inderdaad erg belangrijk bij Beryl, en helemaal omdat het beta is, worden dit soort problemen (net als Xinerama problemen) niet erg netjes opgelost. Op het werk heb ik een dure Quadro kaart met redelijk wat geheugen, omdat de drivers niet lekker werken (zal de glx-new maar eens proberen :) ) wordt Beryl helemaal gek :)
Er zijn manieren om Beryl toch te gebruiken met weinig geheugen meen ik, de wiki van Beryl si volgens mij een uitgelezen bron van informatie. Ik ga die eens door spitten. Mocht ik wat vinden dan laat ik het weten...

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/06, 08:41:41 »
...32 mb geheugen.
=
Daarmee bedoel ik het videogeheugen, Ram heb ik 512MB.

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/06, 08:44:50 »
Citaat van: leoquant
je hebt erg weinig geheugen: 32mb. dat veroorzaakt deze dingen. ik denk dat daar het probleem ligt. beryl eist weinig van je kaart, maar wel wat geheugen....

verder heb je wel erg veel vensters openstaan, als ik het goed zie.
Nee, die vensters bijven hangen op het scherm, zoals ik al zij. Op die zwarte bureaubladen worden venster helemaal gek, het moeilijk te beschijven. Ze gaan helemaal trillen.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/06, 08:47:23 »
...32 mb geheugen.
=
Daarmee bedoel ik het videogeheugen, Ram heb ik 512.
ik en aza bedoelen ook het videogeheugen dat is met 32mb erg weinig, en het resultaat is vaak "zwarte" schermen.

Azalin

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/06, 08:56:48 »
Yep... video geheugen is erg belangrijk. Zelfs op een hele dure Quadro die super snel gaat maar waar (twinview is echt irritant met Beryl) genoeg op zit om single head (dus één monitor en dus één desktop) aan te sturen. Vista zou op deze dikke 3d bak wellicht lopen klagen dat hij niet snel genoeg is ;-) en dat er te weinig video en werk geheugen in zit.

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/06, 11:24:57 »
Citaat van: leoquant
...32 mb geheugen.
=
Daarmee bedoel ik het videogeheugen, Ram heb ik 512.
ik en aza bedoelen ook het videogeheugen dat is met 32mb erg weinig, en het resultaat is vaak "zwarte" schermen.
Oo, ik dacht omdat leoquant zei dat beryl niet veel van de kaart eiste maar wel veel geheugen.
In dat geval is er dus niks aan te doen? Of kan ik beryl op een soort lagere versnelling ofzo zetten dat hij er wel mee om kan gaan?

En de regen enzo? Die werkt bij mij ook niet.

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/06, 14:11:37 »
Help! Ik was met de geavenceerde opties van Beryl aan het stoeien en nu heb ik in een menuutje waar je kon kiezen uit auto, Force Nvidia, en nog wat, dat nog wat aan geklikt. Ik weet niet meer presies wat het was.
Maar nu loopt mijn computer elke keer vast als ik Beryl start! Ik heb beryl al compleet gedeinstalleerd en weer geínstalleerd maar dat helpt niet. Is er een manier om de instellingen van beryl te ressetten?

Azalin

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/06, 14:59:21 »
Help! Ik was met de geavenceerde opties van Beryl aan het stoeien en nu heb ik in een menuutje waar je kon kiezen uit auto, Force Nvidia, en nog wat, dat nog wat aan geklikt. Ik weet niet meer presies wat het was.
Maar nu loopt mijn computer elke keer vast als ik Beryl start! Ik heb beryl al compleet gedeinstalleerd en weer geínstalleerd maar dat helpt niet. Is er een manier om de instellingen van beryl te ressetten?
Volgens mij, als je het mapje .beryl in je /home/jouwnaam weggooit (even verborgen bestanden laten tonen door naar Beeld te gaan en daar Verborgen bestanden aanzetten) dan ben je volgens mij die settings kwijt. Maar dat weet ik niet zeker.

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/06, 16:35:14 »
Citaat van: Azalin
Volgens mij, als je het mapje .beryl in je /home/jouwnaam weggooit (even verborgen bestanden laten tonen door naar Beeld te gaan en daar Verborgen bestanden aanzetten) dan ben je volgens mij die settings kwijt. Maar dat weet ik niet zeker.
Nee weggegooit maar werkt niet.
Maar ik heb ook de heletijd crashes (lees het topic Vastlopers onder Installatie en Beginners) en ik ga Ubuntu opnieuw installeren.
Ik hoop dat ik dan van die laatste fout af ben en misschien ook wel van de zwarte kubus.

Guus

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/06, 16:46:13 »

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #15 Gepost op: 2007/06/06, 17:33:05 »
Citaat van: Guus
de Beryl ontwikkelaars raden zelf 256 mb ram aan

http://wiki.beryl-project.org/wiki/Beryl_FAQ#What_are_the_system_requirements_for_Beryl.3F
Daar zal het dan niet aan liggen, want ik heb 512.