@pjotr123 eigenlijk lijkt me dit veel werkt voor iets dat het probleem toch niet gaat oplossen.
Hij heeft welliswaar minder tijd nodig voor het herladen zal op een paar seconden maximum uitkomen, als je trage third party repo's erin hebt staan merk je dat toch niet.
Normaal komt gewoon dit probleem voor als je twee programma's tegelijk draait voor het pakketbeheer. Dus update manager, synaptic, apt, aptitude, adapt. Maar het kan ook zijn dat om een of andere reden het programma dat aan het rommelen was in pakketbeheer de beveiliging niet heeft afgezet dat er geen andere meer in mogen. Dit geeft als effect dat niemand er niet meer inkan. Zoals hij aangeeft is er blijkbaar iets vastgelopen en zijn toen de problemen begonnen.
Johanvd heeft een manier gegeven om die lock weg te krijgen. Ik weet niet of dit de juiste is maar ik weet wel dat ik bij mozilla ooit ook zoiets heb meegemaakt waar het .lock bestand was blijven staan. simpel het bestandje verwijderen en hij startte weer op.
@bermond als er gewoon een kabeltje los zou zitten zou hij ook niet kunnen interneten hij heeft het specifiek over het pakketbeheer.