Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KeepassXC  (gelezen 203 keer)

KeepassXC
« Gepost op: 2026/08/15, 13:02:56 »
Ik heb KeepassXC geinstalleerd via de App-centrale en mijn wachtwoordendatabase (die op mijn Nextcloud staat) geopend  met het zgn. hoofdwachtwoord. Als ik enige tijd niet gebruik maak van de database, wordt deze vergrendeld en kan ik deze weer openen met het hoofdwachtwoord.

Hiervoor werkte ik met Windows en had ik ook KeepassXC in gebruik. De ontgrendeling van de database na korte inactiviteit was hier mogelijk met de pincode in Windows.

Is er in Ubuntu een dergelijke mogelijkheid? Het hoofdwachtwoord is wel erg lang om steeds opnieuw te moeten typen...

Vriendelijke groet,
Marianne

Offline loti

• Lid
Re: KeepassXC
« Reactie #1 Gepost op: 2026/08/15, 15:44:44 »
Je kan als extra beveiliging  een sleutelbestand aanmaken en deze opslaan op een usb-stick en dan een korter wachtwoord aanmaken.  Bij het inloggen moet je dan zowel het wachtwoord als het sleutelbestand gebruiken.
Zorg wel voor een goede back-up van het sleutelbestand, want als het zoek raakt kom je niet meer bij je wachtwoorden.
« Laatst bewerkt op: 2026/08/15, 16:27:53 door loti »

Offline loti

• Lid
Re: KeepassXC
« Reactie #2 Gepost op: 2026/08/16, 21:19:15 »
Je kan ook bij: extra-instellingen-beveiliging  het vinkje verwijderen bij  Databases vergrendelen na inactiviteit.