Hoi,
Ik heb die mededeling ook gehad en secure boot staat bij mij uitgeschakeld.
Nadat ik overbodige kernels had verwijderd (Bijwerkbeheer - Tonen- Linux Systeemkernen - systeemkernen verwijderen einde ondersteuning) had gedaan, was de mededeling weg.
Secure Boot/Beveiligd Opstarten uitschakelen/disable moet in bios gebeuren. Kijk in de handleiding van je computer hoe je in de bios komt.
Ik volgde deze stappen bij mijn HP-computers om Secure Boot uit te schakelen:
1. Schakel de computer volledig uit.
2. Schakel de computer in door op de aan/uit-knop te drukken en druk onmiddellijk herhaaldelijk, ongeveer elke seconde, op de toets Esc totdat het Startup Menu wordt geopend.
3. Wanneer het opstartmenu wordt geopend, druk je op F10 om BIOS Setup te selecteren.
4. Gebruik de toets pijl-rechts om het menu Beveiliging te kiezen, gebruik de toets pijl-omlaag om Secure Boot te selecteren en druk op Enter. Gebruik vervolgens de toetsen pijl-omhoog en pijl-omlaag om uitgeschakeld/disabled te selecteren en druk op Enter.
5. De waarschuwing Secure Boot Configuration wordt weergegeven.Bij mij is het een rood gekleurd veld. Druk op F10 om verder te gaan.
Note that Secure Boot and CSM/legacy options are sometimes intertwined, so be sure to check each one after changing the other.
Legacy-ondersteuning dient ook uitgeschakeld te worden:
BIOS/CSM/Legacy Support moet uitgeschakeld/ disabled staan. Set to "UEFI mode only" (no legacy/CSM- BIOS/CSM/Legacy mode.
6. Druk op F10 om de wijzigingen te accepteren, gebruik de toets pijl-links om Ja te selecteren en druk op Enter om Wijzigingen op te slaan en af te sluiten.
De computer wordt automatisch opnieuw opgestart met Secure Boot uitgeschakeld.
7. Zodra de pc opstart, verschijnt een bericht met de mededeling dat de Operating System Boot Mode Change. Bij mij is dit een blauw veld.
8. Typ de viercijferige code die wordt getoond ( …. + enter – to complete the change) in het bericht en druk vervolgens op Enter om de wijziging te bevestigen.
Opmerking: Voor de code wordt geen tekstveld weergegeven. Dit is te verwachten. Wanneer u de cijfers typt, wordt de code gelogd, ook al ziet u geen tekstveld.
9. Sluit de pc af, start opnieuw op.
Groeten,
RedChair