Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libre-office calc, hoe een dertiencijferig getal om te vormen tot een datum/tijd  (gelezen 167 keer)

Offline aartje

• Lid
In firefox is het mogelijk om je wachtwoorden te exporteren naar een csv-bestand die je kan lezen en bewerken
met Libre-office Calc.  De laatste drie kolommen in dat bestand zijn : timeCreated , timeLastUsed en timePasswordChanged
De inhoud van de cellen in die kolommen bestaan uit 13-cijferige getallen , zoals bv  1373010730622

Ik heb geprobeerd om dat in Libreoffice Calc te veranderen in een leesbaar datum/tijd formaat maar dat lukt niet
via "Cellen opmaken"-> "Getal" -> "Tijd" -> "Opmaak"
Of er komt #FMT te staan, of 00:00:00, of "12:00 AM" of wat dan ook, maar niks zinnigs.
Hoe krijg ik daar wel een leesbare datum/tijd formaat ?

Offline vanadium

• Lid
Dat cijfer is een Unix tijdcode, het aantal milliseconden verstreken sinds 1 januari 1970. Je kan dat dus converteren naar een datum door die tijd op te tellen bij de referentiedatum, vb als het getal in A1 staat:
=DATE(1970;1;1)+A1/1000/86400
Milliseconden worden hierbij naar dagen omgerekend, en bij de startdatum geteld. Daarna kan je nog de bekomen datum formatteren via "Cellen opmaken".

Offline aartje

• Lid
Dat cijfer is een Unix tijdcode, het aantal milliseconden verstreken sinds 1 januari 1970. Je kan dat dus converteren naar een datum door die tijd op te tellen bij de referentiedatum, vb als het getal in A1 staat:
=DATE(1970;1;1)+A1/1000/86400
Milliseconden worden hierbij naar dagen omgerekend, en bij de startdatum geteld. Daarna kan je nog de bekomen datum formatteren via "Cellen opmaken".
@vanadium Dank je voor je antwoord
Ik heb er  " =DATUM(1970;1;1) + H2/1000/86400 " van gemaakt, dat had ik ook al geprobeerd
maar ik kreeg een rijtje hashes (####) maar die gingen weg toen ik de cel breder maakte.
Verder heb ik al twintig jaar niet veel met Excel of Libreoffice calc gedaan....
Ik vind het jammer dat Libre-office calc  bij "Cellen opmaken" de Unix tijdcode niet kent (toekomstmuziek?)
Ik vraag me af of er rekening met schrikkeldagen wordt gehouden ?
« Laatst bewerkt op: 2026/08/20, 14:33:27 door aartje »